Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Bara för att du har en amstaff/pitbull måste du tänka mer på säkerhet än andra hundägare annars är det stor risk att du kommer att få problem när din gulliga lilla valp blir vuxen. Vet du vad du har i snöret o agerar därefter är det normalt sett inga problem.
Din oförmåga/ovilja att inse att din ras har vissa speciella egenskaper gör dig till en potentiellt farlig hundägare!
PL
som sagt så är jag medveten om "farligheterna" som min är kapabel till, sjävlklart vill jag att min hund ska vara omtyckt, jag försöker även ha det så. särskilda egenskaper är de väl knappast enbart Amstaff/pitbull som har :confused: jag är medveten om din poäng, men ända sedan jag skaffade min valp har jag mött fördommar även fast han enbart var 8v första gången dom elaka kommentarerna kom. möjligt att jag överreagerar, men man lessnar till slut och försöker bevisa för alla att det inte enbart är "kamphundsraserna" som har skavanker. tror att många människor borde "hålla" inne sina elaka kommentarer för alla är inte människo/hund dödare. Men alla attacker som görs av "kamphundarna" förstoras upp av media, och de bidrar till ännu sämre dåligt ryckte.

Bara för att du har en amstaff/pitbull måste du tänka mer på säkerhet än andra hundägare annars är det stor risk att du kommer att få problem när din gulliga lilla valp blir vuxen. Vet du vad du har i snöret o agerar därefter är det normalt sett inga problem.
Din oförmåga/ovilja att inse att din ras har vissa speciella egenskaper gör dig till en potentiellt farlig hundägare!
PL

Har nu läst igenom tråden och tycker detta inlägget säger det mesta :bow:
Okunskap hos hundägare är där den största problematiken ligger...
Hoppas hur som helst att ts mamma och hund snart kommer att må bättre :)

KL

Hoppas också att TS mamma och hennes hund blir helt återställda både fysiskt och psykiskt! Riktigt tråkigt att ni behövde genomgå detta allihopa :(

Jag kan berätta en lite komisk historia som hände mig, min sambo och Narmo när vi var i Stockholm för ett tag sen. (Kom att tänka på den och skrattade åt mig själv när det skrevs mycket om kamphundsattacker för några sidor sedan).

Hur som haver... Vi promenerar rund KI sjukhuset och är påväg tillbaka till sambons vän som vi bodde hos under vår vistelse. Vi möter då en ganska ung kille (eller ja, 25 någonting kanske?) med hans två Amstaffar, en hane och en tik. Han har säckiga kläder, kepsen på sned och hundarna är beklädda med stryp och hemmagjorda koppel. Fördomarnas julafton :grin:

Jag skojar med min sambo och säger att här kommer två såna där "mördarhundar". Jag skrattar åt mitt påstående och min sambo mumlar att dom är säkert inte så farliga. Tror inte han förstod att det var ett skämt.. :grin:

Jag tänker i mitt stilla sinne att om det är någon som spårar ur så lär det ju bli Narmo. (Hade ännu inte börjat träna bort de okontrollerbara utfallen han gjorde mot andra hundar förr).

Och vad händer? Narmo blåser upp sig och störtar sedan mot de mötande hundarna, jag håller honom vid min sida och han slutar snabbt med sitt utfall när han inte får respons. Och snacka om noll respons! Hundarna sneglade lätt på honom och gick sedan vidare, så duktiga!

Det blev väldigt komiskt i.o.m mitt skämt. Så tji fick jag, hahaha :D:D

*KL*

Här är en bild på Conrad sen igår kväll. Mamma berättade att de varit ute och gått och mött en främmande hund. Conrad hade blivit jätteglad och ville fram och hälsa. Det är väl ett gott tecken?

conrad052.jpg

Ja, det var ju ett gott tecken!

Lilla sötnosen så han ser ut:cry:.

Hoppas han repar sig snabbt.

/Mysgrisen, också wheatenägare

Det är ett gott tecken :)

Krama om din Conrad från mig och hoppas han repar sig helt från den otäcka händelsen.

/ C

men... de ÄR ju kamphundraser, alltså kamphundar. precis som att t ex corgin är en vallhund även om den inte längre (eller mycket sällan) används till vallning. de olika raserna som inte längre används till sina ursprungliga användsområden HAR fortfarande arvet kvar. vallhundarna vill gärna hålla flocken samlad, apportörer vill gärna hålla något i munnen, vinthundar jagar om de får chansen. de gör det inte bra, men de försöker. på samma sätt har kamphundarna sitt arv kvar, att de gärna kampar om de får chansen. jag misstänker även att deras bithämningar inte är lika utvecklade som hos andra hundar. en "vanlig" hund biter tills jobbet är gjort, dvs motståndaren har "gett sig". men kamphundarna bara fortsätter och fortsätter långt efter att de har vunnit fighten.

jag skulle dock inte som calazirya gör kalla de här raserna hårda eller skarpa. det är lätt hänt att dessa ord förväxlas med de som används för att beskriva hundarnas mentalitet enligt MT-protokollen. kamphundarna ska vara relativt förarveka och de ska inte slåss för att de är arga. det är något annat som gör att de slåss på ett så oschysst sätt.

Fast en hund kan ju vara föarvek och hård i "miljö" eller för intryck. Jag kan uppleva att många "kamphundar" är hårda i det ordets bemärkelse.

Jag tycker dina resonemang här placerar dig bland förnekarna.
Eftersom du tydligen är för lat att göra jobbet själv har jag letat rätt på en länk här
http://www.dogbitelaw.com/Dog Attacks 1982 to 2006 Clifton.pdf
hade du orkat leta själv hade du fått en massa synpunkter o kunskap på köpet.
En till http://www.cdc.gov/ncipc/duip/dogbreeds.pdf
PL

Läste en länk och hittade pitbull/sheltie mix ( :eek::eek::eek:) och PB/ weimaraner mix :crazy:

Jösses.

Ja alltså jag kan bara tala för staff för det är den rasen jag känner bäst och dom är precis som du säger jäkligt förarveka och väldigt lättarbetade, amstaffen är inte lika förarvek som jag upplevt det.

Det jag menar med "hård hund" är just hundar som inte vem som helst bör äga, vet inte vad jag skulle använda för ord och då blev det "hård".

Kommer du på ett bättre ord får du gärna dela med dig .

Vad hemskt! Jag hoppas verkligen att Conrad och din mamma blir bättre:)
Ni kanske kommer tycka att jag är en dålig människa nu, men jag säger bara vad jag tycker. Pitbulls, Amstaff och Rotweilers är de värsta raserna man kan ha. Alla säger ju att det ABSOLUT inte beror på hunden utan BARA på ägarna, men det stämmer ju inte riktigt... Hundarna är aggresiva i sig, ex: pitbulls används ju framför allt till att slåss med andra hundar. Det är ju därdör de heter just kamphundar. Det beror INTE på ägaren!! Jag har en kompis som hade en pitbull/amstaff flicka. Hon har bra hand med hundar, men det hände ändå en olycka. Hunden hade aldrig innan visat tecken på aggressivitet, men ändå så flög han på en annan hund & ägaren. Hunden dog och ägaren fick in och sy och hunden avlivades direkt. *Bra enligt mig*
Jag förstår inte varför dessa raser tillåts? Varför? De skadar och dödar ju så många andra, och jag förstår mig heller inte på de människor som väljer att köpa en sådan hund.

Till Nosgrimma : Menar du att om du har din hund lös utan koppel så anfaller han andra hundar?

Ni får gärna mejla mig om ni har några inlägg :)
Kamilla__92@hotmail.com

Senast ändrad av en moderator:

Ditt inlägg lyser verkligen okunskap och det är synd faktiskt.

Min hund är inte ett dugg aggressiv trots att hon själv blivit på hoppad några gånger.

Läs på är mitt tips

/ C staffordshire bullterrier ägare

Nog för att amstaff och pitbulls kan falla under kategorin "kamphund"..men Rottweiler? Nej nu får du skärpa dig. Rottweilers är brukshundar precis som schäfer, malinois mfl. Ska vi förbjuda sistnämnda också?

Okej jag förstår att du inte gillar mitt inlägg eftersom du har en sådan ras:/
Men om du tänker lite logiskt här nu va: Vilken ras är det som anfaller mest människor/hundar. Hur många är det inte som dör varje år p.g.a kamphunds hundattacker? Hur ofta står det i tidningen: Goldenretrievern anföll lilla Emma på väg hem från skolan!

Okej fel av mig, Rotweilers är inte en sådan hund då. Jag gillar inte rottisar för jag har varit med om en hemsk händelse med en, och det var ABSOLUT inte kul :/

Okej fel av mig, Rotweilers är inte en sådan hund då. Jag gillar inte rottisar för jag har varit med om en hemsk händelse med en, och det var ABSOLUT inte kul :/

Jag har varit med om en hemsk händelse med en tax vilket slutade med att jag fick sy nio stygn i ansiktet. Det var absolut inte heller kul!

Jag är logisk, det är du som diskuterar barnsligt och ologiskt :)

Det är väldigt sällan min ras står nämnd kring sådana händelser faktiskt och jag är ganska påläst om rasen.

Benämningen kamphundar rör ganska många raser och alla har inte alls samma kamptendens som vissa andra.

Som sagt ska vi förbjuda alla raser som kan göra skada blir det faktiskt inte många raser kvar, bättre att försöka kontrollera aveln och vem som får äga dessa krävande raser ( kamphundar, många brukshundar m.m )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama