Fruktansvärt jobbigt sto vid brunst!!

sara_18

Trådstartare
Ja e ju van vid att ha en alltid "normal" valack som inte har humör svengningar. Å ja har alltid små fnittrat lite över morsans märr när hon brunstar å har lite tok för sej. Nu är det så att ja har köpt mej ett sto som verkligen jäääätte jobbig vid brunst, hon är inte sur eller elack på nå sett, men vid hantering trycker hon sej mot en å inne kan man bli mos in i väggen. Så är det även inne å ute, trycker upp rumpen mot en överallt.
Asså finns de nått man kan göra, för ja drar mej för att bråka allt för mkt med henne nu när hon e såpass ny?! De roliga är att hon har brunstat över en vecka:mad: när ska detta sluta....
Nån som har tips å idéer om hur man kan göra under dom här roliga dagarna:grin: eller nån mer som har samma problem så ja inte är ensammast i världen med ett jobbigt sto :p

Sv: Fruktansvärt jobbigt sto vid brunst!!

mitt sto är inte direkt heller den där trevlig-vid-brunst typen.. gnider sig mot allt och "skriker", får tom skavså i ... ja, du vet . sliiidan;)

hon brunstar två gånger i månaden, så man kan ställa klockan efter den, och det varar minst en vecka:crazy:

jag har fått höra så att jag puttar bort och säger nej, puttar bort och säger nej. Lyder hon inte år hon en dask, sådär ska de INTE göra!

Mitt förra sto var helt tokig när hon brunstade. Skrek och sparkade i boxen när hon stod inne. Blev oerhört kittlig under brunst så det gick bara att borsta av den värsta smutsen. Stod man och höll på för länge med henne började hon trycka in mig i väggen eller hota med en hov. Däremot var det inga problem under ridningen. Då skötte hon sig som vanligt.
Har tyvärr inga råd att komma med, men vet hur jobbigt det kan vara.

Prova att ge henne munkpeppar, det har funkat kanonbra på mitt sto som betedde sig som en idiot när hon brunstade, nu märks det knappt när hon brunstar :)

det är nu tillåtet att lägga in glas kulor vilket jag tycker är bra då mitt sto blir så gott som oridbar samt att hon mår fruktansvärt dåligt under brunt.
har provat allt men inget funka.

Håller med Crazy1, prova munkpeppar. Fungerar även på hingstiga vallackar. Jag har haft det på min och han vart som en ängel när stona brunstade. :banana:

En vecka? :P Min brunstar minst en månad varje vår och är kort och gott livsfarlig under brunst. Provade stroppy mare, som innehåller bla. munkpeppar, i våras men det gav ingen effekt, tror att man ska börja med det tidigt och inte när brunsten redan har börjat. Du ska inte dra dig för att "bråka" med henne för att hon är ny, snarare sätta henne på plats direkt så att du inte får en odräglig häst som tror att hon kan göra vad hon vill längre fram. Sen behöver du ju inte pilla och dra i henne för mycket utan låta henne vara mest för sig själv. Lycka till!

tjejerna i stallet ger sina ston munkpeppar. Vet inte exakt vad det ger för effekt men det är mot brunst iaf.
Inte så insatt eftersom jag själv har en valack.

munkpeppar och kanske kamomill som är lite lugnande. Mitt ungsto på 2 ½ år har ett jäkla humör, satte in munkpeppar och kamomill och hon har lbivit mycket trevligare att hålla på med nu.

Hade ett sådant sto, suck!!! Skitjobbigt!!!

Vi testade med munkpeppar, en slags ört som ska ha lite lugnande effekt på hormonerna, funkade sisådär!

Var i kontakt med veterinär som ordinerade antingen att ta föl på henne(lugnade oftast ner sig med brunsterna då!) eller att operera bort äggstockarna...dock var det ingen garanti för att det skulle ta bort den jobbiga brunsten helst. Eller rättare sagt beteendet som hon skapat. Kunde hålla på så i flera månader i sträck:eek:

Var även ett alternativ att ge nått balanserande, typ p stav, men då fick man inte tävla på det! Så det var ju aldrig aktuellt.

Hon var nämligen helt ohanterbar. tryckte in allt och alla i väggen, min kompis bröt 3 revben:crazy: Vid ridning var hon helt omöjligt, stod bara bredbent och kissade och skvätte, oavsett hur mycket man gick på henne med spö och sporrar..blev nästan bara värre.

tyvärr lyckades vi aldrig komma till rätta med problemet utan sålde henne som avelssto och efter 4 föl så verkar problemet försvunnit:)

Grunden till problemet misstänker vi är att hon fick gå med sin mamma(som var likadan!!!) tills hon var 4 år, och veterinären trodde då att hon apat efter hennes beteende.

Det finns ett örtpreparat som heter Moody Mare som faktiskt fungerar riktigt bra för tråkiga pissmärrar. Inte alltför dyrt, helt OK i dopingtest och enkelt att hålla på med.

Min tant får stroppy mare, har fått det ca 1 år nu och det är stor skillnad på henne! Innan hon började få det så sparkades hon, surade och var en allmän plåga att umgås med. Det enda som märks nu när hon brunstar är att hon är krånglig vid ridningen, men det är okej för mig så länge hon är snäll o glad!

Liknande trådar

Kropp & Själ Är expert på att trycka bort jobbiga känslor. Känns enklare för stunden, men det kommer ju alltid i fatt till slut. Och då oftast ännu...
Svar
1
· Visningar
1 402
T
Övr. Hund har en ettårig tik som jag köpte som åtta månders som ligger hemma här och jag börjar misströsta minst sagt.. Hon är en new...
Svar
8
· Visningar
1 206
Hästmänniskan Lite av en gnälltråd. Allt känna så tröttsamt just nu. Just nu har vi 4 hästar här hemma, ja har 2, min syster har 1 och min mamma har...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: sara_18
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 220
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka