frukost till halvkräsna barn

vindvissla

Trådstartare
Varje morgon river jag mitt hår. Mitt äldsta barn är 6 och har fram till nu druckit välling ur nappflaska till frukost. För vi hittar inget bra alternativ. Han vill inte dricka välling ur mugg, äter inte gröt, ägg, nyttiga flingor, smoothie eller nyttigt bröd. Får han välja äter han vitt bröd med sylt eller de sockrigaste flingor han kan hitta (dessa köper jag inte)
Det enda pålägg han äter är salami.

Någon som har några tips?

Varje morgon river jag mitt hår. Mitt äldsta barn är 6 och har fram till nu druckit välling ur nappflaska till frukost. För vi hittar inget bra alternativ. Han vill inte dricka välling ur mugg, äter inte gröt, ägg, nyttiga flingor, smoothie eller nyttigt bröd. Får han välja äter han vitt bröd med sylt eller de sockrigaste flingor han kan hitta (dessa köper jag inte)

Yoghurt, äter han det? Eller hemmagjord granolamüsli, det är så busenkelt att göra att ni kan göra det tillsammans, kanske roligare att äta då? Så kan han få välja vad som ska vara i.

Tycker kanske att det är så mycket krav på frukosten med gröt och ägg och fil och smörgås osv a hemkunskapsboken, själv har jag aldrig klarat att mosa i mig sådana mängder tidigt på morgonen.

A är också väldigt svårfrukostäten tidigt på morgonen (på helger kan det ta någon timma eller mer innan han är hungrig). Vi kör helt enkelt på minipaket, de minsta, med fruktkvarg (önskar de fanns i naturell) innan dagis (sött men proteinrikt i alla fall) och sedan en smörgås med ost, eller ägg om jag kokade kvällen innan, med till dagis. (han är inte så kräsen när det gäller smörgås, allt från knäckebröd och rågbröd till hembakt och ngt vitt går ned).

Kan han inte äta vitt bröd med salami då? Jag har en bekant som gör pannkakor varje morgon till sin kräsne, men det tycker jag verkar ganska jobbigt rent praktiskt. Mannagrynsgröt eller risgrynsgröt? Fruktsallad? Havrepuffar? Hur är det med stekt ägg?

Personligen tycker jag att målet att få i dem något är viktigare än att det ska vara så nyttigt. Själv drar jag gränsen vid väldigt sockrig mat, utöver är det fritt.

Kan han inte äta vitt bröd med salami då? Jag har en bekant som gör pannkakor varje morgon till sin kräsne, men det tycker jag verkar ganska jobbigt rent praktiskt. Mannagrynsgröt eller risgrynsgröt? Fruktsallad? Havrepuffar? Hur är det med stekt ägg?

Personligen tycker jag att målet att få i dem något är viktigare än att det ska vara så nyttigt. Själv drar jag gränsen vid väldigt sockrig mat, utöver är det fritt.

Havrepuffar älskade jag som barn, det är jättegott - och inte våldsamt sockrigt.

Dottern är en periodare gällande frukost och jag har liksom lämnat tankarna på vad en frukost "ska" bestå av. Ibland äter hon t.ex gröt eller yoghurt men det kan lika gärna vara mat av något slag från gårdagens middag eller grönsaksstavar/buketter, fruktsallad, pannkakor med bär, äggröra osv.. Ibland funkar en plocktallrik med små ostkuber, någon frukt och grönsak i bitar, fullkornskex, några nötter och ett glas mjölk. Smörgåsar är tjurigt, då gillar hon knäckebröd bättre alternativt "rullmacka" med mjukt tunnbröd och någon fyllning.

Häromdagen åt ungen linssoppa till frukost med stor aptit :)

Bananpannkakor? Jag brukar göra mina med kvarg och massa ägg för att få proteinet. Tar två sek att göra och smakar sött och gott pga bananen. Vill man ha något till kan man ju ta sylt m mindre socker eller liknande.
Är det så, så kan man ju alltid förbereda smeten kvällen innan.

Mat... Min son har drivit mig till vansinne genom att helt enkelt inte äta frukost, sen han började skolan har det verkligen känts som ett stort problem. Våran lösning är att han får varm mat, det klarar han av att äta och äter rejält av. Oftast så är det rester från kvällen innan och värma i mikron, nödfalls frukost är stekt ägg och stekt falukorv.
Min son har förklarat att han inte tycker om mackor, vi har provat oss igenom hela brödsortimentet, det enda han kan tänka sig att äta är typ grekiskt lantbröd, butiksbakat... Och jag tror att även det skulle sluta fungera om han fick det varje dag.
Han kan ibland äta lite yoghurt eller fil med flingor men inte varje dag. Men det är bra att kunna äta när man sover borta hos kompisar.

Låt honom äta vitt bröd med salami? Gillar han någon frukt eller grönsak som du kan komplettera med? Ägg (omelett/äggröra/kokt/stekt)?

Jag har nog levt på mackfrukost större delen av min barndomstid. Ljust bröd med pålägg. Det är inte sedan jag blev vuxen som jag börjat äta "riktig" frukost.

Bananpannkakor? Jag brukar göra mina med kvarg och massa ägg för att få proteinet. Tar två sek att göra och smakar sött och gott pga bananen. Vill man ha något till kan man ju ta sylt m mindre socker eller liknande.
Är det så, så kan man ju alltid förbereda smeten kvällen innan.
Recept? :)

Min man har aldrig varit någon frukostätare, varken som vuxen eller barn, det låter som att din är likadan :)

Som liten var det enda han fick i sig före lunch nyponsoppa/saftsoppa/fruktsoppa, eller cocopops/frosties/annat sockrigt med mjölk, det var bara sån han var, och hans mamma lät honom hållas eftersom det trots allt fungerade.

Idag äter han fortfarande väldigt lite till frukost, helst bara kaffe och lite yogurt, han är fullt fungerande och normalviktig/smal :)

Så om det faktiskt fungerar med vällingfrukost, och barnet i övrigt äter okej och är pigg och kry, skulle jag antagligen fortsätta med det, eller fråga vad barnet själv vill äta och servera det.
Mattvång har ju tyvärr de flesta av oss råkat ut för i yngre dagar, och det är inget vidare :( (menar absolut inte att du skulle tvinga i ditt barn något)

Jag själv som älskar frukost och äter gärna:
- Ägg; stekt, kokt, i röra
- Bacon
- Omelett med olika fyllningar
- Färska scones med sylt och ost
- Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, och havregrynsgröt med väldigt mycket fröer och torkade bär i (typ Pauluns supergröt :love:)
- Färsk frukt
- Tomat och gurka
- Smoothies
- Grekisk yogurt med valnötter och honung :d
- Smaksatt yogurt (vanilj helst) med färska eller frysta bär
- Varma mackor
- Pannkakor eller plättar med sylt
- Quesadillas

@LillaMy84 jag höftar alltid och så beror det på vad jag har hemma. Men grundreceptet är på ägg och mosad banan bara (socker o salt) Sen brukar jag ibland mixtra i lite kvarg, mjöl eller mjölk beroende på hur konsistensen blir. När jag gjort dem till dottern så gör jag smeten rätt tjock så de blir lite american panncakes av dem. Perfekt för småknattar när de ska lära sig att äta, går bra att greppa bitarna men delar sig snabbt och lätt i munnen!

Om du är osäker så finns det massa recept om du googlar. :)

For mig kanns det viktigast ATT de ater nagot pa morgonen och inte gar till skolan pa tom mage. Jag har en som alskar frukost och en som inte vill ha sa mycket. I perioder har jag tillatit "samre" alternativ typ rostat brod med honung och en drickyoghurt, for det ar battre an ingenting. Och ater man frukost regelbundet brukar man vilja ha det varje dag... Jag oroar mig inte sarskilt for daliga vanor - allt gar i perioder, och vi har langa perioder med alldeles utmarkta nyttiga frukostar. Jag ar sjalv uppvuxen pa Frosties, Oboy och rostbrod men ater idag agg/grot/etc. Och som sagt, det gar ju alldeles utmarkt att ata gronsaker, frukt, rester fran middagen dagen innan eller egentligen vad som helst till frukost, om det passar battre!

Här äts det polarkakor, vaniljyoghurt, skinka, majsflingor, rostat bröd, mjölk, oboy mm.
Ge honom det han vill ha. Sylt är en gräns flr mig, det tänker jag aldrig erbjuda.
Men det finns gränser för hur duktig man ska vara tycker jag *duckar*

Pannkakor och så byt ut en del av mjölet mot havregryn så blir det lite nyttigare. Hackat äpple eller äppelmos på istället för sylt plus en liten klick yoghurt med smak han gillar.
Nyponsoppa med skivad banan
Jordgubbsfil med havregryn och russin strött på

Jag växte upp på oboy och vitt bröd. Jag har överlevt ;) så jag hade låtit honom äta vitt bröd om det var det han gillade.

Oj Tack för alla era fina svar, massor av bra tips. Jag har faktiskt gjort granola idag med utgångspunkt i deliciously ellas recept med massor av frön och nötter.

Anledningen till att jag inte vill att han proppar i sig oboy och sylt är väl att jag själv är en sockerjunkie och har levt hela mitt yngre liv med enorma sockercravings. Jag var sjukt kräsen och levde precis som flera av er på oboy och honungsmackor. Jag har ju dock bättrat mig, förstått att jag inte kan göda behovet och lever sunt i perioder, i andra perioder mindre sunt.

Jag ser samma problematik och sockercravings hos min äldsta son. Mellansonen är inte alls likadan, äter gärna gröt och ägg och ost och potatis och inga större mängder socker.

Imorgon blir det vaniljkvarg blandat med turkisk yoghurt och granola till frukost. Mabuse bananpannkakor lät jättegott, i alla fall på helgen :) det testar vi också en annan gång.

Liknande trådar

Mat Jag skulle behöva utvidga vyerna vad gäller frukost och även till viss del mellanmål. Jag vill ha någon mättande. Eftersom jag äter...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: manda
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: nickan1
·
Småbarn Hörntänderna gnager sig sakta sakta upp genom tandköttet och under tiden vill den som tänderna växer på inte äta. Det har pågått över en...
Svar
14
· Visningar
1 073
Gravid - 1år Grabben är nu 6 månader och för att få till en bra natt rutin som även pappan kan fixa har vi tänkt att prova låta grabben sluta amma...
Svar
18
· Visningar
2 117
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama