Fruktansvärt! Kamphund...

Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

När.jag.har.haft.mina.hundar.kopplade.har.det.hänt.4-5ggr.
att.diverse.småhundar.och.även.2.schäferblandningar..har.varit.lösa.och.attakerat.min.hund!!!.
Men.det.är.ändå,(på.nåt.sätt)alltid.just."Kamphundarna".som.är.som.får.ta.skiten?
??

Men man måste väl ändå se skillnad på attack och attack. Det är liksom inget nyhetsvärde i om en dvärghund biter någon eftersom de inte åstadkommer några större skador. Jag tycker nog att det skrivs lika mycket om t.ex. hur rottweiler och schäfer samt blandningar av stora bruksraser attackerat andra hundar eller människor som om kamphundsattacker.

Slut på off topic.
Jag beklagar verkligen och hoppas allt blir bra med Conrad och din mamma!

Stackars Conrad och stackars din mamma!!! Hoppas de snart mår bättre!

En kompis till mig fick sin genomsnälla golden retriver attackerad av en hund av samma typ häromdagen, hemma i goldens egen trädgård. Husse till den attackerande hunden sade sig ha tappat kopplet och stackars golden (som är hur snäll mot andra hundar som helst) blev totalt sönderbiten i huvudet, men verkar tack och lov ändå hämta sig ganska bra efter två besök hos vet. Samma arga hund med tillhörande totalt oansvarig husse lär för en tid sedan ha farit fram till ett staket med en pudel bakom, slitit ut pudelstackaren mellan spjälorna och tuggat en stund på den med. Även pudeln lär dock ha klarat livhanken. Man kan ju hoppas att den arge inte gör det så länge till...

Jag har också alltid sagt att det kan hända med vilken ras som helst, men trots allt verkar det ju vara vanligare bland vissa raser. Inte konstigt eftersom de trots allt till viss del är avlade för att kampa OCH för att tyvärr helt fel personer köper dem. Jag tvivlar inte på att en pitbull uppfostrad av en duktig hundmänniska kan vara jättetrevlig, men samtidigt är nog risken att, om man inte är så kunnig, mycket större att den där pitbullen/ amstaffen / whatsoever kamphunsliknande faktiskt blir aggressiv med felaktig/mindre optimal uppfostran än att en labbe leelr cavalier blir det...

Jättetråkigt i allafall! Krya på dig, Conrad!!

jag tycker att det är hemskt att de händer.. men. *kamphund* finns ingen spec ras som är kamphund. tycker att det är hemskt att vissa oavsett hur hunden är mot andra eller mot människor så tycker folk att det är kamphundar. jag har en amstaff pitbull. och folk blir rädda och skriker kamphund.. han är (14) veckor. och älskar allt. pussar hela tiden. bryr sig inte om andra hundar. om dom hundarna kommer och leker och biter på honom säger han ifrån och går till mig eller sin pinne.. tycker att det är synd att alla saker som är bra med rasen aldrig kommer ut.. bara de negativa!! om man kollar på statistik över aggresiva hundraser så blir man förvånad när pittbull osv faktiskt inte finns med på topp 15..

En 14 veckors valp brukar inte vara annat än gullig, vilken ras det än är... Det hade varit VÄLDIGT konstigt om han vid den ålddern hade betett sig annat än underlägset mot andra hundarMen självklart finns det jättetrevliga hundar av din hunds ras! Lycka till i framtiden med din hund!

Men..Vad.spelar.det.för.roll.om.det.är.en."kamphund"?

Jag.har.själv.2.st."kamphundar"..en.Bullterrier.och.en.Amstaff..
Min.bullterrier.är.en.hanhund.på.3.år.och.aah.om.han.va.lös.och.det.kom.en.annan.han.hund.så
skulle.han.attakera(Så.ÄGARNA..skulle.få.sig.en.fet.tillbakavisning.som.har.sin.hund.lös.oavsett.ras.om.dom.inte.har.110%.kontroll.på.sin.hund.Eller?)..
Men.det.är.INTE.bara.kamphundar.som.gör.så!!..När.jag.har.haft.mina.hundar.kopplade.har.det.hänt.4-5ggr.
att.diverse.småhundar.och.även.2.schäferblandningar..har.varit.lösa.och.attakerat.min.hund!!!.
Men.det.är.ändå,(på.nåt.sätt)alltid.just."Kamphundarna".som.är.som.får.ta.skiten?
??

Gud vilken jobbig text att läsa. Varför har du en punkt efter varje ord?

Är ju ändå lite skillnad att bli påhoppad av en liten hund och en sk kamphund. Vem tror du gör mest skada?

Till TS. Hoppas det går bra med din mammas hund.

Skulle samma ägare ha andra raser så skulle resultatet inte låta vänta på sig utan bli detsamma.Tack och lov så börjar marknaden på i alla fall amstaff mättas så förhoppningsvis kommer de bättre hundarna snart fram och raserna kan bevisa hur de egentligen är,inte galna mördarmaskiner utan goa och trevliga allroundhundar som hänger på det mesta.
QUOTE]

Fast det tror inte jag är så himla säkert. Det är nog svårare att uppfostra många andra raser "så fel" att de verkligen blir så farliga. En ouppfostrad flat är jobbig, men oftast inte livsfarlig, till exempel... Sedan finns det ju absolut fler raser än amstaff/pitbull etc som är skarpa (tänker ffa på vissa större bruksraser) och som verkligen också kräver sin ledare, inte tu tal om saken.

Ett exempel ur verkligheten angående "bithämningar": Ofta hör man tyvärr hundar av specifika raser som bitit andra hundar så att de blivit kraftigt skadade eller t o m dödade. Hundar av andra raser råkar också i slagsmål ibland (av olika anledningar - t ex ouppmärksam husse/matte) men utgången blir för det mesta inte så dramatisk. Vi kan ta min springerhane som exempel. Vi fick honom när han var fyra år (omplac p g a ändrad familjesituation hos förra ägarna) och fick veta att ha inte var så förtjust i andra (dominanta) hanhundar redan då. Dock var på den tiden min hundkunskap ännu mindre än vad den är i dag, och i början föröskte vi att låta honom umgås fritt med ett par olika kompisars hanhundar (kompisarna var införstådda med att han kunde vara tuff), vilket alltid slutade med att Zorro (våran vovve) stod med framtassarna på den tilltänkta lekkompisen och skällde ganska argt. Inget värre hände dock någonsin, mne jag tycker det räcker så för att han numera inte ska umgås fritt med andra hanhundar - varken för deras eller hans skull.

En kompis har en shibahane, och vi hade från början en idé om att vi skulle hjälpa varandra som hundvakter. Shiban var valp när hundarna lärde känna varandra och tills den blev könsmogen gick det bra. Då föröskte den klättra i rang, och ÄR dessutom en ranghög liten individ i sig själv, och det blev problem. De rök i hop rejält tre gånger (lika arga bägge två, men shiban är ju mindre än springern), och sedan beslöt vi oss för att lägga ner vårt gemensamma hundvaktande. Trots att de rök i hop så att det lät ordentligt och ingen av hundarna ALLS trivdes med varandra var den värsta skadan som skedde vid dessa tre tillfällen ett litet rött märke på shibans ena tass. Trots att våran springer faktiskt var rätt så arg på den uppstudsige snorungen (springer 5 år, shiba- kaxig - 1 år) så bet han aldrig "på riktigt", även om det lät om dem och det definitivt var tillräckligt för att vi inte skulle släppa i hop dem mer. Med tanke på att springern är mer än dubbelt så stor som shiban hade han ju kunnat skada honom ordentligt om han verkligen velat, men trots allt finns spärren hos honom, och det tror jag att den gör hos de allra flesta hundar av väldigt många mindre skarpa raser, även om dessa hundar också såklart kan bli arga.

Jag kan tillägga att vi numer inte låter honom försöka umgås fritt med andra hanar, men att det däremot inte är några som helst problem att gå promenader tillsammans eller möta hanar ute.

Lång och snurrig jämförelse, men hoppas ni förstod?

*kl*

Detta är vad jag tycker! Ni som har sk "kamphundar" måste ju ändå tänka på en sak... Varför har uttrycket kamphund kommit fram? Dt finns ju anledningar till det och det är ju inte ni som ägare som har gjort fel men just er hund. En kamphund kan vara hur go å gullig som helst, men kan även vara en mördarmaskin. Uppfostras dom itne rätt eller tom uppfostras till kamp så är det ju inte så konstigt att dom får dåligt rykte. Jag för min del har mkt mer respekt för tex Rottweiler, Dobbermann och Schäfer än vad jag har för sk kamphundar. Men man måste faktiskt acceptera VARFÖR folk är rädda och drar alla övar en kam! Tråkigt men sant!

De slog på hunden med en häcksax,

Jag hade absolut satt häcksaxen i den hund som angrep min hund...
Inte bara slagit, för det kan nog snarare hetsa hunden att bita ännu hårdare.

Önskar er lycka till med hunden, hoppas den kryar på sig.
Sånt här är alltid hemskt.

Först vill jag säga tråkigt att de hände er och jag hoppats att din mor och hund mår bra trotts de skakande anfallet.

Sen om vi ska snacka Om kamphundar..
Är så fruktansvärt TRÖTT PÅ FÖRDOMMAR!
Jag vill bara spy på folk i bland eller kast ägg på dom eller någtot (ja så trött är jag) kamphund? vad är en kamphund?
En kamphund för mig är inte en amstaff eller en pitbull.
En amstaff är en över go ras precis som den eng staffen varför snackar man så mycket om amstaffen och inte om den eng staffen?
Jo för att folk för knoippar amstaffen med något farlig någonting som folk har hört..För annars kulle väl en Jack russel eller en Dogo argentino en cane corso eller rottweiler vara lika farlig som en amstaff?
Jag har ställt mycket Eng staff och amstaff och har under ring besök under rast besök och under andra omständigheter träffat på 3 st ostabila hundar.
Där två var USA imoporter och jag vet i hundan hur dom har kommit hit man har bara hört och de man hör och ser tyder bara på att hundarna inte har haft de speciellt bra och då kan man väl inte heller må bra! eller hur?

Att den eller den rasen ska läggas på 10 top listan över dom farligaste raserna vad hjälper de?
Jag tror bara de drar till sig mer oseriöst.
Jag trodde faktiskt att vi i Sverige var på väg bort från alla fördommar men tydligen inte.
Jag flrsåtr att de finns så mycket trådar har sätt må¨nga som skriver *Nu ska jag berätta om min staff och na är världens goaste och bla bla bla* sen får tjejen till svar MEN åhh inte fler såna trådar!

Varför tror ni dom skriver såna trådar!
Jag skulle vilja sötta och hedra de uppfödare som verkligen kämpar för att göra rasen bättre och få andra människor att börja för står hur underbara dom är.
Bara en sån sak som att bjuda in utomstående till kennelträffarna!

Om du är kille 17 år går på Gymnasiet och dina föräldar säger till dig att ni ska köpa hund.. säger du sjävmant då jaaa jag vill ha en Pudel.. (tog bara ett exempel) nä du vill ju så klart ha en staff de ville ALLA mina vänner ha när jag var 15-16 år de var därför jag började ställa dem jag ville också ha en, men pappa sa nej för att han tyckte samma sak som många av er gör!

Tyvär många som köper hund vet inte vad odm köper många avlar utan att avla på bra föräldar.
Efterfrågan på rasen steg ju med 60% under 2 års tid var är alla valpar vem köpe alla hundar, vem startade alla kennlar eller `hemma uppfödningarna) alla kan inte va seriösa, , ,

När min sambos syster är ute med barnvagnen och hennes amstaff kille som är den goaste jag någonsin skådat..mår hon dåligt pg av folk som stirrar men även säger till henne HUR KAN DU HA DEN RASEN OCH SAMTIDIGT TÄNKA PÅ DITT BARNS BÄSTA!!
Suck!!!
Sätt förar bevis på ägaren, skulle i för sig gälla alla raser för att raser har någon gång dödat en människa inte bara *kamp raserna!!

Men ändå är det ju oftast dessa raser som är inblandade i allvarligare attacker mm.
Men jag har ingen fördom om rasen. Men däremot om jag ser en yngre kille med en sån ras.
Kanske dax för uppfödarna att börja sålla bland sina köpare och verkligen se till att de har kontakt.
Och kanske bjuda in sina valpköpare på kurser mm.
För nånstans går det ju snett....

Jag blev i somras upplyst av en kille att jag hade sådana fördomar om hundar av "stafftyp". Han kom cyklandes med sin lösa pitbull-artade (sannolikt blandras med "staffigt" utseende) tik och jag bad honom koppla. Han hade inget koppel och då skällde jag ut honom varpå han suckade över att jag hade sådana fördomar.

Nå - jag har hellre fördomar än plötsligt en f.d. cocker i mitt koppel! Jag tänker inte sätta mina hundars liv på spel för att någon annan ska få mig att förstå att jag inte ska ha fördomar.

Det är upp till seriösa ägare av denna typ av hundar att få mig att ändra mig genom att alltid ha väluppfostrade hundar och ta ansvar för att människor faktiskt är rädda för denna typ av hundar! Att sucka över att man har fördomar spär snarare på min "fördom" vilken går ut på att en allt för stor del av ägarna inte kan speciellt mycket om hundar öht och framför allt inte vet vad vad de har i kopplet utan tror att hunden "blir vad man gör den till". *spysmiley*

Mina hundar är nu bannlysta från alla typer av interaktion med alla "staffiga" hundar vi inte känner mycket väl p.g.a. ovanstående anledning. Jag anser att det är betydligt större risk att en hund av denna typ kan skada mina allvarligt om det skulle bli bråk - vilket kan hända ibland trots att man tar ansvar som hundägare. För hundar är hundar.

Likaså skulle jag inte få för mig att släppa in mina spaniels till en flock okända vinthundar som inte är vana vid mindre hundar. Eller ta in en ny, okänd hund modell mindre i flocken när borzoien leker med sina vinthundspolare. Men det är det där med att inte tro att alla hundar har rosa filttofflor utan att veta vad man har i snöret som jag tycker brister ganska mycket ibland hos många ägare till "staffiga" hunder.

Jag tror inte att det är dom "renrasiga" amstaff, staff och så vidare som är skyldiga till den höga statisken. Kollar man blocket som tex så kryllar det av blandraser i olika varianter , tex amstaff / dogo argentino, amstaff / rottweiler.

Men jag är förvånad över att så många använder ordet "kamphund" som skällsord ?Exempelvis; En pudel som biter folk anses vara ouppfostrad medan en amstaff som biter ska avlivas för den är livsfarlig ?

varför får man inte ha en amstaff/pitbull/staff lös, men det finns en rad småhundar som springer lösa utan någon kontroll ? Allt beror ju på ägaren, och det kan ingen uppfödare styra över. Allt kan låta bra väl där, men blir inte alls samma sak när väl valpen är köpt. Någon typ av intyg för alla raser borde inskaffas, eftersom det är inte enbart dessa raser som kommer i fel händer.

Inga hundar ska springa lösa utan kontroll och uppsyn, oavsett ras, MEN är det verkligen så konstigt att, efter allt som trots allt hänt med vissa raser och blandningar av vissa raser, människor blir mer rädda när det kommer fram en okänd am staff eller pitbull (eller för all del rottis eller dobbis) till deras hund (eller dem själva) än om det kommer fram en okänd pudel?

Och visst är det precis lika hemskt och dåligt om en pudel biter en annan hund eller människa illa, MEN det händer faktiskt inte så ofta - snarare slutar pudelslagsmålet med ett par tilltufsade pudlar men inte mkt mer, även om det förekommer. Jag tror det har en hel del med avel, arv och "spärrar" att göra.

Och SJÄLVFALLET finns det massor av trevliga hundar med vettiga ägare av de raser som diskuteras oxå - fattas bara annat!!!

Senast ändrad:

Tror.du.verkligen.att.två.schäferblandningar.som.båda.är.dubbelt.så.stora.som.min.hund.
skulle.orsaka.mindre.skada.än.vad.min.hund.ensam.skulle.göra?

Men.även.om.d.e.skillnad.på.skador.mellan.småhundar.å.min.bullterrier.så.är.det,ju.fortfarande.så
att.det.är.Någons.hund.som.kommer.kutandes.i.full.fart!.
Menar.du.då.att.bara.för.att.deras.hundar.inte.gör.lika.stor.skada.så.ska.det.vara.så.att.det.är."ok"för.deras..hundar
attakera.min.hund.utan.anledning?

hur har det gått med TS hund? skänker en tanke!!

Förövrigt har jag inget e mot sk kamphundar, bara dom precis som övriga hundar skall hållas i kontrolerade former. Skulle själv gärna vilja ha en staffe:love:

hur har det gått med TS hund? skänker en tanke!!

Förövrigt har jag inget e mot sk kamphundar, bara dom precis som övriga hundar skall hållas i kontrolerade former. Skulle själv gärna vilja ha en staffe:love:

Det.är.ungefär.det.jag.oxå.försöker.få.fram:P

Tror.du.verkligen.att.två.schäferblandningar.som.båda.är.dubbelt.så.stora.som.min.hund.
skulle.orsaka.mindre.skada.än.vad.min.hund.ensam.skulle.göra?

Men.även.om.d.e.skillnad.på.skador.mellan.småhundar.å.min.bullterrier.så.är.det,ju.fortfarande.så
att.det.är.Någons.hund.som.kommer.kutandes.i.full.fart!.
Menar.du.då.att.bara.för.att.deras.hundar.inte.gör.lika.stor.skada.så.ska.det.vara.så.att.det.är."ok"för.deras..hundar
attakera.min.hund.utan.anledning?

Har jag sagt något om det du skriver? Nej det har jag inte.
Och självklart är det inte ok att mindre hundar anfaller.
Trodde jag inte behövde skriva det.
För det är väl en självklarhet.

Du får ursäkta. Men tycker ditt sätt att skriva är så jobbigt. Så jag kommer hoppa över dina inlägg, sorry.

:bow:

Tyvärr lokar så kallade kamphundar många gånger till sig helt fel ägare. Det är en hund som ger fel sorts status många gånger. Vi bor i flerfamiljshus, på baksidan är en gräsplätt men dit kan vi inte gå ut på sommaren. Där brukar de ha någon sorts kamphund lös ute även utan vuxen uppsikt.

Jag tar inte ut mina småttingar och hund till en kamphund, trots att den verkar snäll. För skulle något hända så blir skadorna allvarliga troligtvis. Jag kan tycka i ett sånt läge har man hunden i koppel...

Jag har många gånger tänkt ringa fastighetsägaren så de säger till ägaren, gör de likadant i sommar så kommer jag helt klart göra det.

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 505
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama