Frukt och sockerintag (utbruten från Boosta immunförsvaret)

Rak fråga: Anser du att man ska byta ut de frukterna mot grönsakerna istället om man har ett sötsug eller behöver gå ned i vikt?
"Man" får avgöra själv. Jag har träffat, diskuterat och tagit del av många andras erfarenheter kring kost och hälsa, så har frukt kommit upp på tapeten. Beroende på hur pass känslig "man" upplever att man är för socker, så har många (mig inräknat) påtalat att de inte äter så mycket frukt längre, utan använder sig av nötter /mandel när de vill ha något i munnen. pga. upplevelsen /reaktionen är direkt ökat sötsug. Inget rakt svar men är man sockerkänslig (vilket många är idag) så ja kör tänderna i mer grönt och ät någon frukt då och då.
 
"Man" får avgöra själv. Jag har träffat, diskuterat och tagit del av många andras erfarenheter kring kost och hälsa, så har frukt kommit upp på tapeten. Beroende på hur pass känslig "man" upplever att man är för socker, så har många (mig inräknat) påtalat att de inte äter så mycket frukt längre, utan använder sig av nötter /mandel när de vill ha något i munnen. pga. upplevelsen /reaktionen är direkt ökat sötsug. Inget rakt svar men är man sockerkänslig (vilket många är idag) så ja kör tänderna i mer grönt och ät någon frukt då och då.

Så då medger du att Livsmedelsverkets rekommendationer är rimliga på populationsnivå?
 
Från USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Legacy (2018), Composition of Foods: Raw, Processed, Prepared.
USDA har databaser där man kan söka, och siffrorna är från 2000-tal och framåt till 2019 så de kändes tillräckligt moderna.

Apricot, raw, innehåller exempelvis 0,94 g fruktos per 100 g
Jämfört med Red pepper, raw, 2,26 g fruktos per 100 g.
Och Tomatoes, red ripe, raw, year round average 1,36 g fruktos per 100 g.
Hur mycket sackaros (sucrose) per 100g? Misstänker att en hel del av sockret listas som sucrose och det är en disackarid bestående av lika delar glukos och fruktos.
 
"Man" får avgöra själv. Jag har träffat, diskuterat och tagit del av många andras erfarenheter kring kost och hälsa, så har frukt kommit upp på tapeten. Beroende på hur pass känslig "man" upplever att man är för socker, så har många (mig inräknat) påtalat att de inte äter så mycket frukt längre, utan använder sig av nötter /mandel när de vill ha något i munnen. pga. upplevelsen /reaktionen är direkt ökat sötsug. Inget rakt svar men är man sockerkänslig (vilket många är idag) så ja kör tänderna i mer grönt och ät någon frukt då och då.
På anekdotisk nivå med enskilda personer alltså, inga som helst andra källor. Och detta får dig att skriva att Livsmedelsverket har fel i sina rekommendationer och att du liksom de har mycket kunskap i ämnet men att du ändå misskrediterar deras råd.

Jag lämnar tråden.
 
Vill du egentligen veta totalmängden kolhydrater i olika frukter och grönsaker så är det bara att googla. För kolhydraterna kan alla brytas ned till fruktos i kroppen.
Nej jag ville veta hur mycket som listades under sackaros precis som jag frågade för det är ju 50% fruktos.

Och allt bryts inte ned till fruktos, allt bryts ned till glukos.
 
Så då medger du att Livsmedelsverkets rekommendationer är rimliga på populationsnivå?
populationsnivå? Halva svenska befolkningen har övervikt. Kanske behöver LMV ha två informationssidor?? Så ja LMV rekomendationer kan fungera för halva populationen.......vad gäller fruktintag på 3 st / dag dvs
 
Jag skrev fel i farten!

Du får googla själv, varsågod. Totalmängden kolhydrater som kan brytas ned till glukosekvivalenter, det är lätt att hitta.
Det är du som tarupp totala mängden kolhydrater när det handlade om mängden fruktos. Sackaros är hälften fruktos och att inte räkna med det om man vill jämföra totala fruktoshalten blir väldigt missvisande.
 
Det är du som tarupp totala mängden kolhydrater när det handlade om mängden fruktos. Sackaros är hälften fruktos och att inte räkna med det om man vill jämföra totala fruktoshalten blir väldigt missvisande.
Det är inte fritt fruktos i sackaros, vilket är det man vill mäta när man mäter fruktosmängden i ett livsmedel. Precis som om du vill mäta totala kolhydratmängden, inte mängden kolatomer, syreatomer och väteatomer som kolhydraterna kan brytas ned till byggstenar i kroppen.

Vill du förändra en ackrediterad analysmetod och den standard man redovisar näringsinnehåll i livsmedel? Varsågod, men man gör det inte på ett forum utan då får du verka internationellt för det :up: Kom tillbaka när det är klart så kan jag säkert räkna ut och sammanställa alla olika sockerarter till dig.
 
Tillåt mig tvivla (rättare sagt; inte tro alls på) på att den övervikten beror på att de ätit 2-3 frukter/dag.
Men om man tror det, så förstår jag att man inbillar sig att den ringa mängden frukt/dag är ohälsosamt.
Nej det tror inte jag heller. Men nu är det som det är och folk överlag vill äta gott & sött. Är man nu överviktigt och står och väljer mellan kaka eller äpple -jag då säger jag äpple. Står man och väljer mellan äpple och vitkål -då säger jag vitkål. Behöver nödvändigtvis inte vara alla gånger som just vitkål ska väljas men om nu valet ska tas 3 gånger per dag 7 dagar i veckan så av 21 gånger så kanske äpple 5-7 gånger av 21.....
 
populationsnivå? Halva svenska befolkningen har övervikt. Kanske behöver LMV ha två informationssidor?? Så ja LMV rekomendationer kan fungera för halva populationen.......vad gäller fruktintag på 3 st / dag dvs

Har du någon som helst aning om vad populationsnivå betyder? Plus att tror du övervikten beror på att folk följt LVMs råd eller inte? Om inte så är det ju inte LVMs råd det är fel på...
 
Det är inte fritt fruktos i sackaros, vilket är det man vill mäta när man mäter fruktosmängden i ett livsmedel. Precis som om du vill mäta totala kolhydratmängden, inte mängden kolatomer, syreatomer och väteatomer som kolhydraterna kan brytas ned till byggstenar i kroppen.

Vill du förändra en ackrediterad analysmetod och den standard man redovisar näringsinnehåll i livsmedel? Varsågod, men man gör det inte på ett forum utan då får du verka internationellt för det :up: Kom tillbaka när det är klart så kan jag säkert räkna ut och sammanställa alla olika sockerarter till dig.
"Det man vill mäta" beror på vad man vill mäta.

Ska du mäta fritt fruktos så är det så man mäter helt korrekt men när det är i kontexten av den här tråden dvs eventuella hälsokonsekvenser av fruktos i frukt så kan du inte bortse från fruktosen i sackarosen. Det blir inte heller mer rätt att säga att mängden fruktos är lägre i frukterna bara för att en stor del av fruktosen är i form av sackaros när sackaros enkelt blir glukos+fruktos i tunntarmen. Om något så blir kombination sämre pga insulinpåslaget från glukosen (något man inte får med ren fruktos).
 
Har du någon som helst aning om vad populationsnivå betyder?
Gissade. Populationsnivå = ett helt folk i ett land? Verkar vara fel. Sorry!
Hur ska du ha det? Är Livsmedelsverket Hin Håle själv eller inte? Du motsäger dig själv rätt bra...
Nej jag motsäger mig inte, det förvrängs och påstås att jag säger. Medvetet tror jag för det verkar vara en rätt spetsig diskussionO_o Jag har verkligen inte sagt att det är LVM:s fel att övervikt ökar! Jag har sagt att 3 frukter om dagen är väldigt mycket frukt och har man problem med övervikt eller sötsug kan det vara värt att äta mer grönt och mindre frukt.
 
"Det man vill mäta" beror på vad man vill mäta.

Ska du mäta fritt fruktos så är det så man mäter helt korrekt men när det är i kontexten av den här tråden dvs eventuella hälsokonsekvenser av fruktos i frukt så kan du inte bortse från fruktosen i sackarosen. Det blir inte heller mer rätt att säga att mängden fruktos är lägre i frukterna bara för att en stor del av fruktosen är i form av sackaros när sackaros enkelt blir glukos+fruktos i tunntarmen. Om något så blir kombination sämre pga insulinpåslaget från glukosen (något man inte får med ren fruktos).
Efter ett sånt här inlägg blir jag väldigt sugen på att studera vidare kring sockerarter! Tackar:up:
 
populationsnivå? Halva svenska befolkningen har övervikt. Kanske behöver LMV ha två informationssidor?? Så ja LMV rekomendationer kan fungera för halva populationen.......vad gäller fruktintag på 3 st / dag dvs

Ja, vår dåliga kosthållning och övervikt är ett stort problem i populationen. Massivt, faktiskt, och oändligt mycket större problem och orsak av dödsfall än Covid-19, exempelvis.

Men det har absolut INGENTING att göra med antal frukter folk äter per dag. Exakt 0 att göra med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp