Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Jag har inte kamphund för status, snacka om att dra alla över samma kam:grin:

På dig låter det som varenda kamphund som går på gatan letar potentiellt byte för att ha ihjäl och det är ju inte heller sant.

Kanske dags att läsa på om alla rasers som ingår i benämningen kamphund, för dom är ett gäng och fungerar ganska olika :)

nej, jag ställde status som en FRÅGA inte ett påstående.
jag kommer aldrig mer acceptera dem, faktiskt, men det beror nog egentligen mer på att jag inte vet hur ägaren är, den som anföll sambon kände vi. ägaren var sambons systers sambo, så inte ens bland de man "känner" går man säker. varför ska man då lita på att okända människor inte kampar sina?
har du hört talas om att en labrador gått till attack med syfte att döda eller göra så stor skada som möjligt?
jag tycker att man var och varannan vecka hör om kamphundar (ja jag fortsätter kalla dem för det.) som bitit ihjäl kaniner, och andra "lätta" byten anfallit andra hundar och dess ägare o andra människor...det är HEMSKT vad du än tycker om saken.
vill du fortsätta diskutera föreslår jag att du gör en egen tråd faktiskt, du verkar ha mkt o säga om saken, men det hör ju inte till tråden.

Tråden har tagit en ganska normal vändning till en ganska normal diskussion, så nej jag tänker inte starta en ny tråd.

Om du läser mina två tidigare inlägg på sida 5 så står det klart och tydligt hur jag tycker man ska hålla en hund av "hårdare typ". ( dvs rottweiler,kamphundar, m.f )
Där får du du många svar ...

jag tycker att man var och varannan vecka hör om kamphundar (ja jag fortsätter kalla dem för det.) som bitit ihjäl kaniner, och andra "lätta" byten

Jasså ? Att en hund oavsett ras tar en kanin m.f lätta byten är ju faktiskt inte ett dugg konstigt egentligen, hunden är ett rovdjur.
Bara här på forumet har jag läst om några hundar som gått på katter, tagit kaniner, råttor och jag tror inte enda har varit en kamphund. ( och med detta vill jag ha sagt att det knappast är rasbetingat på det sättet du framhäver )

Där är det upp till var ägare ( oavsett ras ) att se till att det inte händer tycker jag :)

Jag tycker också att det är hemskt att hundar attackerar andra hundar, hade du bemödat dig att läsa mina svar så hade du även sett det.

som sagt jag orkar inte läsa tråden för att det antagligen står samma sak som du sagt nu sen jag började läsa. jag har mina åsikter utifrån dels egen erfarenhet o dels allt som står i tidningarna o dels för att jag inte litar på ägarna till dessa hundar, överhuvudtaget, finns ingenting som kan ändra på det.

Senast ändrad:

Detta har jag skrivit på sidan 5 ( svar till askojan )
Calazirya skrev:
Jag tycker faktiskt att det är lite skrämmande med sådana ägare som vägrar acceptera att det dom har i kopplet i värsta fall kan döda

Hunden blir inte vad du gör den till oavsett vad du säger, kamphundar har ett arv som man som ägare MÅSTE ta hänsyn till.

Jag har en Staff och jag har accepterat hennes arv och vill verkligen ALDRIG att hon ska behöva försvara sig emot någon annan hund.
Det är ju som helt klart att en hund av kamphundstyp eller vissa brukshundar GÖR mer skada en grannens Lagotto om det kommer till en hundfight.

Jag tror aldrig att min hund ens skulle försvara sig, men jag kan aldrig veta och vill inte veta det heller.

Man måste ta sitt ansvar som ägare av dessa raser ( m.f )

Att du inte ens orkar läsa igenom tråden innan du frågar frågor som jag redan svarat på talar ju sitt klara språk ..

Det här skrev jag på 1:a sidan:
Calazirya skrev:
Det är såklart enbart det negativa med rasen som kommer fram, dom som sköter sig finns det ju ingen anledning att skriva om.

Men det är liksom bara att acceptera när du valt dom raser du nu har, människor är rädda och just en sådan händelse som denna spär ju på otroligt.

Jag önskar att det skulle finnas något sätt som gör att hårdare raser faktiskt inte får ägas av vem som helst ( kamphundar, vissa brukshundar )

Det blir farligt när man inte accepterar och inser vad man har i kopplet om man äger en "hårdare hund"

Har man köpt en hårdare ras får man banne mig ta sitt ansvar !

Senast ändrad:

Detta har jag skrivit på sidan 5 ( svar till askojan )

Att du inte ens orkar läsa igenom tråden innan du frågar frågor som jag redan svarat på talar ju sitt klara språk ..

:confused::confused::confused:
i just det inlägget är jag böjd att hålla med, tyvärr tar inte alla ägare det ansvaret över sitt djur och då går det som det går.

Nej men då kan vi ju förbjuda alla tyngre hårdare raser, kvar blir väl sällskapsraserna tillslut.

Jag la förövrigt till bitar i inlägg #105

jag svarade på det svar som mitt första inlägg fick,+ att jag som sagt är så ruskigt trött på alla dåliga argument. och nej, jag förstår inte hur man kan försvara och ursäkta detta beteende hos kamphundarna.

Senast ändrad:

Jag vet vad skillnaden är men de ju som jag skriver de är alltid Amstaffen som ska banlyssas!
eller så är dom autumatiskt pitbull..

GAH orkar inte disskutera den ähr tråden länge för nu g¨r den bara i Cirklar.. hoppats någon vetig uppfödare någon som kan rasen sen längre tillbax får nyss om tråden och kan skriva av sig lite!
Skippa ordet KAMPHUND och va lite trevliga säg terrier eller staffe, bullterrier ja vad nu vill men kamphund vi lever i 2008 nu!!
Har hört raser som dobberman och rottis att de blir en *kamp hund* när man avlar på dessa två men snälla!
Suck..

Senast ändrad av en moderator:

Har hört raser som dobberman och rottis att de blir en *kamp hund* när man avlar på dessa två men snälla!
Suck..

Ja,jag småler lite..När jag skaffade en blandis för flera år sen,en rottis/dobberman,så sa min tomtgranne till sina barn att dom inte fick klappa Spike,för det var en kamphund..

Dom hade uppe detta om kamp hundar på karlavagnen förra veckan.
De snackade just om vilka hundar som räknas som kamp hundar.
Det går inte att förbjuda denna kamp hund. Finns ingen spesefik ras. Blandningarna blir farligast.
rottweiler amstaff tex. De snackade om hur man skulle komma åt problemet. Med tex hund körkort för alla hundar.Och mentaltester för alla hundar. Så va det något mer som fanns i tyskland. Kom inte i håg va det va.
De snackade om pittbullen. Det är en mycket trevlig hund i rätt sälskap.
Hundara som kampar , är ju i fel sälskap .
Alla hundar kan bli farliga

Något måste göras. Det är inte meningen att vanliga hundägare som sköter sig . Skall inte bli attackerade.

Själv har jag en Rottweiler. En kompis till mig har 2 pittbull
Så underbart trevliga.

Trist att höra om din mamma o hunden. Hoppas det går bra

Fast Amstaffen är faktiskt rent krasst kommen ur Pitbull..

Jag svarade just på din specifika mening om varför det inte är lika mycket Staff som florerar i just sådanahär diskussioner.

Att man ska dumpa ordet kamphund har jag tyckt länge, bättre att då skriva ut rasen man menar eller om det är en blandras så skriva det.

För jag håller med dig, det blir fel om man använder ordet kamphund i och med att det rör många raser som har olika avel idag :)

20 klassar jag som ungt. Jag är själv 21 så jag är ung jag med. Men du är en utav dem hundägare jag INTE hade velat träffa på ute. Har man en så kallad kamphund får man visa mer respekt och se till att man har sin hund kopplad när det finns folk i närheten.

Jag kopplar min absolut ofarlige labradorliknande hund varje gång jag ser en människa. Att inte göra det bara för att människor har legitima fördomar om en kamphund är bara löjligt.

Ska man ha en kamphund så ska man också sköta sig och förstå varför folk är rädda annars kan man inte tillräckligt om rasen och borde inte få ha den heller.
Det finns en anledning till varför de har så dåligt rykte.

just den här texten bevisar min mening ännu mer. Bara för att man har en "kamphund" ska man visa mer respekt än andra hundägare, Det är en kolossal särbehandling som stör mig.

Det handlar heller inte om att jag vägrar koppla min hund, har ständigt med mej ett koppel, och kopplar om andra hundar eller människor kommer när vi är ute och går. fördommar är okej, men att vara otrevlig och använda dom fördommarna är inte ett bra sätt att kommunicera med en hundägare, och rent instinktivt försvarar jag mina familjemedlemmar. Som jag skrev i inlägget att håller man fördommarna inne och ber på ett vänligt sätt att jag ska koppla hunden för att den personen är hundrädd så är de klart jag gör de. Min avsikt är inte att spä på det dåliga ryktet som dom har fått, men som sagt att en person drar samtliga hundar av likadan ras över samma kant är verkligen en större deal än att jag tar åt mej av att dom kallas kamphundar. det är iaf vad jag tycker, och det finns inget som kan ändra på de.

Hoppas din familj återhämtar sej ordentligt.

Bara för att man har en "kamphund" ska man visa mer respekt än andra hundägare, Det är en kolossal särbehandling som stör mig.

Visst att det blir en särbehandling, men det gäller ju alla tyngre hårdare raser ( iaf för mig )

Att visa mer resptekt än tant Agda med lilla pudeln har jag inget problem med, jag utgår ifrån mig och min hund och jag vill inte att folk går och är rädd för min hund. Det betyder att jag kanske får lägga lite extra tid på just sådant, men det gör jag gärna .

Att det finns personer som drar alla kamphundar och vissa brukshundar över samma kam, får man leva med. Man får liksom vara den "större människan" i detta sammanhang och ändå visa respekt.

Jag har hittills inte stött på många fördommar alls, utan snarare "omvänt" personer som från början hade en viss inställning till "kamphundar"

Senast ändrad:

Bara för att du har en amstaff/pitbull måste du tänka mer på säkerhet än andra hundägare annars är det stor risk att du kommer att få problem när din gulliga lilla valp blir vuxen. Vet du vad du har i snöret o agerar därefter är det normalt sett inga problem.
Din oförmåga/ovilja att inse att din ras har vissa speciella egenskaper gör dig till en potentiellt farlig hundägare!
PL

Jag måste säga att jag tycker det är tråkigt att dessa sk kamphundstrådarna alltid spårar ur, alla har vi olika åsikter och tyvärr är det så att har man en gång bildat uppfattning om att det är en sk kamphund så lär den nog få fortsätta att kallas för det.

PERSONLIGEN så har jag inga problem me kamphundarna, men jag vet att dom LIKVÄL som en annan aggresiv hund skulle göra MKT stor skada om den får för sig det, det gäller att ha koll på sin hund, oavsett ras. Jag anser att min labbe skulle kunna göra lika stor skada som många andra hundar om hon exempelvis skulle bli rädd och bita.

de uppfödare för amstaff/staffe jag träffat har haft väldigt trevliga hundar. Och jag va själv på väg att skaffa en staffe- det som fick mmig att inte göra det va att hon hade demodex.

Själv är jag uppfödd med schäfer och dom har/hade nästintill lika dåligt rykte som "kamphundarna" en viss period och ärligt talat måste jag säga att den i rätt händer är den bästa familjehund man kan tänka sig ( i mina ögon då =) )

tycker lite trist att dom som verkligen har koll på sin kamphund (ursäkta uttrycket, jag menar inte så) får skit för sitt val av ras många gånger trots att dom kanske har bästa hand om sin hund. Men jag hoppas att de som inte har koll på sin hund (oavsett ras) blir av med den INNAN aggrisivitet tar över.

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama