Fruktansvärt torra händer, tips någon?

Stinaelin

Trådstartare
Hjälp mig få fina händer!
Jag har självsprickor och fnasig hud, med förhårdnader främst på pekfingrarna. De kliar inte men är mycket torra.

Vilken är den bästa behandlingen enligt er, dels för att först bli av med självsprickorna och förhårdnaderna, sedan att behålla händerna i OK skick? Jag ska jobba som undersköterska i sommar, så de måste vara hela!

Hjälp!

:bow:

Vad tvättar du händerna med? Jag använder sedan mer än ett år tillbaka linoljesåpa som handtvål och har i princip aldrig torra händer längre. Iofs hade jag aldrig problem med självsprickor men jag kunde gå med vitkorniga, torra händer i veckor.

En handkräm som jag tycker är bra är den där jättetröga med norsk flagga. Ska se om jag hittar vad den heter.

Edit: Neutrogena var det: http://www.apotea.se/norwegian-formula-hand-cream-oparfym-50-ml

Jag far mycket torra hander aret om. For mig blir det sa att jag inte kan sluta tanka pa hur obehagligt det kanns. Darfor har jag alltid moisturizers overallt. Vid skrivbordet, I bilar, fickor, och handvaskor. Jag smorjer hander vid rodljus eller stannar for att gora det, jag smorjer hander varje gang jag tvattar mig och flera ganger dessemellan ocksa.

Har du testat Helosan?
Jag har köpt en kilosburk på Granngården och fyllt över i mindre burkar som jag lägger i alla väskor. :D
Förut hade jag alltid hemska självsprickor som ofta blödde, på pekfingrarna, men sedan jag började "överdosera" med Helosan har jag sluppit det.
Tog fel väska (den saknade burk) under en resa på fem dagar i våras och dagen efter jag kom hem hade jag en spricka som blödde på ena pekfingret...
Jag har testat allehanda svindyra handkrämer, men för mig funkar ingen lika bra som Helosan!

Har du testat Helosan?
Jag har köpt en kilosburk på Granngården och fyllt över i mindre burkar som jag lägger i alla väskor. :D
Förut hade jag alltid hemska självsprickor som ofta blödde, på pekfingrarna, men sedan jag började "överdosera" med Helosan har jag sluppit det.
Tog fel väska (den saknade burk) under en resa på fem dagar i våras och dagen efter jag kom hem hade jag en spricka som blödde på ena pekfingret...
Jag har testat allehanda svindyra handkrämer, men för mig funkar ingen lika bra som Helosan!

Spensalva är också bra, jag hade jättefina händer när jag mjölkade kor :D

Tack för alla tips!

Jag tvättar mig oftast med Änglamarks flytande tvål. Smörjer med det jag har hemma, nu senast Oliva från CCS, men inget har varit tillräckligt bra på sista tiden.
Bodyshops Hampasalva har jag testat förr, och gillat, tack för påminnelsen. Samma med Neutrongena.

Helosan har jag aldrig testat på händerna, men jag har en stor tub hemma, så jag ska börja nu. Och linoljesåpa har jag också hemma, ska testa även det. Ska även införskaffa en massa burkar och klicka i kräm och ha överallt. Weleda har jag kikat på, ska definitivt testa den också, om de andra inte funkar.

Nu ska självsprickorna bort!

Självsprickor läker på något dygn med hjälp av zinkplåster. Finns på apoteket och man klipper till den lilla biten som behövs för att täcka självsprickan. Sätt någon hållbar tejp över och låt vara sålänge som möjligt. Upprepa om det blir smutsigt innan det har suttit på i två dygn.

Jag använder helst feta fotkrämer till händerna på natten. Då slipper jag smörja en massa gånger på dagtid. Handskar vid blöta arbeten, smörj en extra gång vid längre vattenkontakt och vantar på när det är kallt ute.

Sluta använda flytande tvål är mitt bästa tips. Mina händer får självsprickor direkt av flytande tvål.
Nu kommer du ju inte kunna välja helt själv om du ska jobba som undersköterska men det du kan göra för dina händer är att byta ut tvålen hemma.

Skaffa också en bra handkräm, prova dig fram och fråga på apotek är mitt bästa tips. Samt, dyrt är inte alltid bäst.

I punktform! :up:
https://skincity.se/sv/glamour-gloves-
Gummihandskar så fort du gör nåt du tror torkar ut.
Tunna gummihandskar och olja på nätterna.
Jag använde denna oljan i vintras: https://skincity.se/sv/oil-santal-
men det går nog bra med olivolja eller likande också, decleor har underbra men dyra!
Skavsårsplåster eller fotkräm mot förhårdnader, i värsta fall kan man ta Lotagen nån gång..
Tre dagar upp till en vecka så är du som ny!
Elisabeth Arden Eight hour Cream och nattlig inpackning för att underhålla resultatet.

Perfekt kur för att förbereda fötterna för sandaler också!

Jag har fanimej testat allt!!
Hampahandkräm från BS, den norska och allt mellan himmel och jord.

Det hela beror också på om din hud behöver fett eller fukt. Mina händer behöver inte fett har jag märkt för inget händer med något av de feta krämerna.

Den enda som fungerar för mig och mina extremt torra händer (nagelbanden torkar och flisar sig ända ner till första leden på fingret) är en kombination av CCS´s handkräm med mycket karbamid i och CCS´s vårdande hälsalva med mycket urea i. Urea och karbamid är samma sak men jag tror det är mängden och det andra tillsammans som fungerar.
Sedan på med bomullsvantarna som man kan köpa på apotek och så sover jag med det.

2-3 dagar så är det oftast läkt. Sedan kan jag underhålla med hälsalvan. Det räcker inte att underhålla med handkrämen.

Tack för alla superbra tips!
Jag ska gå igenom den systematiskt. Börjar med Helosan (som jag har hemma), och hälspricksalvsa och handskar på nätterna. Kanske ska jag dra ner på socker också, skulle inte skada...

Men som sagt; tack! :bow:

Håller med @Efwa , kräm med karbamid är väldigt bra mot torrhet. De krämerna finns på Apoteket, Karbasal och Fenuril är några exempel. Feta krämer utan karbamid, även Apotekets krämer för torr hud, upplever jag inte ger samma effekt. Body shops produkter kan jag inte använda, för mycket parfymer.

På mina torra händer funkar inte krämer som innehåller vatten, i tex Helosan är vatten första ingrediens. Min favorit är Aloe propolis creme, den tycker jag är överlägsen. Har ju inte provat alla krämer förstås:)

Hjälp mig få fina händer!
Jag har självsprickor och fnasig hud, med förhårdnader främst på pekfingrarna. De kliar inte men är mycket torra.

Vilken är den bästa behandlingen enligt er, dels för att först bli av med självsprickorna och förhårdnaderna, sedan att behålla händerna i OK skick? Jag ska jobba som undersköterska i sommar, så de måste vara hela!

Hjälp!

:bow:

Kokosolja fungerar för mig. Eller 'body butter'

Men glöm inte att försöka ta reda på varför du har torra händer?
Dricker du tillräckligt med vatten?
Är det konstant eller i perioder?
Vilken tvål tvättar du händerna med?
Någon yttre påverkan du kan komma på?
Väder?
Hur ser din kost ut? Övrig hälsa?

Jag får torra händer i ett par dagar två gånger om året alltid runt vår och höst när vädret skiftar.

Kan även få om jag bytt jobb eller jobbat med något som inte görs så ofta.

Hela min kropp mår generellt bättre när jag äter hemlagad mat, rör på mig, utmanar hjärnan och dricker juice istället för alkohol, raketforskning eller hur :meh:

Och såklart massa massa vatten!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 474
Senast: Kakis
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 237
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 906
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar