Frusen fölunge

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 902
Sv: Frusen fölunge

Jaha, så bara för att dom är stora och starka så kan dom gott stå och frysa så dom skakar?? Elakt om du frågar mag: Vi har våra hästar föra att vi tycker om dom. Inte för att dom ska stå ute och "frysa röven av sig"

denna eviga diskusion.
men ja anser inte att man har något alls på att vinna på att täcka en fölis! så länge den har mat, så den kan producera energi för att hålla sig varm. så fungerar det. utan vidare undersökningar tror ja även att man får en tåligare häst som vuxen om man inte daltar med dom för mycket.

men som sagt, detta är va ja anser

Hej.
Jag tycker faktist inte att du ska täcka fölet.Kommer den in på natten så torkar den upp och får sin vila då. Föl och unghästar ska klara av regn och kyla dom behöver härdas och få ha rörelsfrihet för att stärka skelett och muskelatur och förberedas för kommande uppgifter. Jag har mina på lösdrift och hästarna har använt den minimalt, fölen lägger sig där ca 30minuter på förmiddagen. sedan äter och leker resten av dygnet."visst vilar dom men lägger sig inte i lösdriften"
Det är mitt råd men du har fått massor redan. Lycka till med ditt föl. ps...enda gången hästarna kommer in på stall är om "stormen Gudrun drar fram..är rädd att föremål kommer flygande och kan skada hästarna då. Även påsk och nyår kommer dom in.

Jag täckte min fölis då det var busväder. Han klarade kylan utmärkt men då vi har våra hästar ute i ur och skul lades täcke på vid kallt regn snöslask o stormvindar. Han protesterade inte mot täcke o i år har han satt vanlig vinterpåls i normal tid. Han har inte haft täcke på än med det finns ett i beredskap om det blir ruskväder.

Precis så tycker jag är vettigt att göra.
Att inte täcka ett föl som fryser så det skakar verkar grymt, och jag har svårt att tro att det finns fakta som stöder att det skulle vara härdande.

Precis så tycker jag är vettigt att göra.
Att inte täcka ett föl som fryser så det skakar verkar grymt, och jag har svårt att tro att det finns fakta som stöder att det skulle vara härdande.
:bow::bow::bow::bow://bonny

Svarar alla:

Jag vill bara klargöra att jag som det är nu lägger på ett tunt regntäcke vid ruskväder, just för att hon inte ska frysa. Däremot kommer hon inte att få ha något fodrat täcke eftersom jag fortfarande hoppas på att pälsen ska komma igång :bump:. Jag vill helst inte täcka henne, eftersom jag inte anser att föl och unghästar som inte rids/arbetas ska behöva täcke, men om man jämför min fölis med jämnåriga pälsbollar inser man snabbt att hon inte har samma förutsättningar som dem att hålla värmen. Jag vill givetvis inte att min fölis ska fara illa, men sökte råd här från andra med erfarenhet och som kanske varit med om samma sak. Vill passa på att tacka för alla svar och uppmana till fler :banana:.

Min plan är att ha henne på lösdrift med andra unghästar nästa år, hoppas hon får mer päls då...:crazy:

Självklart så försöker man att undvika att täcka föl. Men jag håller med dig. Står dom och skakar så ska dom ju in eller täckas. Lite sunt förnuft måste man ju ha som hästägare.

men ja anser inte att man har något alls på att vinna på att täcka en fölis! [/B]

Vinsten är att den slipper frysa?? :confused: Vad jag förstår av TS inlägg så har ju hon gjort allt för att den ska få förutsättningar för att klara av ett täckesfritt liv i form av mat och skydd, men om den fryser ändå, ska man bara strunta i det?

jo, men ja tycker ändå inte att man ska täcka dom. har den tillräckligt med mat med bara energi i klarar den att själv producera den energi som krävs för att sätta en riktig vinterpäls.
så om fölisen inte sätter den vinterpäls den ska, kanske det är något fel med energin i maten?

va ja vill ha sagt är att genom att lägga ett täcke på en frysande fölis bara är att ta bort sympomet på ett problem, inte lösa det.
ja tycker visserligen samma sak om att linda benen på hästar på nätterna, bara för att dom blir så svullna... jamen, ut med hästen i hagen fler timmar än dom 4 som dom går nu, så kommer svullanden i benen gå ner av sig själv. ta bort problemet, inte symptomet.

men den lösning TS har kommit fram till och skrivit, att lägga ett tunt täcka på vid riktigt ruskväder är för mig oki, det är kompromiss. fölisen har i detta läget inte resurer nog till att klara det själv, en hjälp på vägen är oki. men att täcka den på heltid är idioti tycker ja. hur ska den kunna sätta en riktig vinterpäls, om den aldrig kommer i det läget att den behöver sätta en riktig vinterpäls?

ja vill ha en häst som klarar sig, inte en hjälplös krake som är helt beroende av mig för att klara sin vardag. en häst, som hästar är skapta, inte en av porslin.

jo, men ja tycker ändå inte att man ska täcka dom. har den tillräckligt med mat med bara energi i klarar den att själv producera den energi som krävs för att sätta en riktig vinterpäls.
Så enkelt är det inte vissa hästar sätter inte ordentlig vinterpäls oavsett vad de får att äta. Ska dessa hästar få stå och frysa då bara för att de inte borde frysa eftersom en annan häst i hagen klarar sig utan täcke?

va ja vill ha sagt är att genom att lägga ett täcke på en frysande fölis bara är att ta bort sympomet på ett problem, inte lösa det.
Men om fölet inte har genitiska möjigheter att sätta päls kan man inte lösa problemet. Då måste man dölja symoptomen. Dessutom går större delen av Sveriges vuxna hästar med täcke vintertid (de flesta i onödan) varför ska då ett frysande föl gå utan täcke första året när det ändå kommer ha täcke i framtiden?

ja tycker visserligen samma sak om att linda benen på hästar på nätterna, bara för att dom blir så svullna... jamen, ut med hästen i hagen fler timmar än dom 4 som dom går nu, så kommer svullanden i benen gå ner av sig själv. ta bort problemet, inte symptomet.
Bra ide men snälla tala om det för min häst för hon har inte förstått det. Vissa mornar är hon extremt tjock i benen trots att hon går i hage minst 12 timmar/ dygn och rids utanför den tiden. Jag lindar dock inte ser inte vitsen med det.

men den lösning TS har kommit fram till och skrivit, att lägga ett tunt täcka på vid riktigt ruskväder är för mig oki, det är kompromiss. fölisen har i detta läget inte resurer nog till att klara det själv, en hjälp på vägen är oki. men att täcka den på heltid är idioti tycker ja. hur ska den kunna sätta en riktig vinterpäls, om den aldrig kommer i det läget att den behöver sätta en riktig vinterpäls?
Som sagt vissa har itne gener för att sätta vinterpäls. Hur löser man det då? I det vilda avlider gissningsvis en häst som får den genetiska defekten eftersom den inte kan hålla värmen. Ska TS plåga sin häst bara för att täcken inte är naturliga?

ja vill ha en häst som klarar sig, inte en hjälplös krake som är helt beroende av mig för att klara sin vardag. en häst, som hästar är skapta, inte en av porslin.

Bra men då kanske du ska köpa en häst som har förmågan att sätta päls. Om du av misstag skulle råka köpa en "porslinshäst" som inte sätter päls hur gör du då?

ja kan bara svara utifrån mig själv och ja har redan i ett tidigare inlägg bett om ursäkt för min okunnighet inom detta område. ja har en bisonoxe till häst, som ja måste klippa, för att över huvudtaget kunna rida henne. alltså måste ja täcka henne, för att kompensera för den förlorade pälsen. hon klarar sig annars utmärkt i ur och skur med det hon har blivit begåvad med, alltså en mastodontpäls. som sagt ja svara bara utifrån mig själv och va ja tycker. och hur har ja fått dom uppfattningarna? jo, av erfarenhet. hade ja haft erfarenhet av klenhårade krakar hade ja antagligen tyckt annorlunda. givetvis skulle ja hjälpa hästen utan hår, om ja hade haft en sån. men lösningen till allt är inte att täcka!
boxgrannen till mig hade i fjol ingen vinterpäls alls. i år har han massor. varför? ändrade rutiner, bättre fodrningar, mer utevistelse och mindre sterss har gjort att han trivs. och det syns. va ja vill säga är att man kanske inte ska skylla allt på gener eller arv. vissa saker går att ändra på med rätt mat och bra rutiner. (i största allmänhet, inte just i fölis fall.)

och ja har även skrivit att ja intre alls har några belägg för att tro att en häst härdas av att vara otäckad. ja tar tillbaka detta och återkommer i framtidem, om janånsin får ett föl, som inte har nog med päls.

men ja fasthåller dock att en häst aldrig kan bli en häst om man inte ger den förutsättningarna för att bli det.

Egentligen borde du ju kunna se på halsen på henne om det finns anlag för att det kommer mer päls. Eller? Min D-ponny hade täcke första året jag hade henne, det har hon alltid haft innan, men jag sket i det rent ut sagt året därpå. Personligen tycker jag att det ofta är ett jäkla larv med täcke.

Du kan ju fråga dig själv om fölungen fryser när det regnar, när det blåser, hela tiden eller ja, vad det nu kan vara. När det regnar är ju bra mycket värre än när det snöar. Regnar och blåser det på samma gång är det ju som gjort för att de ska bli kalla. Det jag skulle göra är nog att försöka låta den bli härdad men om det regnar under en längre tid är det inte mer än rätt att man tar in den om den inte har vindskydd eller nåt som den kan gömma sig under om det nu är så att den fryser. Pälsen sätter ju hästen i regel för att det blir kallt. Det är ju inte precis så att de sätter regnställ :p

Bra ide men snälla tala om det för min häst för hon har inte förstått det. Vissa mornar är hon extremt tjock i benen trots att hon går i hage minst 12 timmar/ dygn och rids utanför den tiden. Jag lindar dock inte ser inte vitsen med det.

.... Vilket då innebär att kraken står inne runt 12 timmar på natten. Om du undviker att över huvud taget ta in hästen är problemet ur världen, eller hur? För egentligen är anledningen miniliten att ta in hästen. "Oj, det är natt, nu kanske den fryser, för det gör människan"

Klarar hästen att vara ute dagstid ska den nog greja kvällar och nätter med, eller hur? Det "vemdetnuvar" menade var förmodligen ungefär samma sak som jag skrev nyss. Att hästen hålls så naturligt som möjligt är ju egentligen bara bra. Resultatet av att jag tog in mitt ena sto varje natt blev en häst som är allergisk mot damm och hostar som en dåre om hon äter torrt hö eller står inne en natt. Det är ju inte heller bra, eller hur?

Jag svarar på detta även om det är helt OT men kommer inte driva diskutionen längre sedan eftersom det inte är detta tråden ska handla om.
Min häst går ute så mycket det finns möjlighet till. Tyvärr bor jag i en del av landet där alla tror att hästar är mörkradda och fryser ihjäl för att det inte är 25 grader och sol. Att lyckas hitta ett stall där hästen är ute 12 timmar är svårt här.
Eftersom jag inte har tillgång till lösdrift kan, vill och FÅR jag inte ha hästen ute dygnet runt även om jag vet att det vore det bästa.
Den som skrev inlägget jag svarade på menade att hästar med svullna ben går ute 4 timmar/dygn vilket jag menar inte alltid stämmer.
Hosta behöver du inte diskutera med mig. Madam är hosthäst men lider inte av det eftersom hon står i bra miljö och jag tog tag i det direkt när symptomen visade sig.
Förövrigt står hon på kallstall utan täcke och fryser inte. Däremnot får hon vanligen täcke på sig ute vid den här årstiden när det regnar och/eller blåser eftersom hon får ont i ryggen annars.
För övrigt betyder 12 timmar ute att hästen är ute både dag och kväll. 12 timmar är dessutom minimum för min häst det blir vanligen 13 ibland mer. Hon går ut dygnet runt så fort det finns möjlighet till det.

Sen är det endel hästar som inte sätter någon vidare päls heller, Vi har en bla.

Jag har haft samma problem med min häst. Han är nu 2½ år och har aldrig aldrig satt någon vinterpäls. Jag köpte han när han var 8 månader gammal. I början struntade jag i täcke för jag trodde och hoppades att han skulle få vinterpäls. Men när vi kom in december förstod jag att han inte skulle få det. Så jag köpte ett litet täcke till han och det gick superbra. Dom förra vintern hade han oxå täcke och likaså denna vintern. Jag tror inte att han har tagit någon skada av att ha haft täcke på sig. Givetvis får han vara utan täcke när det är fint väder och inte så kallt. Jag tycker inte att det är något fel med att täcka sin fölis om den fryser. Givetvis ska man inte använda täcke i onödan. Lycka till:):)

Kl

Man måste ju som hästägare kunna ha lite fingertopsskänsla för vad som är rätt och fel när det gäller täcke:angel:
Jag brukar försöka att ha mina föl och unghästar otäckade men ibland går det inte.
Alla mina hästar har fri tillgång till hösilage i sina stora hagar, och trots det finns det faktiskt dom som fryser ibland (dock inte vid minusgrader utan vid ihållande regn snö eller snöblandat regn). Då får de självklart täcken! De går ut kl 7 och in kl 21 och jag föredrar att ha dem ute länge i täcke än att låta dem stå på stall för att det är dåligt väder.

Hej! Kände att jag inte kunde hålla mig utan jaga bara måste vara med i diskussionen :)
När min fölis föddes (e. Corlensky G- Campari M) var jag fast besluten att den skulle minnsan inte ha något täcke. Sedan fick hon lunginflamation som har suttit i i ett par månader trotts medicin... Fick rådet att ha täcke på ute och sedan dess har hon haft det. Och hon har ganska mycket päls. Gör det som du tror är bäst för din häst! Hur bra kan det vara att skaka av kyla?? En unghäst fryser ju mycket lättare också. Ett tunt regntäcke när det är dåligt väder tycker jag du gör helt rätt i!:banana: Mvh Ulrica

Tack för peppningen! :bow:

Just nu är täcke eller inte inte mitt största problem... I söndags när jag skulle lunchfodra var min fölis jättehalt!!! :eek::cry::cry: Tog givetvis in hene och mamman direkt, kände över henne men kunde inte hitta varken puls, värme eller svullnad i benet (vänster fram). Ringde veterinären (distriktarn) som sa att hon ville komma ut. Sagt och gjort, en och en halv timme senare kom vet. och fölis var fortfarande lika halt. Även vet. blev lite konfunderad över att det inte fanns varken puls, värme eller svullnad, men gissade på en vrickning eller någon typ av slag. Fick finadyne intravenöst (fölet, alltså :D) och utskrivet till ytterligare 5 dagar samt ordinerad bocvila. I måndags morse var hon bättre, men tokhalt när hon skulle vända/svänga. Måndag kväll ytterligare bättre och galet pigg. Idag (onsdag) har jag släppt ut dem på fm eftersom fölis var helt vild i boxen och mest bockade runt. Hon var faktiskt ganska lugn, så de fick vara ute ca 4 timmar. Jag har stora problem med att få i henne Finadynen! Provade i måndags med att blanda det i betfor (hon är van att få lite betfor), men det var inte så populärt... Efter att ha blandat i lite av varje hade jag kanske fått i henne hälften. Igår blandade jag ut det med lite vatten och sprutade in det i munnen (typ metod avmaskning) varpå hon sprutade ut det mesta tillbaka på mig... Någon som har några tips på hur jag får i henne medicinen?:banana: Det positiva är ju i alla fall att hon blir bättre:). Känns som att jag gått och väntat på att något ska hända, allt har liksom gått så hinla bra och lätt med den här lilla damen så det kändes liksom lite för bra...

Liknande trådar

Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 790
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 819
Senast: Trissa
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 124
Senast: Efwa
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 391
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V