Fronturlastning?

Sv: Fronturlastning?

är hästen skadad eller i nöd situation så är front urlastning bra.
men inget jag skulle betala extra för.
tycker att hästen ska kunna backa ur,
och kan den inte de så är de nånintg att jobba med.
inte köpa en transport fronturlastning.

Jag har en frontutlastning vi köpte det till dotterns ponny som ville kasta sig ut bakåt och som var svår att lasta.

Han blev bättre på båda sakerna efter att ha haft frontutlastning ett tag.

Det har heller inte varit svårt att lära våra unghästar att gå in i transporten när man kan öppna så mycket framtill.

Däremot är det lite väl smalt att lasta ut en stor häst i fronten i allafall på mitt släp som är en kyllinge.

Så nu när jag byter släp ser jag ingen anledning till frontutlastning eftersom ponnyn numera dels inte åker så ofta dels har lärt sig både att gå in snällt och att inte rusa ut bakåt.

Att dom skulle få för sig att man kan gå över bommarna har jag inte ens tänkt på inte dom heller tror jag. :smirk:

Jagh ar en häst som gärna kastar sig bakåt när man håller på att fälla ned lemmen, så jag föredrar helt klart fronturlastning! I en sån transport får jag smacka ut henne lugn.

Jag kan varmt rekommendera frontutlastning...fattar inte vad folk har för problem om dom tror att hästarna tror att dom kan slänga sig ur framåt??? Kanske lite uppfostring vore på plats :angel: helt överläset och jag använder alltid fronten och har gjort det på en massa olika hästar

Skönt att jag inte är ensam om att använda fronturlastningen...Dock verkar det bara vara vi som är 30+ som tycker att den är bra!

Min pålle går inte heller hela vägen in, och puttar man på honom för att stänga bommarna så kommer han bak igen... Men vi tog bort främre bommen (har ett tranesläp och lastade i helt tomt släp några gånger (utan att åka någonstans, såklart!) så han kunde gå ända vägen fram till lilldörren. En gång när han var på riktigt jävligt humör fick vi ta ur främre bommen - lasta - stänga bak - och sen sätta i främre bommen igen.. Men det gör man ju helst bara om hästen är LUGN i släpet..

Ullis

Eh, jag är 36 och har sett en dödsolycka och har kamrat som varit med om en till. Man vet aldrig vad en häst som får panik gör, uppfostran till trots.

Jag kan tänka mig att ha fronturlastning, men skulle inte öppna/använda den för att inte hästen skall tro att den kan komma ut där.

T

Men har man en så korkad häst att den häver sig över en rakt ut så får man väl lasta ur den bak då!! men är dom så dumma brukar dom slänga sig bakåt också...det har nog skett flera dödsfall med utlastning bak än front skulle jag tro......bara att ta ner lemmen med en häst som slänger sig är ju livsfarligt......eller så är det så att travare som jag håller på med är mera normalt funtade :p

Efter att ha haft problem vid både i- och urlastning i alla år (hästen kastar sig bakåt i panik -ingen träning har hjälpt- så har jag lovat min häst att aldrig lasta henne i en transport där hon behöver backa ut nånsin mer. Efter ETT träningstillfälle har jag en häst som går rakt in i transporten utan att bli upprörd, och lugnt står kvar tills man fått upp bommar och lemmar. Likadant vid urlastning, hon står lugnt kvar medan man plockar ner bommarna, och väntar tills man säger att hon får gå ut (dock misstror hon lemmen, som hon hoppar över). Min nästa transport blir en henra med step-up både fram och bak! Önskar bara jag kommit på det här tidigare, så vi sluppit alla dessa år (över 10) med traumatiska upplevelser. Jag tror att risken att hästen får för sig att den kan komma ut fram är lika stor i en vanlig transport, den ser ju oss gå in och ut genom tillsynsluckan varje gång den transporteras. Jag tror att för hästen är en dörröppning en dörröppning.

Härligt att höra :D du ska se att hästen även slutar att "hoppa över" lemmen också...i början när mina avrit ovana kan jag erkänna att dom tyckt det varit mysko...men bara en enda gång....så nu knallar dom bara av....

Centaur skrev:
Vad tycker ni om det? Är det värd att betala extra för? På transporten menar jag, om ni inte förstod det. ;) Jag har en ide om att min häst skulle tycke att det vore bra....

Vi skulle inte vilja ha en sådan eftersom dom släpen vi sett går inte att strippa helt.
Oftast blir det vid mittstammen en liten vägg kvar som fölungar kan komma i kläm på.

Sedan är det ju så att alla hästar har backväxel..det gäller bara för dom att fatta det.. :idea:

En häst som alltid ska gå rakt fram för att gå ur kan ju bli "lagom" kul att lasta av i ett vanligt släp sedan om ingen lärt upp den ordentligt från början.

AM

*lån*

förstår faktiskt inte riktigt grejen. det är väl lika stor risk att hästen slänger sig bakåt för att försöka komma ut, som också många gör, som att den ska försöka klättra ur därfram bara för att den fått gå ur där några gånger... :confused: båda är farligt för både människor och häst.
visst, träning i all ära, men íbland är det väl ändå bra att kunna lasta ur fram för att itne stressa sönder hästen eller riskera livet!?

Fundering för min del är att många hästar inte får lära sig från början att stå i ett släp.

Och så fort föraren har nått sitt mål så ska hästen lastas ut i en j-a fart.

Varför??

Om vi kör någon märr till en station längre bort så stannar vi och äter på vägen.
Märra står still hela tiden. Och där skulle hon kunna stå i timmar..(ingen skillnad på transport och spiltor)

Låt hästarna lära sig redan från början att transporter rullar, stannar och parkerar längre stunder utan att för den delen ska levas rövare.

Nu har vi ju ett Umeåsläp med halvdörrar så unghästarna kommer ingen stans för att baklämmen är nere.
Dom kan härja runt en stund men, men...livets hårda skola kallas det för..

AM

jag håller med. de ska kunna stå i transporten precis som i en spilta. lastar man ur på en gång när man stannat blir det ibland som att förstärka det hos hästen som säger att det är farligt..

det var mest det att fronturlastningen skulle göra att hästen försöker ta sig ut den vägen som jag reagerade på. skaderisk finns oavsett hur man gör. hästar är som vi alla vet experter på att hitta på egna vägar in eller ut ur nånting :crazy:

martha skrev:
Jag kan varmt rekommendera frontutlastning...fattar inte vad folk har för problem om dom tror att hästarna tror att dom kan slänga sig ur framåt??? Kanske lite uppfostring vore på plats :angel: helt överläset och jag använder alltid fronten och har gjort det på en massa olika hästar

Men då kanske folk borde uppfostra sina hästar att backa lugnt bakåt också i så fall... :angel:

Just det...i mitt fall så har jag en hel del olika och nya hästar jag hämtar...ibland två st på samma gång...är jag då ensam, så är fronten en gudbenåding....mycket enklare att ta ut dom framme än att backa ut hästar när man är själv....

Du har helt rätt i att många hästar inte få lära sig hur man beter sig i verkliga livet. :crazy: Att du är så olyckligt ovetandes om detta är att du ägnar dig åt hästar av en ras som hanteras från första början för att börja arbeta tidigt i livet. :angel: Detta är på frammarsch även bland andra raser men de ligger fortfarande i många fall mycket långt efter :devil:

skulle inte vilja ha en sådan eftersom dom släpen vi sett går inte att strippa helt.
Oftast blir det vid mittstammen en liten vägg kvar som fölungar kan komma i kläm på.
Det finns vagnar med fronturlastning som man kan totalstrippa invändigt så endast främre och bakre bommen blir kvar, holländska Henra Cayenne är ett exemepel. :)

roslagen skrev:
Det finns vagnar med fronturlastning som man kan totalstrippa invändigt så endast främre och bakre bommen blir kvar, holländska Henra Cayenne är ett exemepel. :)

OK det visste jag faktist inte.

Men vi är i alla fall jättenöjda med vårt Umeåsläp.
Boggie och stora luckor bak.

Kopplar man sedan på King caben så är det som att köra ett lok.

AM

Svaret är nej! Det kostar mer än det smakar och är helt onödigt. Bättre använda pengarna till något annat, ny sadel som passar kanske?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 854
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka