Frost i gräset = dåligt?

F

fnillson

Jag har mina två hästar på lösdrift och i hagen finns en del gräs som är ganska nerbetat nu i slutet av sommaren. Här i norrland har det börjat vara frost vissa nätter och jag har hört att det kan vara skadligt. Nån som har egna erfarenheter eller har några konkreta fakta angående detta?

Tacksam för svar!

Sv: Frost i gräset = dåligt?

Min häst fick fång förra hösten efter första frostnatten. Hästen hade dock förr om åren ätit långt in på hösten utan problem, så jag tror på att kombinationen frostgräs + hö som visade sig innehålla MASSOR med socker var för mycket.

Har inga hästar för tillfället, men kommer att vara försiktig med frostgräs i framtiden. Kommer att harva upp mina hagar när frosten kommer för att få bort gräset innan snön kommer. Tråkigt för hästarna men säkrare för mej..

Sv: Frost i gräset = dåligt?

Ja, när temperaturen faller under +5 blir gräset stressat och inte så bra för hästen. Hos oss hålls hästarna inne om morgnarna tills rimfrosten smält och gräset inte längre är "vitt" för dagen så här på höstkanten när frostnätter börjar inträffa. Måste hästarna av någon anledning ut i gräshage medans det är fruset så får de först hö innan de släpps på gräset.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 414
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka