Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Men vad blir man mest rädd för, en arg tax eller en arg Rottis?
Böjde du ner anisktet för att den skulle bita dig eller hur kom den upp till anisktet? En Rotweiler är ju stor och muskulös jämförst med en luten plutt tax. Den ställer sig ju bara på bakbenen & så är den i jämnhöjd med en.

Men vad blir man mest rädd för, en arg tax eller en arg Rottis?
Böjde du ner anisktet för att den skulle bita dig eller hur kom den upp till anisktet? En Rotweiler är ju stor och muskulös jämförst med en luten plutt tax. Den ställer sig ju bara på bakbenen & så är den i jämnhöjd med en.

Den kom definitivt upp till ansiktet. Tjoff sa det :)

Min poäng är: En rottis är inte automatiskt farlig för att den är en rottis
En tax är inte automatiskt söt eller snäll för att den är en tax.

Det föstår jag med såklart, men då undrar jag en sak.
varför, VARFÖR, VARFÖR!? är det BARA kamphundar som anfaller människor och hundar då? Har det NÅGONSIN stått om att en annan ras har anfallit? Det står möjligen att en annan ras skyddade "offret" mot kamphunden. Svara gärna på den frågan.

Calazirya, du sa att det står mycket sällan om att din hunds ras anfallit ngn. Men ibland står det... Det står ALDRIG om andra raser än kamphundar.

Det föstår jag med såklart, men då undrar jag en sak.
varför, VARFÖR, VARFÖR!? är det BARA kamphundar som anfaller människor och hundar då? Har det NÅGONSIN stått om att en annan ras har anfallit? Det står möjligen att en annan ras skyddade "offret" mot kamphunden. Svara gärna på den frågan.

Calazirya, du sa att det står mycket sällan om att din hunds ras anfallit ngn. Men ibland står det... Det står ALDRIG om andra raser än kamphundar.

Ironiskt nog toppar dock Golden retrievern listan över hundar som bitit mot människa.

okej, och var skulle man kunna se denna lista? :grin:

Men det verkar som att du bara läser kvällstidningarna och ingen riktig statistik!

Golden Retriever och labrador har en ganska hög "bitfrekvens".

Men det blir förmodligen inte lika spännande löpsedlar om de har med familjehundar, som "kamphundar".

Jag förstår inte hur du tänker!? Tycker du att det är SÅÄNNANDE att läsa om människor som nästan blivit dödade av en hund? Om du tycker det tror jag att det är något som inte stämmer med dig.
Och varför skulle det inte vara lika "spännde", som du utrycker det, att läsa om en familje hund som gått till anfall?

jag börjar faktiskt bli lite trött på att det sägs att goldens toppar bitstatistiken. det är ju inte riktigt hela sanningen. för det första är det gammal data. för det andra så är (var i alla fall, den gången jag läste) betten räknade i antal, och inte i procent per ras. för det tredje var alla bett med. alltså även de som inte orsakade en skråma. det spelar ingen roll hur mycket statistik man läser om man inte kan tolka den.

jag tror inte att det har skett att en labrador eller golden har bitit ihjäl en annan hund de senaste låt oss säga 3-4 åren. trots att goldens och labbar är jättevanliga som förstahundar, trots att de stora hundar med käkar kraftfulla nog att bära runt på en hel gås. på samma tid är antalet hundar och människor som skadats allvarligt eller dödats av kamphundar skyhögt!

Det där är inte sant faktiskt, har sett ganska många artiklar om andra raser som också attackerat.
Alltså, det finns långt mycket fler hårda raser som i fel händer kan bli farliga däremot ska man acceptera vad man har i kopplet oavsett ras ( det har jag skrivit om redan i tråden om du läst ?)

Kan du leta på en artikel om just Staffordshire bullterrier etfersom du säger att det händer ofta :)

Tack cillamuffins! Äntligen någon som är lite logisk! :laugh:

Jag glömde att barn inte förstår ironi..

Det jag menar är att tidningar gör mycket för att sälja lösnummer. Och förmodligen tycker de att ordet "kamphund" ska sälja bättre än "familjehund" eller "sällskapshunden".

På samma sätt att de hellre skriver om en kändis som snattat en chokladkaka än om din granne skulle göra det. Även om det är samma brott.

Jag tycker ändå att du är konstig, men skit samma! :)

Jo här kan du få lite länkar om Bullterrier som anfallit Calazirya, hoppas du kan engelska: http://www.4ni.co.uk/news.asp?id=71760

http://www.birminghampost.net/news/...by-staffordshire-bull-terrier-65233-21438367/

http://www.independent.co.uk/news/u...ed-by-his-own-bull-terrier--acirc-538633.html

Räcker detta eller vill du ha fler? Den sista artikeln är om en man som blivit DÖDAD av SIN EGEN Staffordshire bullterrrier!
Sm jag sa förut: INGA BRA RASER!

Ja alltså jag kan bara tala för staff för det är den rasen jag känner bäst och dom är precis som du säger jäkligt förarveka och väldigt lättarbetade, amstaffen är inte lika förarvek som jag upplevt det.

Det jag menar med "hård hund" är just hundar som inte vem som helst bör äga, vet inte vad jag skulle använda för ord och då blev det "hård".

Kommer du på ett bättre ord får du gärna dela med dig .

nej jag kan inte komma på ett bra ord eftersom jag inte vet varför de går så hårt fram. jag tror inte att kampen är ensam anledning, och jag tror som jag skrev att att det har något med bithämningarna att göra, men det är bara spekulationer.

Jag tror inte att goldens toppar statistiken men de finns med, och självklart biter de inte med samma kraft.
De är avlade för att bära på dessa tunga gäss, men med försiktighet eftersom viltet inte får krossas av deras tänder.

Det jag reagerade på var att zitrus sa att bara kamphundar biter, och det är faktiskt inte sant

Förmodligen biter också dessa familjehundar eftersom de utsätts av en mer omild behandling än "icke familjehundar", t.ex. av våldsamma barn. Och dessutom för att folk förväntar sig att de ska vara snälla!
T.ex. då jag är ute och går med min golden kan folk utan att fråga bara gå fram och klappa henne. Därför att de förväntar sig att hunden ska vara snäll.
Har även varit med om en okänd mamma som puttade fram sin hundrädda dotter till min hund och sa: "titta vilken fin, gå och klappa så ska du se att hundar inte är farliga" :eek:

Jag har svårt att tänka mig att dessa s.k "kamphundar" är med om samma behandling.

Läs mina länkar :) Men exempelvis pitbulls avlade man ju fram för att de skulle slåss med varandra

men nu missar du något väldigt, väldigt viktigt. det är skillnad på bett och bett! min ena tänder på alla cylindrar när hon blir arg och hon slåss mer än gärna. men trots sitt upprörda tillstånd har hon inte varit i närheten av att skada en hund så som TS hund har blivit skadad. samma hund har också blivit utsatt för misskötsel och slag, men det betyder inte att hon oprovocerat ger sig på människor.

min labrador är precis sådär snäll som myten säger att de är. det spelar ingen roll hur stygg man är mot honom, han skulle aldrig, aldrig bita tillbaka. och det är så jag tycker att retrievers ska vara.

Vart skrev jag att det var vanliga sällskapsraser, LÄS innan du lägger ord i min mun.

Läst mina andra inlägg i tråden ( sid 5 bl.a )

Då kanske du ser att jag inte alls försvarar beteendet i sig, men vad vill du att man ska göra ?

Att införa förbud fungerar tämligen dåligt och vilka raser skulle man förbjuda ? Alla kraftfulla raser och bara spara sällskapshundarna?

Jag förstår inte vad du vill ha ut med dina inlägg faktiskt, vad tycker DU man ska göra åt det ?

Tja... Du skrev ju att det är FLER ex: Golden som anfaller än bull terrier och då vill jag ha bevis på det med! Jag tycker att raser som: Pitbulls, Amstaff och Bull terriers ska föbjudas! Det är min åsikt

Skaffa fram artiklarna nu då, eller finns det kanske inte några??

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama