Frukt och sockerintag (utbruten från Boosta immunförsvaret)

"Det man vill mäta" beror på vad man vill mäta.

Ska du mäta fritt fruktos så är det så man mäter helt korrekt men när det är i kontexten av den här tråden dvs eventuella hälsokonsekvenser av fruktos i frukt så kan du inte bortse från fruktosen i sackarosen. Det blir inte heller mer rätt att säga att mängden fruktos är lägre i frukterna bara för att en stor del av fruktosen är i form av sackaros när sackaros enkelt blir glukos+fruktos i tunntarmen. Om något så blir kombination sämre pga insulinpåslaget från glukosen (något man inte får med ren fruktos).

Intressant. Detta måste jag absolut läsa på mer om, inser att jag inte alls hänger med i svängarna här.
 
"Det man vill mäta" beror på vad man vill mäta. Ska du mäta fritt fruktos så är det så man mäter helt korrekt men när det är i kontexten av den här tråden dvs eventuella hälsokonsekvenser av fruktos i frukt så kan du inte bortse från fruktosen i sackarosen och det blir inte heller mer rätt att säga att mängden fruktos är lägre i frukterna bara för att en stor del av fruktosen är i form av sackaros när sackaros enkelt blir glukos+fruktos i tunntarmen och om något så blir kombination sämre pga insulinpåslaget från glukosen (något man inte får med ren fruktos).

Vi har i tråden diskuterat fruktsocker, fruktos, det är det jag kollat upp och jämfört. Det du efterfrågar kräver att man sitter och räknar om de kemiska analyserna och redovisningarna från USAs jordbruksdepartement, för att DU tycker att det borde redovisas så? Ledsen men det tänker jag inte göra. Fruktos och sackaros är olika och redovisas var för sig i de här tabellerna. I sackaros finns en kovalent bindning som måste brytas för att frigöra de mindre beståndsdelarna, som i sin tur består av kol, väte, syre. Varför inte slå ihop med mängden vatten i frukten, det består också av syre och väte. Och protein, det består av kol, syre, väte, kväve och lite olika bindningar. Men sådana redovisningar får du göra själv. jag kan bara konstatera att det finns anledningar att det inte redovisas på ditt sätt i näringstabeller och internationella standarder.
 
Gissade. Populationsnivå = ett helt folk i ett land? Verkar vara fel. Sorry!
Nej jag motsäger mig inte, det förvrängs och påstås att jag säger. Medvetet tror jag för det verkar vara en rätt spetsig diskussionO_o Jag har verkligen inte sagt att det är LVM:s fel att övervikt ökar! Jag har sagt att 3 frukter om dagen är väldigt mycket frukt och har man problem med övervikt eller sötsug kan det vara värt att äta mer grönt och mindre frukt.

Dvs LVMs råd är helt rimliga om man är en frisk vuxen. Och tre frukter om dagen är fortfarande inte speciellt mycket.
 
Intressant, det trodde jag du redan visste mycket om.

Såna här inlägg är väl onödiga?

Jag kan bidra med en länk, kolla under rubriken Fördjupning om sockerarter
http://livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/socker
Fint, är alltid tacksam för länkar med mer info. Skummade lite och tycker faktiskt de skriver rätt bra där på sidan, om än lite "snällt" för vad jag själv gillar.
 
Frisk och överviktig -jo jag anser tre frukter varje dag är en för stor portion.

Nu har du hamnat i en grej att du absolut bara inte ska låta dig överbevisas. Det låter väldigt konstigt att stå på sig om riskerna med tre frukter om dagen, när det inte direkt är en risk alls.

Vi kan väl enas om de riktiga problemen, istället för att tjafsa om nån frukt hit eller dit. Ett par bananer och ett äpple om dagen är inte det som kommer vara avgörande för en enda person i Sverige.
 
Såna här inlägg är väl onödiga?


Fint, är alltid tacksam för länkar med mer info. Skummade lite och tycker faktiskt de skriver rätt bra där på sidan, om än lite "snällt" för vad jag själv gillar.
Jag blev genuint förvånad faktiskt efter hur användaren har beskrivit sin kunskapsnivå om nutrition och livsmedel i tråden.

Livsmedelsverkets sida är lättläst för att alla ska förstå men det går ju alltid att söka sig vidare om man är intresserad av livsmedelskemi och hur livsmedel bryts ned och tas upp av kroppen exempelvis.
 
Jag blev genuint förvånad faktiskt efter hur användaren har beskrivit sin kunskapsnivå om nutrition och livsmedel i tråden.

Livsmedelsverkets sida är lättläst för att alla ska förstå men det går ju alltid att söka sig vidare om man är intresserad av livsmedelskemi och hur livsmedel bryts ned och tas upp av kroppen exempelvis.

Nja, nu tror jag att du inte blev genuint förvånad. Det var en vanlig, hederlig pik det där.

Absolut, men det som står verkar vettigt. I fråga om problem&råd. Kanske att man kan poängtera hur stora riskerna faktiskt är lite mer, men jag förstår att de inte vill skrämma folk också.
 
Intressant. Detta måste jag absolut läsa på mer om, inser att jag inte alls hänger med i svängarna här.

Spelar väl egentligen ingen större roll men jag får ryck när folk kommer med felaktig info som det gjordes även om jag i sammanhanget inte tycker att mängden fruktos man får från "3 frukter om dagen" är problematisk så tycker jag ingenting vinns genom att stödja det med felaktigt eller vriden information.
 
Frisk och överviktig -jo jag anser tre frukter varje dag är en för stor portion.

Ja, exakt... "du anser". Dvs det är inte underbyggt av någon som helst relevant forskning. Det är vansinne att komma med så tvärsäkra påståenden på ett öppet forum när man inte kan backa upp det.

Plus att påstå att det är enorma mängder socker i tre frukter och att det orsakar övervikt är fruktansvärt triggande för de med ätstörningar.
 
Ja, exakt... "du anser". Dvs det är inte underbyggt av någon som helst relevant forskning. Det är vansinne att komma med så tvärsäkra påståenden på ett öppet forum när man inte kan backa upp det.

Plus att påstå att det är enorma mängder socker i tre frukter och att det orsakar övervikt är fruktansvärt triggande för de med ätstörningar.

Är det vansinne att säga att man anser att en viss mängd av frukt är för mycket?

Nej, såklart inte. Även om det inte är för mycket eller ett problem.

Man kan absolut skriva vad man anser utan att hänvisa till "relevant forskning".
 
Om frukt vore ett problem för överviktiga skulle nog inte frukt vara ”fritt” när man mäter sin mat med hjälp av ViktVäktarna som ändå lever på att man faktiskt går ner i vikt så länge man följer deras plan. Det är ju så de tjänar pengar (förutom alla knepiga substitut).
 
Menar du att myndigheter är mest up-to-date och korrekta angående näringslära och kost? Eller att dogma inte finns inom myndigheterna? Haha.

Var läste du det?

Kunskap är vida överlägset okunskap. Kunskap säkerställs genom utbildning. Lekmannaspekulationer väger väldigt lätt och på livsmedelsområdet är det väldigt vanligt med sådana. På myndigheter har man processer på plats för att kvalitetssäkra kunskap och budskap och för att hantera enskilda medarbetares jäviga intressen.
 
Nej jag ville veta hur mycket som listades under sackaros precis som jag frågade för det är ju 50% fruktos.

Och allt bryts inte ned till fruktos, allt bryts ned till glukos.

Sök i Lismedelsdatabasen, du kan få detaljerat näringsinnehåll för det mesta där.
 
Går på Viktväktarna sen i våras och gått ned 9 kg. Fett och kolhydrater räknas i poäng. all frukt får man äta av hur mycket man vill. Grönsaker är fritt utom majs och avokado. Räkor,fisk,ägg,kyckling får jag också äta hur mycket jag vill.Jag äter massor med frukt o bär varje dag och går ned ca 0,5 kg i veckan. Socker i mat finns det. Vissa maträtter kräver det tex sötsur sås. Men generellt sett så är den socker mängden försumbar om man räknar på det. Nu är man inne på att processad mat är lättare att äta mer av vilket ger snabbare viktuppgång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp