Fruktansvärt torra händer, tips någon?

För min del är det fukt inifrån jag behöver när mina händer torkar ut, börjar spricka och blöda. Det vill säga, då har jag druckit för dåligt under en längre period. För att lindra under tiden smörjer jag med Locobase repair, finns på apoteket.

Hade problem med torr fnasig hud lite överallt på kroppen. Händer, pannan, armar mm. Smorde med kokosolja, blev bra överallt och har fortsatt vara bra.

Jag har IBS, så jag tror definitivt att det spelar in. Försöker dricka bra, men jag har haft en dålig period med magen nu och dessutom ätit mer godis än jag brukar. Men nu är det slut med det!

Jag ska försöka bli bättre på att använda diskhandskar, och smörja så ofta jag kan.
Jag tror inte att jag har vare sig eksem eller psoriasis, för jag har ingen fjällande hud, och det kliar inte. Jag är "bara" torr, har förhårdnader och sprickor.
Läste att GLA-fettsyror kunde hjälpa, så nu är Nattljusolja införskaffad också.

Kokosolja kör jag på resten av kroppen, tycker den är lite kladdig att ha på händerna bara. Men på natten under handskar kanske? Locobase repair är en favorit, bara glömt bort den. Så bra det är att bli påmind!

När jag får sprickor limmar jag dom med superlim. Då slipper jag ha ont, och de läker fort.

Och ni som ska kommentera "Ohhh, så skadligt", kan lugna er med att jag är fullt medveten, men väljer ändå det framför att ha dö-ont i fingrarna och få in en massa gris- ko- och hästskit i såren.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 474
Senast: Kakis
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 237
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 906
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar