Frostgräs

Glimfeather

Trådstartare
När är frostgräs farligt? Alltid? Första frosten efter sommaren? Frost när gräset växer?

Gräset växer här nu och det är frost vissa nätter och min häst får beta lite på eftermiddagen/kvällen. Ska man passa sig? Är det bara när frosten är framme, eller hela dygnet? Ska släppa ut honom på magert gräs dygnet om om 2-3 veckor, och då är det ju fortfarande frostrisk. Ska man vänta längre?

Sv: Frostgräs

När är frostgräs farligt? Alltid? Första frosten efter sommaren? Frost när gräset växer?

Gräset växer här nu och det är frost vissa nätter och min häst får beta lite på eftermiddagen/kvällen. Ska man passa sig? Är det bara när frosten är framme, eller hela dygnet? Ska släppa ut honom på magert gräs dygnet om om 2-3 veckor, och då är det ju fortfarande frostrisk. Ska man vänta längre?

inte lätt att veta
Men jag har nog förstått det som att frostgräs är farligast så länge gräset växer dvs så länge det är grönt(?). Det innebär att i år i södra Sverige så har det varit farligt i stort sett hela tiden sedan första frosten efter i somras.

Jag tror att det är mkt olika från en häst till en annan. För en häst utan anlag/andra förutsättningar (tex fetma) för insulinresistens så är det nog inte ngn större fara. Alla hästar får ju inte fång bara av att äta gräs. Men för en häst som är IR eller lätt blir det så ska man nog vara superförsiktig. Enligt de rekommendationer jag har läst så avråds alla ägare till en sådan häst att släppa den på gräs under dessa omständigheter.

Jag släpper inte ut min fångponny när det är kallt på morgonen utan väntar så länge som möjligt. Hon går nu på en gammal gräsvall med munkorg, flera timmar from förmiddag fram till kväll. Men jag är kanske supernojig. Hon står alltid inne på nätterna (efter sitt otäcka fånganfall för drygt tre år sedan). Våra andra hästar är ute mkt mer.

Tack för era svar :)

Nu ska jag inte släppa min häst på "bete" alls. Han har inte haft fång och är inte överviktig, men förra året blev han ganska tjock när han gick på bete. Att gå ute på natten innebär inte nödvändigtvis att gå på bete, men det finns som sagt lite lite gräs i hagen (tänk gräsvinterhage (och ja, jag vet att det första gräset är det kraftigaste men jag känner till de här markerna och de hästarna som gått där innan och de har inte blivit det minsta tjocka trots att de är lättfödda). Möjligheten finns ju att ha på munkorg om natten också :)

Senast ändrad:

Fast jag har för mig att jag har svarat dig i en tråd för inte så länge sedan när din häst hade fång:confused:? Eller detta är kanske en annan häst?

Någonstans måste man tänka på att hästar är gjorda för att äta frostgräs och har gjort det under hela evolutionen. En och annan gör /gjorde det inte och får fång. Man får nog själv någonstans tänka om man vill låta en liten minoritets öde styra den egna hästens betesgång eller inte.

Någonstans måste man tänka på att hästar är gjorda för att äta frostgräs och har gjort det under hela evolutionen. En och annan gör /gjorde det inte och får fång. Man får nog själv någonstans tänka om man vill låta en liten minoritets öde styra den egna hästens betesgång eller inte.

Det är klart att hästar är anpassade till att gå runt i naturen och äta fruset gräs och andra frusna växter. Nu är det väl troligt att de fick fång även då, kanske ibland.
Men även om vi antar att de inte fick det så -- tänk om -- det vore så enkelt att det genast går att översätta till att släppa dagens hästar i dagens hagar..................................

Vildhästarna stod inte inne hela vintern och åt näringsrik (sockerrik) mat. De släpptes inte sedan på vallar där det växer gräs som är framtaget för att ge mkt näring oftast med avsedda för produktionsdjur och inte hästar. Vildhästarna hade också ett annat näringsbehov de var ju oftast växande, dräktiga, digivande eller hingstar (om vi nu menar att hingstar har ett högre energibehov, antar att de har det).

Jag vill nog påstå att det inte alls går att jämföra en modern häst i vår miljö med en vildhäst i den miljö som de levde i. Så snabbt går inte evolutionen så att hästen har hunnit att anpassa sig till sitt nya liv (och inte vi männsikor heller).

Jag säger inte emot dig där alls. Många av våra hästar är enormt överfodrade och hästen är ju också anpassad efter att gå upp och ner i vikt under året vilken våra tjocksmockar inte gör alls längre.
Så visst är det en förhöjd risk men den står inte i paritet till folks rädsla för frostgräs, anser jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 078
Senast: Rosett
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka