Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Visst kan man spåra med en BC men försök använda den som stående fågelhund!
Eller försök att valla med en Vorsteh!
Hundar blir vad vi gör dem till genom generationer av medveten avel där vi förstärker vissa beteenden.
PL

jo självklart, visst är de så. Men det betyder inte att bara för att du har avlat fram, så måste de bli så. sen så skrev du att det var okunnigt påstående att en hund var vad man gjorde den till. Amstaffen avlades fram för att driva nötkreatur som jag skrev tidigare, människan gjorde den till kamphund fast den avlades till vallhund, nu äre så att jag har en hund med "kamphundsraserna" och det är världens goaste familjehund, alltså, vi har gjort våran blodtörstiga hund till en barnälskande familjehund, går inte de då?

Visst kan den men det är extremt mycket ovanligare.
PL
det tvivlar jag på, eftersom media nästan enbart tar upp hundangrepp gjorda av "kamphundar" så finns de nog avsevärt många fler fall av familjehunds attacker.

Nej jag har länkat tillräckligt många gånger o tänker inte leta reda på den igen! leta själv!
Många av fallen gäller "vanliga" familjehundar o vi talar inte huvudsakligen om angrepp på barn vilket är det vanligaste när det gäller andra raser.
PL

Eftersom du inte "orkar" länka har jag svårt att ta de du säger på allvar, den statistiken jag hittade låg inte pitbull högst upp på aggressions beteende iaf. dock är de möjligt att den ligger där på döds/skador statistiken, då måste jag fråga vart gjorde dom den där mätningen, vem som gjorde de.

Länkarna finns här på buke o många här har läst dem. Jag har dem inte sparade så varför skall jag behöva göra samma jobb hur många gånger som helst för att du är för lat för att leta själv?
PL

Nej amstaffen avlades inte för att driva nötkreatur utan för att hänga fast i nosen på dem!!!
PL

Länkarna finns här på buke o många här har läst dem. Jag har dem inte sparade så varför skall jag behöva göra samma jobb hur många gånger som helst för att du är för lat för att leta själv?
PL

DET handlar inte om att vara lat, utan ska man häva ur sig något ska man kunna stå för de genom att visa ett enda konkret lite bevis på att det verkligen är så. jag ska länka en sak som läste i den DN artikel:

Bengt Ericsson är noga med att formulera sig i termer av farliga eller bitska hundar, och säger han kamphundar föregås det alltid av "så kallade".

- Den statistik jag har tagit fram visar att så kallade kamphundar inte är överrepresenterade i angrepp mot människor och djur. Även schäfrar, collies, rottweilers, golden retrievers med flera raser kan vara bitska och farliga, säger han.

Uppfattningen om att alla hundraser kan tränas till att bli farliga delar han med jordbruksminister Eskil Erlandsson (c),

artikeln kan läsas på : http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=736179

Visst kan man spåra med en BC men försök använda den som stående fågelhund!
Eller försök att valla med en Vorsteh!
Hundar blir vad vi gör dem till genom generationer av medveten avel där vi förstärker vissa beteenden.
PL

Jo visst kan den det - men det är inte speciellt vanligt. Och visst kan en Bischon Frisé bita ett barn - men barnet dör knappast... Och som sagt tusen gånger redan - alla hundar kan bli aggressiva, men det är skillnad i dels hur vanligt det är OCH i hur dramatiska uttryck aggressionen tar sig, SAMT i hur mycket olika raser kräver av sina ägare OCH vilka raser som p g a olik egenskkaper lockar olika typer av ägare...

Oj, såg attt jag svarade i fel citat... Sorry. Det skulle ju handla om labbar och Bischon friséer...

Senast ändrad:

Nej amstaffen avlades inte för att driva nötkreatur utan för att hänga fast i nosen på dem!!!
PL

Alltså vad har du innanför pannbenet? spån? du pratar i nattmössan om saker du inte vet. vet du ens hur dom avlade fram amstaff?

Jo visst kan den det - men det är inte speciellt vanligt. Och visst kan en Bischon Frisé bita ett barn - men barnet dör knappast...

spelar det nån roll? väljer den att bita ett barn i halsen så tror jag det dör, vilket som så var det väl själva attacken som fokus var satt på.

Har inte lust att lägga tid på att leta fram det igen. Står var o en fritt att göra det själv , länkarna finns i tre olika trådar här på buke.
PL

nu äre så att jag har en hund med "kamphundsraserna" och det är världens goaste familjehund, alltså, vi har gjort våran blodtörstiga hund till en barnälskande familjehund, går inte de då?

Men det är som sagt bara en VALP ännu, det är för tidigt att säga NÅGOT om hundens egentliga egenskaper ännu. Den kan ju bli jättetrevlig, absolut, men att hänvisa till att en 14 v valp är snäll och gullig säger ju egentligen inte något alls.

Har du någonsin hört talas om en Bischon frisé som bitit i hjäl ett barn?

Alltså vad har du innanför pannbenet? spån? du pratar i nattmössan om saker du inte vet. vet du ens hur dom avlade fram amstaff?

Nej det är du som inte har koll på historien med tjurhetsning i samband med slakt. Läs på så du förstår att det inte är en vallhund du har i snöret.
PL

Såvitt jag kan förstå härstammar amstaffen ifrån dom hundar som användes som slaktarhundar.
Dessa hade som uppgift att stressa kreaturen genom att hålla fast dom i mulen i samband med slakt.

En del av de du säger stämmer men vem säger att bara för att du har en staff i snöret så måste de vara en blod törstig bjässe?

Skulle jag i så fall vara rädd för att 3 dödsfall är orskade av Husky`eller om fallen där 2 Briarder bet i hjäl 2 barn, schäfrar BC ja jag kan nämna hur många fall och säkert finna löpsedlarna om deta.
Golden som tydligen ska vara en super fin familje hund eller labbe..

Oftast så tystas de ner en lite artikel blir de i tidningen eller på nättet , MEN handlar de om raserna som de talas om i tråden så står de stort på löpsedeln KAMPHUND HAR HÄRJAT IGEN och sen bla bla bla...

Jag tycker ni ska hålla era fördomar för er själva, för vi som älskar rasen och lever med den är trötta på alla fördommar och baktankar.

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama