Varje morgon river jag mitt hår. Mitt äldsta barn är 6 och har fram till nu druckit välling ur nappflaska till frukost. För vi hittar inget bra alternativ. Han vill inte dricka välling ur mugg, äter inte gröt, ägg, nyttiga flingor, smoothie eller nyttigt bröd. Får han välja äter han vitt bröd med sylt eller de sockrigaste flingor han kan hitta (dessa köper jag inte)
Det enda pålägg han äter är salami.
Någon som har några tips?
Min man har aldrig varit någon frukostätare, varken som vuxen eller barn, det låter som att din är likadan
Som liten var det enda han fick i sig före lunch nyponsoppa/saftsoppa/fruktsoppa, eller cocopops/frosties/annat sockrigt med mjölk, det var bara sån han var, och hans mamma lät honom hållas eftersom det trots allt fungerade.
Idag äter han fortfarande väldigt lite till frukost, helst bara kaffe och lite yogurt, han är fullt fungerande och normalviktig/smal
Så om det faktiskt fungerar med vällingfrukost, och barnet i övrigt äter okej och är pigg och kry, skulle jag antagligen fortsätta med det, eller fråga vad barnet själv vill äta och servera det.
Mattvång har ju tyvärr de flesta av oss råkat ut för i yngre dagar, och det är inget vidare
(menar absolut inte att du skulle tvinga i ditt barn något)
Jag själv som älskar frukost och äter gärna:
- Ägg; stekt, kokt, i röra
- Bacon
- Omelett med olika fyllningar
- Färska scones med sylt och ost
- Mannagrynsgröt, risgrynsgröt, och havregrynsgröt med väldigt mycket fröer och torkade bär i (typ Pauluns supergröt
)
- Färsk frukt
- Tomat och gurka
- Smoothies
- Grekisk yogurt med valnötter och honung
- Smaksatt yogurt (vanilj helst) med färska eller frysta bär
- Varma mackor
- Pannkakor eller plättar med sylt
- Quesadillas