Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Ja självklart är det skillnad på bett och bett.
Men alla hundar kan bitas.
I vår familj har vi varit med om två hundbett.
1, min sheltie blev som valp attakerad av en släktings samojed så örat blev söndertrasat.
2, Jag blev biten av en vänninas golden som hoppade upp i ansiktet och bet i min läpp. (ett misstag av hunden, och detta berodde på ouppfostran)

Jag trodde för något år sedan att det skulle bli bett nr 3 då en lösspringande staffe kom mot mig och min valp. Men han nosade bara lite på oss med viftande svans och sprang sen vidare.

Förmodligen hade betten från en arg staffe blivit värre än de vi varit med om, med tanke på deras käftar. Men denna var vänlig sån tur var.

Golden Retriever och labrador har en ganska hög "bitfrekvens".

Men det blir förmodligen inte lika spännande löpsedlar om de har med familjehundar, som "kamphundar".

Och vad kan det bero på?

Kan det bero på skillnad i resultatet på bitskadorna, kanske?
Att med Golden så går det hål men med kamphund finns inget kvar?:eek:

Jag har inte ens yppat ett jävla ord om Golden, du måste för fan läsa inläggen innan du skriver.

Ta fram inläggen där JAG skrivit att det är fler GOLDEN som anfaller än Bullterrier, du är ju inte klok någonstans!

Och vad kan det bero på?

Jo jag vet mycket väl detta. Det är en stor skillnad på någon som blivit biten av en golden, och en amstaff.
Men även schäfrar, dobermann, mastiffer, ovtjarka m.m. kan bita rätt rejält.

Anledningen till att jag skrev detta var för att det tidigare i tråden nämnts att enbart kamphundarna biter. Och aldrig en golden, eftersom det inte står i tidningarna.

En bekant blev biten av sin australiska terrier, hon fick sy ihop hela ansiktet och hunden togs bort.

Alla hundar KAN bitas, men självklart är det få som kan bita med sån kraft som en "kamphund".

Tja... Du skrev ju att det är FLER ex: Golden som anfaller än bull terrier och då vill jag ha bevis på det med! Jag tycker att raser som: Pitbulls, Amstaff och Bull terriers ska föbjudas! Det är min åsikt

Skaffa fram artiklarna nu då, eller finns det kanske inte några??

Tänker inte säga så mycket, men här har du artikeln, alla hundar kan bita. Inte bara så kallade "kamphundar"

http://www.tristate-media.com/articles/2008/04/01/mtcarmelregister/news/news3.txt

Ingen har väl sagt att det är OK på något sätt att lösa hundar kommer fram och muckar gräl, men i verkligheten blir det stor skillnad an konsekvenserna av en bjäbbande papillon jämfört med en arg hund av större ras
delvis knapplån

fysiskt sätt ja, men för en vek/rädd hund så är det lika illa båda två. Mentalt. ofta glömmer man den mentala biten, vi har fått en hund "förstörd" 3 gånger pga han har blivigt på flugen 3 gånger av olika hundar i varierander storlek, han fick inte en skråma, men fy h*lvete vad vi får lov att jobba med hunden och fått det förstört igen bara för att folk inte kan hålla koll på sina hundar! själv så tycker jag nog att den mentala effekten är den värsta ett sår läker(visst men för livet kan tillkomma men det är inte min poäng just nu) psyket kan man förlora.
bara en annan vinkling..

Det föstår jag med såklart, men då undrar jag en sak.
varför, VARFÖR, VARFÖR!? är det BARA kamphundar som anfaller människor och hundar då? Har det NÅGONSIN stått om att en annan ras har anfallit? Det står möjligen att en annan ras skyddade "offret" mot kamphunden. Svara gärna på den frågan.

min fråga till dej blir då tror du på allt du läser i tidningarna?:grin:

Tidningarna anser nog med största sannorlikhet att en rubrik med hund blev biten av kampund ger mer läsare är cocker spaniel bet annan hund......

Och vad kan det bero på?

finner inga ord till detta...... Golden och alla andra "fina" familjehundar som inte är farliga, det kan gå mer än hål.. tro mej

men jag måste få slå ett slag för detta fina ord som heter HUNDHÅLLNING: min starka syn på saken är man en vettig människa och som har rätt kunskap För den specefika hund man har, så blir ALLA hundar oavsätt ras, bra fungernade hundar, kanske inte för alla men för ägaren.

Min fluffiga söta "supersnälla" amris är en jävla satmara! jag VET vad jag har i kopplet och folk får inte klappa, jag har koll på MIN hund och vet hur den funkar. Hunden ska funka för mej inte för någon annan. så OM jag kan ha en tuff hund så är dett mitt eget problem inte hela världens.

Dra inte hundraser rakt av... dra mäniskor rakt av istället.... det är aldrig hudens fel!

Men de är ju framavlade till at bli så bra kamphundar som möjligt! Jag fattar inte hur man kan välja sånna raser. Rottisar förstår jag kanske, OM det är rätt person som köper den. Men INTE, ABSOLUT INTE, andra kamphundsraser. De är inte söta, de har alldeles förstora huvuden jämfört med kroppen, de ser rent ut sagt äckliga ut, folk blir rädda för den, när man går ut med den tror ju alla att man är en "gangster".
De är inga riktiga sällskapshundar utan mer ´kamp & vakthundar. De fungerar oftast INTE bra ihop med barn.
Vad finns det för bra med dem då? Jo de försvarar dig säkert, *om den inte attackerar dig först* Vad finns det mer? Tja inte mycket.

Så av detta kan man ju ganska enkelt se att kamphundar inte är bra att ha.

Det blir säkert ganska mycket tjat om detta inlägget (speciellt av dem som har sådanna här raser), ni får gärna mejla mig på: kamilla__92@hotmail.com

Vad har du för hund Rouise?

Hur gör du när du får gäster? Vad är meningen med att ha en aggressiv hund som man måste ha kopplad hela tiden för att den inte ska döda någon annan hund? Man ska ej ha sånna hundar som din är! Tänk om du tappar kopplet eller den anfaller dig så att du släpper eller vad som nu händer? Man kan inte ha en hund som är en fara för almänheten.

Och jo, det beror även på hunden.

om du tittar på min avatar så ser du att jag har schäfer också och nej, schäfrar biter inte på samma sätt som kamphundarna. undantag finns alltid, min mormors syster fick nästan armen avbiten av sin golden, men det är så ofta man läser om kamphundar som attackerat människor och djur med ALLVARLIGA skador eller död som följd. INGEN annan hundtyp orsakar så många, och så allvarliga skador.

och det där med att schäfrar, rottweilers och dobermanns var 80-talets (och tidigare?) kamphundar, det vete tusan om det stämmer. visst kunde de hetsas till att försvara sina pundarägare, men jag personligen har inga som helst minnen av att problemet med hundar som dödar andra hundar var så stort som det är nu.

hur illa läser du egentligen? det är rouises hund som har blivit påhoppad av andra hundar. hon har amerikansk cocker spaniel, en ganska harmlös liten sällskapsras.

Senast ändrad:

fast... mina hundar har också blivit "påhoppade" av andra hundar. och anledningen till att jag fick problem med den ena var att hennes mentalitet inte är den bästa. hanen är lika go och glad som han alltid har varit. det är inte normalt att de blir helt förstörda av att bli "påhoppade".

Okej?? Varför skriver hon då att hennes hund är en satmara, att hon vet vad hon har i kopplet och att ingen får klappa den?

Dina uttalanden är strålande exempel på okunskap. Du har åsikter som du valt att tro är den enda sanningen, men med lite mer kött på benen och om du varit lite mer påläst skulle det vara lättare att ta dina inlägg seriöst.

Alla behöver inte gilla alla, men att ge sig på och uttala sig så hårt blir enbart löjligt. Ang utseendet så vet jag inte om du hunnit märka det men alla gillar inte samma saker och tur är väl det. Själv baserar jag inte mitt hundval enbart på ett utseende.

Finns dock inte så stor anledning att diskutera saken med dig eftersom det bara är intressant att diskutera med folk som har en åsikt baserad på verkligheten.

Okej?? Varför skriver hon då att hennes hund är en satmara, att hon vet vad hon har i kopplet och att ingen får klappa den?

Kanske för att det finns idivider av andra raser än "kamphundar" som inte är pålitliga med människor... Dock behöver detta inte innebära att de är en fara för allmänheten....

LÄS PÅ är mitt enda råd till dig, för det du skriver här är så långt ifrån bra kunskap som man kan komma.

Jag har aldrig stött på fördommar alls på promenader ute bland folk, tvärtom faktiskt.

Dom enda som har skrivit negativt om min hund är folk här på buke, människor som aldrig har träffat min hund och som ändå tycker att jag ska sätta ett skott i pannan på henne.

Usch

LÄS PÅ

Jag har aldrig stött på fördommar alls på promenader ute bland folk, tvärtom faktiskt.

Dom enda som har skrivit negativt om min hund är folk här på buke, människor som aldrig har träffat min hund och som ändå tycker att jag ska sätta ett skott i pannan på henne.

Usch

Kan bara hålla med. Enda fördomarna jag mött med mina hundar har varit här på buke av just människor som inte har en aning om vilka mina hundar är. I verkliga livet möts vi bara av positiv respons av människor.

vi har en bc och en amstaff.. och i huse är det 5 barn.. alla barn älskar hunden och tvärt om.. fattar inte varför man har fördommar om att dom*äter* barn.. dessa hundar älskar bran!!
badå hundarna ligger i barnens knän och sover...

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama