Frostgräs, ett stort elände

I

inesperado

Vet att det finns en del trådar om det här med frostgräs. Men jag undrar hur har ni löst det som har hästar som får kolik av det? Min PRE har haft gaskolik ett antal gånger både i våras och nu sen första frosten kom:cry: Testade att släppa honom i en liten hage med nästan fri tillgång på hö men han trivdes inte allas med det. Han blev en helt annan häst...

Kan ni inte berätta lite om era erfarenheter och hun ni har gjort för att få det att funka så bra som möjligt.

Hur känsliga är era hästar? Min fick kolik efter 45 minuter efter att han kommit ut när det var frost och solsken (innan vi visste att koliken berodde på frostgräset). Här om dagen var det tio grader ute. Ingen frost på minst en vecka men han fick kolik nästan precis innan insläpp. Vet att det beror på gräsets struktur och att hästarnas magar inte kan bryta ner fruktanet. Men är det någon som kan förklara mer exakt? Har pratat med olika veterinärer men det känns nästan som om vi vet mer än dom om just det här med frostgräs:confused:

Har testat att ge Proequo men det funkade inte. Finns det något annat man kan testa? Vill ju så gärna att han ska få ett så naturligt liv som möjligt. Annars är väl enda alternativet att göra en grushage. Men då har jag lite frågor där också;) Ni som har grushagar, vad är det för sand i dom? Hur har ni gjort dom och vad kostade det? Står inackorderad så vi vill ju helst inte lägga ner tiotusentals kronor på det om vi skulle flytta därifrån.

Blev rätt långt men jag hoppas ni orkade läsa. Skriv gärna så mycket ni kan, är säker på att det är fler än jag som har precis samma bekymmer...

Sv: Frostgräs, ett stort elände

Sorry, har aldrig haft det problem, intresant frågar!
tråkig du fick det.
Endåmer tråkig att du kan inte få ett njoaktig svar av vetrinären! för det är just där häst äger måsta lita sig till.
Alternativ:
Google, England och USA göra valdig mycket häst studia.
Jag kan inte så mycket men jag tro Bjo kan och vi har en på Western siden Wrangler som kan en del om olika Häst Studia Tidsskrift.
Azx

Provat loppfrön? Linfrö?

Ett annat test man kan göra är väl att köra med betesputsen riktigt riktigt kort efter gräset slutat växa och när det är frost.Då slås allt gräs sönder ordentligt ner till marken.Släpp sen dom andra hästarna där några dagar utan allt för mycket hö så dom gnager ner ordentligt.

Loppfrö får han dagligen. Hagen han går i är totalt nerbetad, snart inget gräs kvar alls men det lilla han får i sig räcker tydligen:( Men tack ändå för tipsen!

Puttar upp tråden lite...

Ingen mer som har några tips eller erfarenheter? Såg att det kanske skulle bli minusgrader och fint väder till veckan :crazy:

Hej

Jag har haft mindre kolikanfall på min häst varje vår, har kommit då hon går och gnager och pillar i sig diverse skit. Har tidigare kört loppfrön, men tröttnade på det då det var loppfrön överallt i boxen. I år kör jag med ett foder som kommer från Pavo, slobber mash. Goggla på det så hittar du säkert info, tror inte man får länka tyvärr.
Men som sagt våren har inte kommit än, så jag vet inte ifall det funkar, men magen är jätte fin på min häst än så länge.

/B

jag vågar knappt skriva det men jag har aldrig haft en kolikhäst, har nog aldrig ens sett ngn i verkligheten.
Men jag en ponny som har fått fång vid denna tiden på året och där frostgräs säkert har varit en bidragande orsak.

Om din häst reagerar på fruset gräs så finns det nog inte mkt annat att göra än att minska riskerna för att den ska reagera igen. Fruset gräs är fullt av socker och fruktaner vilket kan ge både insulinresistenta hästar och problem i grovtarmen med kolik eller fång som följd. Dvs inget roligt alls och definitivt ngt att ta på allvar.

Det är mkt svårt att avgöra när gräset är farligt. Därför är det bäst att undvika fruset gräs helt, inget annat att göra. Bakjäst kan hjälpa till med att återställa balansen i grovtarmen. Betesreducerare minskar intaget av farligt gräs. Tänk på att det inte bara är gräset som är farligt utan säkert även allt annat som växer i hagen.

och just när det gäller kolik så är det inte bara/främst frostgräs som är farlig men gammalt vissent gräs, bladar osv.

är hästen så extremt känslig att den får kolik bara av att smaka på gräset så är det ju inte mkt annat att göra än att ställa den i grushage. magstabiliserande ger du ju redan. den bästa och enklaste grushagen får du om du lägger paddex på leran. ska du bara ha vanligt grus måste du först gräva bort all lera, sen lägga grova stenar och så grus. det rör sig om mkt pengar! så om inte stallägaren vill vara med och betala så lönar det sig kanske att flytta till ett mer lämpligt stall.

Jag har en dam som får kolik av frostgräs...eller hon FICK det tills jag hittade vad hon behöver för att klara magen. Hon har nu klarat sig två år i rad och då ger jag henne dagligen uppblött linfrö (så där snorigt) och väl avsköljd betfor. Eftersom hon är av modellen blir fet av att titta på mat så får hon bara en liten mängd men det håller magen i gång , dessutom måste hon ha god tillgång på grovt hö. Blir hon skum i magen ger jag genast ett halvt paket jäst om dan i en vecka. Peppar peppar vi har klarat oss i två år nu trots att det egentligen alltid är barmark här.
Linfröolja anses också påverka magslemhinnorna på hästar men då pratar vi flera dl om dagen. (som profylax mot kolik, fång bla.)

Min får inte kolik men är känslig ändå. Hon får klåda av att tarmen inte riktigt funkar som den ska. Jag ger bakjäst ½ paket morgon o kväll hela hösten, sålänge det är ostadigt väder. Det fungerar jättebra! Kommer prova att sluta med det när det blir snö.

Vi hade en ponny som fick kolik av frostgräs.

Det löstes genom att ge honom kraftfodret(krafft, betfor,olja och b-vitamin) på morgonen uppblött i massor av vatten (kokhett som sen fick svalna till ljummet). Då var han mätt och "smord" när han kom ut = aldrig mer problem.

Senast ändrad:

Jag har en ponny som blir orolig i magen av fruset gräs. En gång hade han gått på fruset gräs och på hoppträningen på kvällen var det som en torktumlare i magen , lös och orolig , bajsade typ 20 ggr... Efter det vet jag inte om jag vill ha han på fruset gräs.. Har läs att det kan ge kolik och fång?! A littlebit scary..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 025
Senast: Fiorano
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024