"Det barn som självvalt svälter finns inte" sa vår gamle kloke barnläkare. "Skall man få barnen att våga prova något nytt måste man ställa fram det 20 gånger först" sa en lika klok mattant när jag frågade hur man får barnen att äta nyttigt.
Mitt förslag är helt enkelt att servera det som du tycker är praktiskt och en bra frukost. Äter han inte det så behöver han inte. Så småningom tror jag att han äter det. Han lär inte dö under tiden. Barnen förstår att det här med mat är laddat. En del utnyttjar det. En av mina åt inget om man tjatade och höll på, struntade man i hen (och den bortskjutna tallriken) så åt hen till slut. Det gäller bara att vägra ta konflikter kring mat, att avdramatisera det hela (OBS! Verkligen inte lätt!). Det tar ett tag att vänja sig vid ny mat. Men har man prövat 4-5 gånger så tycker man ofta om det. Visades så otroligt bra i ett av "brunsås-programmen" om jag inte minns fel. En liten pojke gick från att vägra äta blodpudding till att äta det på restaurant och tycka att det var gott!
Att svassa runt och ge barnen specialmat blir så jobbigt och i längden tror jag att man gör barnen en björntjänst. Men sedan kan vi ju alla ha några (få) rätter som vi absolut inte tycker om, och dem behöver man inte tvinga i barnen.
En äldre kollega berättade att han inte gärna längre åt kornmjölsgröt som varit den enda kvällsmat som serverats när han var barn (han överlevde och gjorde bra karriär som vuxen). Men om alternativet varit att äta biff varje dag så hade han föredragit kornmjölsgröt... En nära släkting åt som barn ris 3 ggr/dag 7 dgr/vecka. Och överlevde.