Frossningar av nytt bete?

P

peacepipe

Hästarna har fått betat "nygräs" någon timme om dagen. Den ena hästen - 19 år - fick idag lös mage, darrningar i kroppen men hade ingen feger. Var detta kolik-liknande symptom ? Det blev ingen ridning bara promenad. Skall jag vara försiktig med betandet?
 
Sv: Frossningar av nytt bete?

Ja, jag brukar vara jätte försiktig och börja med 20 min 2 veckor för att sedan öka till en timme och sedan ta 2 timmar ett tag,

Jag har för mig att det tar 2-3 veckor för hästen att ställa om med allt nytt foder...
 
Sv: Frossningar av nytt bete?

Kan ha varit koliksymptom..
Min brukar inte bli lös i magen vid invänjningen, däremot blir hon det vid riktiga betessläppet när det är gräs dygnet runt :d och därför ger jag alltid nåot som stabiliserar magen första dagarna, mag/tarm-balans, probimin eller liknande.

Jag skulle ha tagit det lite lugnt med gräset ett par dagar och gett något för magen.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 672
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: Roheryn
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Cattis_E
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp