Frusen häst! Tips önskas!

Noteca

Trådstartare
Har ett korsningssto, arab-varmblodstravare. Hon är så otroligt frusen av sig, trots att hon inte är klippt. Hon fryser så hon skakar vid regn (ej sommar), vid blåst och vid kallare än -5 om hon inte har antingen dubbla täcken i form av ett tunnare innetäcke och regntäcke utanpå, eller ett vintertäcke.

Jag har nu i höst vart snål med täcke för att härda henne lite och för att hon ska sätta mera päls, men det har inte hjälpt. Har det varit minst 5grader varmt och nästan vindstilla så har hon klarat bra att vara naken, men har det varit blåsigt och eller regn har hon frysit. Vid regn och blåst har hon frysigt även med ett lätt fodrat regntäcke.

Idag har vi haft -5 grader hela dagen och sol o moln, lite vind. Hon huttrade när ajg kom hem, efter 9h i hagen. Hon frös inte men huttrade. Hon hade det lättt fodrade regntäcket.
När jag var ut och nattade dem nyss, så frös hon så frambenen skakade, trots att hon stog inne i vindstilla. Hon hade då samma regntäcke och tempen i stallet var 1,5 plus.
Jag satte på henne ett tunt filttäcke under regntäcket och då slutade hon frysa.

Vad ska jag göra för att hon inte ska vara så frusen? Är det nå fel på henne? Hon har vart så här de senaste vintrarna trots uträknad foderstat och lagom hull.
Hon är inte klippt! Hon har heller inte någon imponerande vinterpäls att tala om. Det har hon inte haft sen hon var 1,5-2år nånstans.

Är det nån flar som har en så frusen häst? Jag vill inte börja klä på vintertäcken nu, hur ska hon då klara minus 5-10grader och snö??
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag har inget bra svar på varför din häst är så frusen av sig, men det är väl klart att olika hästar fryser olika mycket. Tänk bara på att en häst som fryser kräver mycket energi, ge gärna fri tillgång på hö om det är möjligt.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Ja, jag vet att en frusen häst kräver mat, och hon får i dagsläget mellan 8-9kh hö plus diverse kraftfoder, och rids varannan dag, mest i skogen just nu. Inget större ansträngande alltså...

Usch, det är så svårt!:crazy:
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
Ja, jag vet att en frusen häst kräver mat, och hon får i dagsläget mellan 8-9kh hö plus diverse kraftfoder, och rids varannan dag, mest i skogen just nu. Inget större ansträngande alltså...

Usch, det är så svårt!:crazy:
men hur är den i hull då?? har den mycket underhudsfett??
som vi människor så skyddar det ju mot kyla
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Min häst är frusen... Men i år har det varit mycket bättre... På sommaren kan hon inte va ute utan täcke när det regnar för då fryser hon nått grymmt...

Så när det började att bli kallare nu i höst lät jag henne va ute dygnet runt (när det inte régnar) Hon har faktiskt satt vinterpäls för första gången!!! Hon kan tillochmed gå ute dagar då det regnar utan att frysa!!!:banana: Men jag kommer att ha täcke på henne sen när det börjar snöa...

Hon har iochförsig bättre hull nu än vad hon haft sen jag köpte henne så det kan ha med det att göra....
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
Ja, jag vet att en frusen häst kräver mat, och hon får i dagsläget mellan 8-9kh hö plus diverse kraftfoder, och rids varannan dag, mest i skogen just nu. Inget större ansträngande alltså...

Usch, det är så svårt!:crazy:

Öka Grovfodergivan!
Fri tillgång, det gör faktiskt skillnad på många hästar!


Sen förstår jag inte varför en häst ska behöva stå otäckad i snö/regn OCH kyla om den fryser. Ställ dig själv i bara mässingen i snöoväder och se om du härdas! - Hästar må vara utegångsdjur men de är fortfarande individer och långt ifrån alla är avlade för det svenska klimatet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Håller med.

Du säger det själv- hon har ingen direkt vinterpäls!

Det är delvis arab och med andra ord inte avlad för svenskt klimat.

Så det är nog inget fel på henne. Klä på henne ordentligt och lassa på rejält med grovfoder. Plocka hellre bort kraftfoder isåfall!

/C
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Har en Welshponny som redan i september satte vinerpäls som en isbjörn, trots det så fryser han. Inte så att han skakar, men hela han är iskall och framförallt så märker man av det på humöret för han visar sin frusenhet genom att bli på gränsen till aggressiv.

Spelar ingen roll hur mycket mat han får, han fryser ändå och han är bara 2.5år. Förra våren var lika tjurskallig, men jag fattade inte att det handlade om frusenhet utan då trodde jag bara att han behövde mer mat och få mer hull på sig + att jag är allt annat en en täckesmänniska, så länge hästen är frisk ska den va utan. Tji fick ja! I år har han hull och fortsätter äta så han storknar (får i sig 7-8kg hö 1kg lucern + havre)ändå kom det usla humöret ju kallare det blev tills den dagen jag provade att sätta på han täcke dygnet runt, VIPS! inom ett dygn så hade jag än glad och trevlig ponny, han har redan haft vintertäcke för då trivs han bäst.

Spelar väl ingen roll om det är + eller - 5, visar hästen att den vill ha dubbelt vintertäcke så låt den få det. Varför skall man försöka härda en häst som lider?

Skall man härda så får man nog göra det från våren genom att ge en sådan häst som fryser även sommartid tillksottsfodring i mängder genom sommaren och så fortstätta genom hösten och se vad som händer när vintern kommer. Samt vintertid ge mer grovfoder. Tycker det låter lite på din.

Det är inte kul att ha en frusen häst, men man får acceptera faktum och ge hästen vad den behöver för att den skall må bra. Det handlar ju inte bara om frusenheten, med frusenheten kommer ju så mycket bieffekter. Konstant spänning i muskelatur, stelhet i skelett och påverkat humör och på det kräver vi sedan att de skall vilja träna och göra sitt bästa. Nä det rimmar illa.

MVH/
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Noteca skrev:
Har ett korsningssto, arab-varmblodstravare. Hon är så otroligt frusen av sig, trots att hon inte är klippt. Hon fryser så hon skakar vid regn (ej sommar), vid blåst och vid kallare än -5 om hon inte har antingen dubbla täcken i form av ett tunnare innetäcke och regntäcke utanpå, eller ett vintertäcke.

Jag har nu i höst vart snål med täcke för att härda henne lite och för att hon ska sätta mera päls, men det har inte hjälpt. Har det varit minst 5grader varmt och nästan vindstilla så har hon klarat bra att vara naken, men har det varit blåsigt och eller regn har hon frysit. Vid regn och blåst har hon frysigt även med ett lätt fodrat regntäcke.

Idag har vi haft -5 grader hela dagen och sol o moln, lite vind. Hon huttrade när ajg kom hem, efter 9h i hagen. Hon frös inte men huttrade. Hon hade det lättt fodrade regntäcket.
När jag var ut och nattade dem nyss, så frös hon så frambenen skakade, trots att hon stog inne i vindstilla. Hon hade då samma regntäcke och tempen i stallet var 1,5 plus.
Jag satte på henne ett tunt filttäcke under regntäcket och då slutade hon frysa.

Vad ska jag göra för att hon inte ska vara så frusen? Är det nå fel på henne? Hon har vart så här de senaste vintrarna trots uträknad foderstat och lagom hull.
Hon är inte klippt! Hon har heller inte någon imponerande vinterpäls att tala om. Det har hon inte haft sen hon var 1,5-2år nånstans.

Är det nån flar som har en så frusen häst? Jag vill inte börja klä på vintertäcken nu, hur ska hon då klara minus 5-10grader och snö??
Jag har också en så'n. Jag har fem araber i varierande åldrar, men bara en som fryser för minsta lilla och har gjort det i alla år. Hon är dessutom fetast av dem alla efter betet, men det hjälper inte. Hon är den av dem som är mest lättfödd och ibland undrar jag om det kanske har ett samband?

Jag har givit upp mina härdningsförsök och täckar henne. Det går bra att lägga på vintertäcke redan nu. Det påverkar inte deras förmåga att klara strängare kyla med samma täcke sedan.

Carina
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jo det är egentligen ett mysterium hur vi människor kan få våra hästar att frysa så ;)

Om jag kommer ihåg allt jag läst i frågan är det så här.
Hästen har flera "system" för att reglera temperaturen. Först har den ett fettlager som den lägger upp på hösten, om vi tillåter det, som skyddar bra. Sedan är det de ytliga kärlen i huden som kan öppna och stänga för att reglera temperaturen. Längts ut pälsen som kan variera, en del har lång och en del har kort men tät eller bägge delarna. Hårstråna kan hästen röra, resa, vrida eller lägga för att reglera värmen, viket troligtvis kan hämmas med flitig användning av täcke. En del har också kraftig underull som hjälper till. Men för att allt det ska fungera gäller det att det finns bränsle, i första hand som grovfoder. En del kräver kolossala mängder mer när det blir kallt medan en del klarar sig på nästan vanlig mängd, men det är bara pållen som vet det så därför är det fördelaktigt med fri tillgång om man har förutsättningarna för det.
Nästa steg är att musklerna hjälper till att hålla värmen, det är den enda värmereglering som vi kanske lägger märke till, de skakar. Hästar i flock, 5 eller fler har god nytta av varandra då de söker sig tätt ihop när det blir kallt med minsta ytan, akterpartiet, mot vinden.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag skulle ge fri tillgång på grovfoder (och dra in på kraftfodret om det behövs), och sen faktiskt lägga på det täcke som hästen behöver ha för att inte frysa. Det är trots allt en arabkorsning, och som Cyllene säger så är inte araber avlade för svenskt klimat. Det är nog tyvärr bara att gilla läget...
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag vill inte börja klä på vintertäcken nu, hur ska hon då klara minus 5-10grader och snö??

Eftersom hästen har en komfortzon på 20 grader, så går det utmärkt att ha samma täcke på den vid 0 som vid -20. Så klä på den vintertäcket du bara.... Men det är ju bättre med ETT rejält fodrat andastäcke än med dubbla täcken, det är ju trots allt luften som isolerar, och har man flera täcken så kläms luftlagren ihop, och isolerar inte lika bra.
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Rolle skrev:
Jo det är egentligen ett mysterium hur vi människor kan få våra hästar att frysa så ;)

Om jag kommer ihåg allt jag läst i frågan är det så här.
Hästen har flera "system" för att reglera temperaturen. Först har den ett fettlager som den lägger upp på hösten, om vi tillåter det, som skyddar bra. Sedan är det de ytliga kärlen i huden som kan öppna och stänga för att reglera temperaturen. Längts ut pälsen som kan variera, en del har lång och en del har kort men tät eller bägge delarna. Hårstråna kan hästen röra, resa, vrida eller lägga för att reglera värmen, viket troligtvis kan hämmas med flitig användning av täcke. En del har också kraftig underull som hjälper till. Men för att allt det ska fungera gäller det att det finns bränsle, i första hand som grovfoder. En del kräver kolossala mängder mer när det blir kallt medan en del klarar sig på nästan vanlig mängd, men det är bara pållen som vet det så därför är det fördelaktigt med fri tillgång om man har förutsättningarna för det.
Nästa steg är att musklerna hjälper till att hålla värmen, det är den enda värmereglering som vi kanske lägger märke till, de skakar. Hästar i flock, 5 eller fler har god nytta av varandra då de söker sig tätt ihop när det blir kallt med minsta ytan, akterpartiet, mot vinden.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Om jag inte minns fel så har vi diskuterat detta förut. Araben är inte avlad för vårt klimat. Den har en mycket stabil genpool som inte har förändrats mycket sedan den "flyttade norrut". Vissa individer har förutsättningar att anpassa sig ändå, andra verkar sakna den förmågan. Trots att de får samma förutsättningar. I teorin håller jag med dig, men av egen erfarenhet vet jag att våra teorier inte alltid stämmer med verkligheten.

Jag vet att det förekommit en hel del forskning om detta, men har inte någon större koll på den (förutom att resultatet visade det som du beskriver). Av nyfikenhet så skulle det vara intressant att få veta vilka raser som deltagit i undersökningen.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Nä, jag ville bara nämna att det är många faktorer som spelar in i hästens värmereglering. Har läst mycket från arbeten och forskning från bl a SLU och där är det väl frågan om mycket halvblod kan jag tänka mig. Har läst en del tyska undersökningar också, vet inte heller där vad som använts till referens.
Tror dock att alla raser har hela "systemet" i olika grad.
Men vad undersökningarna har kommit fram till i de flasta fall är att täcke är det näst bästa för att hålla värmen.........;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag har både innetäcke och utetäcke med hals, ända upp till öronen.
Finns ju även magplatta att sätta på täckena, då är de inpackade till max.:D
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Rolle skrev:
Nä, jag ville bara nämna att det är många faktorer som spelar in i hästens värmereglering. Har läst mycket från arbeten och forskning från bl a SLU och där är det väl frågan om mycket halvblod kan jag tänka mig. Har läst en del tyska undersökningar också, vet inte heller där vad som använts till referens.
Tror dock att alla raser har hela "systemet" i olika grad.
Men vad undersökningarna har kommit fram till i de flasta fall är att täcke är det näst bästa för att hålla värmen.........;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
Jag har också läst forskningsresultaten (var mest intresserad av rasfördelningen, förmodligen halvblod som du säger), men här pratar vi en häst som fryser när det regnar och är 12 grader varmt på sommaren! På stort bete (ingen brist på grovfoder där inte)! ;) Och jag pratar inte om täcke istället för något annat utan att ibland krävs det allt det andra PLUS täcke.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Min häst äter 9kg och har inte alls hö i hagen merän 4 timmar av tolv eftersom det äts upp. Om du ökar till 13-14 kilo kanske det räcker hela dagen.

Min är förresten inte alls frusen, trots att hon knappt har nån päls, klarar -20 utan täcke och halvrakad :) Men det är skillnad på luften i Norrland oxå. I skåne fryser alla hästar vid -5.

/j
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Ja, åtminstånde en del hussar och mattar :cool: :D :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

jag, det var kanske så jag menade!! Fast i Skåne fryser jag alltid när det är under 10 grader varmt, för jag bor vid havet på en sandslätt och Fasiken vad kallt det är där! Men vill man ha havsutsikt får man lida pin.

Pratade med mamma idag om täcken, och vi rakade våra ponnyer, men hade aldrig täcke på dem, de togs in lite tidigare om det spöregnade. Till c-ponnyn hade vi inte ens ett täcke. Annat är det nu med New Foresten med päls jag hyser nu, han har thermotäcke om han skulle frysa :)
 
Sv: Frusen häst! Tips önskas!

Jag tycker inte det är mycket att ge 8-9 kg hö per dag... ge hästen fri tillgång om möjligt... hästen kommer hållavärmen MYCKET bättre. värmen ska komma innifrån! Sedan så har ju araber tunnare hud än många andra raser och det kanske är så att hon ärft det. Sedan så är det så att vissa hästar sätter inte lika mycket päls, finns tom de som inte sätter vinterpäls alls. Ge hästen fri tillgång och täcka hästen. Vad spelar det för roll om hästen har ett tjockt täcke på sig, om den nu behöver det? Varför härda hästen öht, dagens sporthästar är inte avlade för att klara av kalla klimat, vind och regn! de är avlade för prestation...
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 331
Senast: mackan
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 718
Senast: Trissa
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 078
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp