Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

folk blir rädda för den, när man går ut med den tror ju alla att man är en "gangster".
De är inga riktiga sällskapshundar utan mer ´kamp & vakthundar. De fungerar oftast INTE bra ihop med barn.
[/email]

Kan inte sluta skratta åt "gangster", vilken värld lever du i?? (min gissning är högstadiet)

Du är pinsamt okunnig och har väl aldrig hört talas om nanny dogs kan jag tänka mig. Man kan inte försvara eller tro att hundar inte påverkas av rasernas bakgrund men för att kunna säga sådant som du gör så måste du kunna mer om det.

Ja nog sjutton skulle jag bli mer rädd för och möta en Stor Nuffe i mörkret än en staffe!

Ah du bevisar bara att du vänder kappan efter vinden!

Vad har du för hund Rouise?

Hur gör du när du får gäster? Vad är meningen med att ha en aggressiv hund som man måste ha kopplad hela tiden för att den inte ska döda någon annan hund? Man ska ej ha sånna hundar som din är! Tänk om du tappar kopplet eller den anfaller dig så att du släpper eller vad som nu händer? Man kan inte ha en hund som är en fara för almänheten.

Och jo, det beror även på hunden.

som jag skrev jag har en amris.... amerikansk cocker spaniel. hon kan vara lös överallt, hon själv väljer att gå undan när det kommer folk. skillnaden är hon tycker inte om okänt folk och eller okända hundar. men på hundklubben går hon lös med hundar runt sig hon skulle aldrig flyga på någon omotiverat. hon kan markera tufft, för tufft för min smak men det jobbar vi med.
jag vet exkt varför hon är som hon är och det får jag ta hänsyn till. hon är ingen aggresiv hund, utan en rädd hund, som känner behov att både skydda sig själv och mig.

jag måste få fråga hur gammal du är och hur stor erafarenhet du har egentligen?, du låter väldigt naiv i mina ögon. allt är inte svart och vitt... hundar är djur med prsonligen, och tycker inte min hund allt och alla så är det helt ok för mej jag tycker inte om allt och alla heller. man får jobba på saker helt enkelt för att få saker att fungera.

och nej det beror inte på hunden, det beror på dig som formar hunden, prsonligheten får man beetendet skapar man.

Okej?? Varför skriver hon då att hennes hund är en satmara, att hon vet vad hon har i kopplet och att ingen får klappa den?

för att det är precis det hon är, en liten satmara, En jäklit svår hund men som fungerar med mej! vi har jobbat upp en kontakt så att vi funkar och förstår varandra, JAG utsätter inte HENNE för något som jag vet att hon tycker är obehagligt, så då är problemet löst

Min hund är till för mig inte för andra, varför ska då andra få klappa på min hund när jag vet att hon inte tycker om okänt folk?

fast... mina hundar har också blivit "påhoppade" av andra hundar. och anledningen till att jag fick problem med den ena var att hennes mentalitet inte är den bästa. hanen är lika go och glad som han alltid har varit. det är inte normalt att de blir helt förstörda av att bli "påhoppade"

det beror på vilken typ av hund man har från början, har man en vek så är chanserna strora, men har man en stabil hund så blir det inte lika stor effekt

kanske inte jätte vanligt men det förekommer i ganska stor omkrets

Snälla!!
Jag har 3 hundar hemma av rasen Siberian husky , för en tid sedan blev ett barn ihjälbiten av 2 st skulle jag vara rädd då?

eller min syster som har Briard,skulle hon avliva den för att det var en Briard som gjorde att ett barn misste livet?
Jag har för skojs skull suttut och studerat artiklar efter artiklar men de är ju som så är de en terrier/bullterrier så är dom jäävligt snabba att skriva de MEN är rasen av okänd förmåga ja då skriver man mest ingenting!
För då köper ju ingen tidninge eller läser den..suck

Har som jag säkert skrev i tråden ställt staff/amstaff sen jag var 15 år är idag 23!
Har bra kontakt med uppfödare runt om i världen och de du skriver nu skulle bara få dom att skratta!
Fråga vilken jäkla expert som hälst det är du som gör hunden, de FINNS hundar med så pass dålig psyke mentalitet att en vanlig uppfostran kan få slint i huvet men dom hundarna avlivas ganska snart!

Oseriösa uppfödare okunniga köpare,köpare utan annsvar det är där vi bör leta!
Som vanlig det är Människan som styr,hundarna bara följer efter, och när de väl händer är det DOM som får lida!

De här med att `kunna vara lös`
Jag vill bara tala om att går man ut med 3 hundar som jag för de mesta gör så är de SKIT JOBBIGT att möta en lös hund inte för att den kommer fram utan för att den springer förbi oss när vi passerar på en stog eller bara på en åker springer runt runt och ditt ,jag tycker ser man folk då kopplar man sin hund sen när personen går för bi kan man ta loss hunden igen om man känner för de.
Men i möten måste man respektera andra sen är de skit samma om man har 110% koll på sin hund!!
Sen finns det som som är jätte rädd för hundar!

Jag vill bara tala om att går man ut med 3 hundar som jag för de mesta gör så är de SKIT JOBBIGT att möta en lös hund inte för att den kommer fram utan för att den springer förbi oss när vi passerar på en stog eller bara på en åker springer runt runt och ditt ,jag tycker ser man folk då kopplar man sin hund sen när personen går för bi kan man ta loss hunden igen om man känner för de.
Men i möten måste man respektera andra sen är de skit samma om man har 110% koll på sin hund!!

jo självklart, men för mej så betyder inte att gå lös är att leva rövare, har jag inte sagt något annat så gäller det att gå på min vänstersida i någorlunda fot (kräver inte "kontakt") sen det jag kallar "hopp och lek" då är hon fri. men det sker på öppna plater där jag kan se henne hela tiden.

men självklart håller med dej i det du säger.

men jag förstår din synpunkt.

om du tittar på min avatar så ser du att jag har schäfer också och nej, schäfrar biter inte på samma sätt som kamphundarna. undantag finns alltid, min mormors syster fick nästan armen avbiten av sin golden, men det är så ofta man läser om kamphundar som attackerat människor och djur med ALLVARLIGA skador eller död som följd. INGEN annan hundtyp orsakar så många, och så allvarliga skador.

och det där med att schäfrar, rottweilers och dobermanns var 80-talets (och tidigare?) kamphundar, det vete tusan om det stämmer. visst kunde de hetsas till att försvara sina pundarägare, men jag personligen har inga som helst minnen av att problemet med hundar som dödar andra hundar var så stort som det är nu.

Nej schäfrar biter inte på samma sätt som kamphundar såklart. De har ju inte avlats för att kunna skada med sina bett.
Men alla stora hundar kan bita hårt om de vill eller måste.
Till och med små hundar som mopsar kan bita riktigt hårt fick en vän till mig bittert erfara :crazy:

Nej schäfrar biter inte på samma sätt som kamphundar såklart. De har ju inte avlats för att kunna skada med sina bett.
Men alla stora hundar kan bita hårt om de vill eller måste.
Till och med små hundar som mopsar kan bita riktigt hårt fick en vän till mig bittert erfara :crazy:

skada och skada. de ska ju kunna bita ordentligt i alla fall. en schäfer som bara nafsar lite är ju rätt värdelös som polis- eller väktarhund.

skillnaden är nog inte i hur hårt de biter, utan HUR de biter och vad avsikten med betten är. jag har också blivit biten ett par gånger av olika hundar, och ja det gör ont men jag har händerna i behåll.

jag kopplar faktiskt inte min hund när vi möter andra med hundar. det är helt enkelt sällan jag har koppel med mig på promenaderna. han springer inte fram till andra hundar och då anser jag att jag har tagit så mycket hänsyn jag behöver ta. det är liksom inte mitt problem att andras hundar har svårt för min hund. ser jag att någon ser rädd ut tar jag in honom till sidan. mer kan de inte begära.

jag kopplar faktiskt inte min hund när vi möter andra med hundar. det är helt enkelt sällan jag har koppel med mig på promenaderna. han springer inte fram till andra hundar och då anser jag att jag har tagit så mycket hänsyn jag behöver ta. det är liksom inte mitt problem att andras hundar har svårt för min hund. ser jag att någon ser rädd ut tar jag in honom till sidan. mer kan de inte begära.

Jag har dock koppel med mig på rundan men det är många gånger jag inte kopplar min när det kommer hundar.. säger åt min hund att gå fot om vi går på samma gångbana. Om vi är en bit ifrån så behöver han inte gå precis fot. Sen är det upp till andra ägaren att ha koll på sin eller sina tycker jag. Jag har koll på min och det tycker jag är min uppgift. Om jag ser att någon är rädd för hunden så är det klart att jag kopplar honom elelr går över på andra sidan gångbanan. Så jag håller med om vad du säger.

Senast ändrad av en moderator:

Fast då är det ändå du som inte har koll på dina egna hundar- det hör till uppfostran att de ska tåla lösa uppfostrade hundar som inte kommer fram.

Dom enda som har skrivit negativt om min hund är folk här på buke, människor som aldrig har träffat min hund och som ändå tycker att jag ska sätta ett skott i pannan på henne.

Usch

Så är det ju inte , man förbjuder avel och nyinskaffning så löser sig allt med åren.

Alla hundar kan bitas hårt
Även schäfer biter hårt.
Det fick min dotter känna på när hon va 8 år. Hennes bästa kompis . Dom hade en schäfer hane.
Han bet min dotter i ansiktet utan att vara provoserad. Han högg bara. Som tur va hade hon glasögon på sig. Så högg tanden snek ögat. Men han fick ett ordentligt tag i henes läppar. Som slets sönder.
Stora rivmärken i hela ansiktet efter hans tänder.
Denna hunden avlivades direkt. 8 år vA HAN

Hon har varit rädd för just bara schäfer. Tills för ett par årsedan. Då hon träffat min fars båda schäfer killar.
Vi själva har rottis.
så det finns många andra hundar än pittbull som kan bitas

jag börjar faktiskt bli lite trött på att det sägs att goldens toppar bitstatistiken. det är ju inte riktigt hela sanningen. för det första är det gammal data. för det andra så är (var i alla fall, den gången jag läste) betten räknade i antal, och inte i procent per ras. för det tredje var alla bett med. alltså även de som inte orsakade en skråma. det spelar ingen roll hur mycket statistik man läser om man inte kan tolka den.

jag tror inte att det har skett att en labrador eller golden har bitit ihjäl en annan hund de senaste låt oss säga 3-4 åren. trots att goldens och labbar är jättevanliga som förstahundar, trots att de stora hundar med käkar kraftfulla nog att bära runt på en hel gås. på samma tid är antalet hundar och människor som skadats allvarligt eller dödats av kamphundar skyhögt!

Det är ju ingen som har sagt att Golden är potentiell farligare än en pitbull.
Man poängterar väl snarare att man ska vara försiktig med medias skriverier och försöka se nyktert på vad som står.
Jag tror att rottweilern är en "bov" i detta drama isåfall. Mer än vad tex pitbullen är. I bett på hund tror jag PB är överrepsresenterad. Medan rottis/PB blandisen gärna tuggar på folk också. En pb är de facto en mycket förarvek hund och seriös avel på människovänliga pbs har pågått hur länge somhelst.
Individer som agerat hotfullt mot folk kasseras omedelbart i den kontrollerade aveln. Dock finns kamplusten där-folk missuppfattar den som "blodtörst" och vill säkert även påstå att hunden kampar i ren aggression vilket är åt helskotta fel. En pb ska i sin fundamentala kamplust känna lusta när den kampar . Jag har sett ett ganska sjukt exempel på detta. En film där en pb har attackerat en annan hund och kampar för glatta livet. Den anda hunden ligger och vrålar i smärta men pbn kampar lyckligt vidare. Ganska obscent men faktiskt sant. När rottisen, en bruksis kommer in i blodet dyker det plötsligt upp hundar med enorm kamplust som har en del reservation mot folk, som gärna är lite självständigare och som gärna vänder sig mot folk. Inte så kul men säkert något som ligger bakom rubriker som "PB åt upp 5-årigt barn).

Senast ändrad:

Jag hörde på karlavagnen på p4 radion. Att jack russel
va den som va först på bit listan.
Det va någon kunnig person som satt där o pratade om kamphundarna.
De handlade just om att dom skulle förbjudas mm
bra pogram
Men jag gillar pittbull i rätta händer

Jag hörde på karlavagnen på p4 radion. Att jack russel
va den som va först på bit listan.
Det va någon kunnig person som satt där o pratade om kamphundarna.
De handlade just om att dom skulle förbjudas mm
bra pogram
Men jag gillar pittbull i rätta händer

Det är skillnad att vara först på den "vanliga" bit-listan, än den lista över attacker med stor skada/dödlig utgång.

Jag har koll på mina hundar MEN de är inte lätt att ha koll på 3 hundar när man träffar på lös hund!
Jag tycker de är väldigt oansvarigt att inte koppla sina hundar ,brist på respekt!

Hoppats jag slipper ett möte med dig, så som du tänker!

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama