Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Alltså, jag och min sambo är 20 år?! klassas de som ung? om de gör de så får jag alltså inte ha en "kamhund" för att folk tror att jag skaffat den för att vara ball? Min hund är av raserna DOGO canario, Pitbull och Amstaff. för att dom yngre inte kan ta hand om dom. det är iaf de som påstås i detta forum.

Vad beträffar hundattackerna så ja, hund attackerna är fler från "kamphundsraserna", MEN! vad folk verkar ha väldigt svårt att förstå är att DET VAR VI! MÄNNISKORNA SOM TOG FRAM KAMPHUNDEN I DOM! Amstaff, Dogo canario, avlades fram för att driva större nötkreatur, Men IDIOTERNA som använde dom raserna till kamp, Tog den rasen för att dom är så fruktansvärt envisa! en amstaff eller staffe, eller vad ni nu säger att en kamphund är, biter inte ETT ENDA bett mer än vad en arg labrador, golden ja you name it gör. Fördommar kommer alltid att finnas mot våra raser, och jag tycker att det är extremt svagt av Medierna osv, att främst ta upp Olycksfallen som är kopplade till dom här raserna. sen att bara för de är en "liten" hund så kan man sparka ihjäl den om den biter?:S väldigt dåligt resonemang där.. vi får bita bara vi inte gör nån "stor" skada.

Beklagar verkligen det som hände för T.S de gör jag, och jag tycker att man bör ha ett koppel med sig till hunden oavsett vart man ska. men som sagt, kommer de fram nån till mig som säger att jag ska koppla den för att det är en kamphund, då skulle jag för allt i världen inte göra de. ENBART för att orden kamphund kom upp. hade den personen dock bett mig för att den var hundrädd, så hade det inte varit nåt snack om saken.
Nu ska jag fortsätta och läsa oförtjänade påhopp på min hunds raser och fortsätta stå upp för de underbara som finns med dom.

Tror.du.verkligen.att.två.schäferblandningar.som.båda.är.dubbelt.så.stora.som.min.hund.
skulle.orsaka.mindre.skada.än.vad.min.hund.ensam.skulle.göra?

Men.även.om.d.e.skillnad.på.skador.mellan.småhundar.å.min.bullterrier.så.är.det,ju.fortfarande.så
att.det.är.Någons.hund.som.kommer.kutandes.i.full.fart!.
Menar.du.då.att.bara.för.att.deras.hundar.inte.gör.lika.stor.skada.så.ska.det.vara.så.att.det.är."ok"för.deras..hundar
attakera.min.hund.utan.anledning?

Ingen har väl sagt att det är OK på något sätt att lösa hundar kommer fram och muckar gräl, men i verkligheten blir det stor skillnad an konsekvenserna av en bjäbbande papillon jämfört med en arg hund av större ras - det måste väl du också inse?

Och snälla, sluta skriva med punkter mellan orden! Var i hela friden har du fått den idén i från? Det hela blir ju snudd på oläsligt!

Nu ska jag fortsätta och läsa oförtjänade påhopp på min hunds raser och fortsätta stå upp för de underbara som finns med dom.

Tyvärr ÄR det inte oförtjänt, även om DIN hund är trevlig och DU har kunskap nog att bibehålla den så! Vad det kommer att bli av din hund som vuxen är dessutom för tidigt att säga än, eftersom den bara är en liten valp. Den stora utmaningen kommrer när den blir rint 1.5- 2 år.

Och om du vägrar koppla hunden bara för att någon använder ett uttryck som du ogillar har du både gjort bort dig själv OCH spätt på fördomarna mot dessa typer av hundar och deras ägare...

Senast ändrad:

Tyvärr ÄR det inte oförtjänt, även om DIN hund är trevlig och DU har kunskap nog att bibehålla den så!

Men herregud vad somliga människor är trångsynta, klart det är oförtjänt, hundar blir vad ägarna gör dom till. sluta klanka ner på rasen i sig, gör ett personligt påhopp på ägarna istället för att se till att samtliga som är nån av "kamphundsraserna" får en stämpel som de står " VARNING, DÖDLIG FÖR MÄNNISKOR OCH DJUR"

Och om du vägrar koppla hunden bara för att någon använder ett uttryck som du ogillar har du både gjort bort dig själv OCH spätt på fördomarna mot dessa typer av hundar och deras ägare...

Det är en ytterst förolämpande nedsättning på min hund, och för den sakens skull så skulle jag inte göra de. Hade personen i fråga varit trevlig och hoppat över just den delen med "kamphund" hade det inte varit något snack om saken, att använda uttrycket "kamphund" är som att säga din hund är inte värd mer än skiten den trycker ur sig. hoppas att det finns någon hundägare som inte har en familje medlem av "kamphundsrasen" som kan förstå hur jag menare och känner angående detta.

Fast du skulle ändå ara hjälpa till att spä på fördomarna om "oansvariga kamphundsägare", även om jag förstår att du menar att göra det för att markera mot språkbruket... Koppla lugnt upp hunden i stälet, sätt den lydigt och förklara i trevlig samtalston att det INTE är något monster du har i snöret, och erbjud ev vedrebörande att klappa din vovve, så har du vunnit mycket mer!

Har jag sagt något om det du skriver? Nej det har jag inte.
Och självklart är det inte ok att mindre hundar anfaller.
Trodde jag inte behövde skriva det.
För det är väl en självklarhet.

Du får ursäkta. Men tycker ditt sätt att skriva är så jobbigt. Så jag kommer hoppa över dina inlägg, sorry.

Det.var.inte.till.dig.jag.svarade:crazy:
ja.tycker.oxå.att.det.är.störande.att.läsa.vad.jag.skriver:(men.jag.måste,tyvärr.göra.så.jusst.nu

Ingen har väl sagt att det är OK på något sätt att lösa hundar kommer fram och muckar gräl, men i verkligheten blir det stor skillnad an konsekvenserna av en bjäbbande papillon jämfört med en arg hund av större ras - det måste väl du också inse?

Och snälla, sluta skriva med punkter mellan orden! Var i hela friden har du fått den idén i från? Det hela blir ju snudd på oläsligt!

Min.mellanslag-knapp.funkar.inte.så.jag.måste.tyvärr.skriva.såhär:(

Men herregud vad somliga människor är trångsynta, klart det är oförtjänt, hundar blir vad ägarna gör dom till. sluta klanka ner på rasen i sig, gör ett personligt påhopp på ägarna istället för att se till att samtliga som är nån av "kamphundsraserna" får en stämpel som de står " VARNING, DÖDLIG FÖR MÄNNISKOR OCH DJUR"

Jag haraldrig påstått något sådant, men faktum är att hundar har olika arv, och vissa raser har lättare att ta till aggression än andra, på samma sätt som vissa hundar är bra på att apportera, driva vilt, valla, etc, etc.

Som jag också på flera ställen skrivit så tvivlar jag inte alls på att det finns trevliga hundar med duktiga och seriösa ägare av de raser som diskuteras, MEN tyvärr finns det också ganska många mindre seriösa personer som skaffar sig den här typen av hundar, vilket i kombination med att det är hundar som behöver ett tryggt och kunnigt ledarskap i allra högsta grad, gör att det inte allt för sällan går snett. Som sagt, risken är större att en ouppfostrad am staff eller för den delen rottweiler eller dobbermann (och flera andra lite mer krävande raser) ska bli farlig är betydligt större än att en feluppfostrad bishon frisé eller kungspudel ska bli det, just för att rasernas mentalitet skiljer sig åt. Är det verkligen så hemskt fruktansvärt att försöka inse det?

*kl

Människor som vill ha en såkallad "kamphund" (gillar inte begreppet men ändå..) väljer såklart inte en pudel? Eller en vad de nu än må vara för liten hund. Dom väljer ju något som ser "respektingivade" ut Hade en pudel varit stor som ett hus och sett "respektingivande" ut, självklart hade den hunden då haft lättare hamnat i fel händer? Jag menar, om en människa är stark och tränad, betyder det då att denne skulle gå och slå ner alla? Och en otränad liten människa skulle vara snällaste på jorden och aldrig göra en fluga förnär? Jag vet att man inte ska jämföra människor och hundar, men jag kan ändå inte låta bli. Du kan få en pudel att bli så ilsken att den är en fara. och på samma sätt är inte en hund av vad många räknar som "kamphundsras" naturligt agressiv. MÄNNISKAN formar HUNDEN, inte tvärtom. Hunden har sina förutsättningar men det ska ändå vara människan som är LEDAREN. En människa kan i princip bli dödad av vad som helst, en stor hund, en liten hund, en katt? En pudel kanske biter 10ggr, en "kamphund" 1 gång, självklart blir skadan större då "kamphunden" i sig är större och har ett större bett, men är den agressivare för det?

(förövrigt har jag ingenting emot varken pudlar, "kamphundar" eller några andra raser. Och detta är självklart bara MINA åsikter om saken, men kritisera gärna, för det är alltid intressant att se saker ut någon annas perspektiv :) )

Sen till TS så hoppas jag allt löser sig till det bästa!

Jag haraldrig påstått något sådant, men faktum är att hundar har olika arv, och vissa raser har lättare att ta till aggression än andra, på samma sätt som vissa hundar är bra på att apportera, driva vilt, valla, etc, etc.

jag tror som följer: Att media har blåst upp allting med kamphundar att ägarna till hundarna försöker lite "mer" än bara uppfostra, alltså att det övergår till aga. Man MÅSTE ha koll på sin hund, råkar en kamphund hamna i bråk med en annan hund säger media med stolthet, KAMPHUND ANFALLER FAMILJE HUND. Det tror jag resulterar i att kamphundar behandlas med så oerhört mkt stramare tyglar just pga att människorna är så fruktansvärt oroliga att dom ska hamna i bråk med en annan hund, och därefter i värsta fall avlivas, Stressen som läggs på axlarna hos sånna hundar är knappast rättvis, enbart pga media.

Som jag också på flera ställen skrivit så tvivlar jag inte alls på att det finns trevliga hundar med duktiga och seriösa ägare av de raser som diskuteras, MEN tyvärr finns det också ganska många mindre seriösa personer som skaffar sig den här typen av hundar, vilket i kombination med att det är hundar som behöver ett tryggt och kunnigt ledarskap i allra högsta grad, gör att det inte allt för sällan går snett. Som sagt, risken är större att en ouppfostrad am staff eller för den delen rottweiler eller dobbermann (och flera andra lite mer krävande raser) ska bli farlig är betydligt större än att en feluppfostrad bishon frisé eller kungspudel ska bli det, just för att rasernas mentalitet skiljer sig åt. Är det verkligen så hemskt fruktansvärt att försöka inse det?

Nej självklart finns de raser som kräver mer och mindre jobb, eller har sämre mentalitet, vad gällande dina speciella rasförslag där på mentaliteten, så har jag då svårt att förstå att du just tog upp pudel, mina erfarenheter av just pudel är inte helt obefläckad. Det finns med all säkerhet betydligt fler fall av familjehundar som attakerat än vad som uppges i media osv, Bara för att vissa hundraser som t.ex golden, labrador och dom inte ger lika stora rubriker som om dom skriver att en kamphund har anfallit någon/något. Det finns garanterat många "oseriösa" människor som skaffar sej en familjehund lika gärna som en kamphund även fast dom inte har kunskapen om dom, det gör att vilken hund som helst i stort sett blir farlig, en bichon frisè skulle väl lika gärna kunna bita ett barn som en kamphund? En pudel har väl enormt temprament om någon hund och har lätt att tända på alla cylindrar? nej det är inte svårt att inse, MEN, det finns avsevärt många raser med samma mentalitet om inte värre än just kamphunds raserna, enligt min mening iaf.

Att det inte är någon skillnad mellan raser utan hundar blir vad man gör dem till är ett påstående som vittnar om total okunskap.
PL

om man kollar på statistik över aggresiva hundraser så blir man förvånad när pittbull osv faktiskt inte finns med på topp 15..
Om man kollar statistik över dödliga angrepp på människa ligger däremot pitbull/amstaff som nummer ett! Samma om man tittal på mkt svåra skador.
PL

Att det inte är någon skillnad mellan raser utan hundar blir vad man gör dem till är ett påstående som vittnar om total okunskap.
PL

öhh, en förklaring vore nog på plats, vet inte om jag uppfattade dej rätt. vi drar ett snabb exempel. border-collie, andvänds till vallning, kan man inte använda den till att spåra med?

Om man kollar statistik över dödliga angrepp på människa ligger däremot pitbull/amstaff som nummer ett! Samma om man tittal på mkt svåra skador.
PL

Om man tittar på statistik över mest misshandlade hundar. vilka ligger bland toppen där? jo pitbull t.ex, agar man en hund måste den ju försvara sig. det ligger i dens natur. förresten kanske du kan länka statistiken som du hittade.

Visst kan man spåra med en BC men försök använda den som stående fågelhund!
Eller försök att valla med en Vorsteh!
Hundar blir vad vi gör dem till genom generationer av medveten avel där vi förstärker vissa beteenden.
PL

Nej jag har länkat tillräckligt många gånger o tänker inte leta reda på den igen! leta själv!
Många av fallen gäller "vanliga" familjehundar o vi talar inte huvudsakligen om angrepp på barn vilket är det vanligaste när det gäller andra raser.
PL

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama