from. -08 endast pengahandicap?

Russinet

Trådstartare
Jaha, nu har alltså Sptf's styrelse kommit fram till att insprängda lopp ska skrivas ut som pengahandicap from. -07 och alla lopp som pengahandicap eller möjligtvis fri handicap from. -08.

Se http://www.ponnytravet.com
När blir det krav på pengahandicap i alla sammanhang, dvs klubbtävlingar?
- Från säsongen 2008 kommer endast pengahandicap gälla. Man kan även skriva ut något som kallas fri handicap och det kan man redan göra idag också.

Vad tycker ni? Bra, och varför är det bra? Dåligt, och varför är det dåligt?
Kan man jämföra fri handicap med tidshandicap?

Är det framförallt rätt att man gör så här när majoriten av kuskarna dvs. de som faktiskt kör loppen tycker att det bästa är en blandning så att man själv får välja vad som passar bäst och när man på ungdomstinget lägger fram en önskan om att det ska skrivas ut 50/50 vad gäller tidshcp vs. pengahcp

Sv: from. -08 endast pengahandicap?

Jag tycker så här...
Eftersom det inte är någon skillnad på pengarna i snabba lopp eller långsamma dito så är penninghandicap ett system som möjligen är rättvist för de snabbare ponnyerna, men som samtidigt missgynnar de långsammare som ändå kanske knotat ihop lite slantar genom lång och trogen tjänst och många hedersamma tredjeplaceringar.

Detta innebär att de ponnyer som är de bästa läromästarna åt nya kuskar i värsta fall kommer försvinna från banorna eftersom ingen vill köra en ponny so aldrig har chans att vinna och knappt att plocka placeringar.
(De jag menar är de som är snälla och okomplicerade att köra och deras rekord placerar dem nu i de något långsammare loppen, vilket gör att nya kuskar får en chans att lära sig köra lopp innan de måste ge sig in i lopp där det går betydligt snabbare)

Jag tycker det är sorgligt med detta beslut. Och att det är alldeles för hastigt fattat, av ovanstående skäl! Många ponnyer som avverkat halva sin tävlingskarriär kommer hamna i kläm!

Jaha, nu har alltså Sptf's styrelse kommit fram till att insprängda lopp ska skrivas ut som pengahandicap from. -07 och alla lopp som pengahandicap eller möjligtvis fri handicap from. -08.

Se http://www.ponnytravet.com

Vad tycker ni? Bra, och varför är det bra? Dåligt, och varför är det dåligt?
Kan man jämföra fri handicap med tidshandicap?

Är det framförallt rätt att man gör så här när majoriten av kuskarna dvs. de som faktiskt kör loppen tycker att det bästa är en blandning så att man själv får välja vad som passar bäst och när man på ungdomstinget lägger fram en önskan om att det ska skrivas ut 50/50 vad gäller tidshcp vs. pengahcp

Det är katastrof!
1, Det känns ibland som att man kan skrota ungdomstinget, styrelsen verkar inte lyssna något nämnvärt ändå!
2, Varför fattar styrelsen ett så viktigt beslut nu, och inte nästa år på förbundsstämman?

Jag tycker det är katastrof... Jag kan bara relatera till mina egna shettisar som har relativt mycket insorugna pengar med i sammanhanget urusla rekord. Det kommer att vara totalt lönslöst att tävla dem något mer efter nästa säsong.

Jenny-som inte hört detta förut och nu blev riktigt less.

Det är två saker jag främst reagerar på, förutom att jag personligen inte gillar pengahandicap och att man tar bort valfriheten att välja lopp.

Det första är att man inte lyssnar ett dugg på vad UNGDOMARNA tycker, KUSKARNA som faktiskt kör ponnyerna. På ungdomstinget var det väl i princip alla som ville ha 50/50, eller någon annan blandning.
Det är ju faktiskt kuskarna som kör och inte SPTF's styrelse.

Det andra är motiveringen "Det kommer jämna ut sig i längden!". JA! Självklart kommer det jämna ut sig...När vi har fått bort alla de "dåliga" hästarna från banan, medelmåttorna som kanske inte är på väg ner mot 2 min resp 2.35 tider och kanske har mer kvar efter det. Trotjänarna som går nåt lopp år efter år och får nån palcering nån gång ibland, kanske inne på 3:e generationen kusk, inte ovanligt bland shettisarna.

men är det något vi vill? Vill vi elit-inrikta travet så?

Jag vill iallafall ha ett PONNYTRAV, där alla kan ha en chans oavsett.

Det är två saker jag främst reagerar på, förutom att jag personligen inte gillar pengahandicap och att man tar bort valfriheten att välja lopp.

Det första är att man inte lyssnar ett dugg på vad UNGDOMARNA tycker, KUSKARNA som faktiskt kör ponnyerna. På ungdomstinget var det väl i princip alla som ville ha 50/50, eller någon annan blandning.
Det är ju faktiskt kuskarna som kör och inte SPTF's styrelse.

Det andra är motiveringen "Det kommer jämna ut sig i längden!". JA! Självklart kommer det jämna ut sig...När vi har fått bort alla de "dåliga" hästarna från banan, medelmåttorna som kanske inte är på väg ner mot 2 min resp 2.35 tider och kanske har mer kvar efter det. Trotjänarna som går nåt lopp år efter år och får nån palcering nån gång ibland, kanske inne på 3:e generationen kusk, inte ovanligt bland shettisarna.

men är det något vi vill? Vill vi elit-inrikta travet så?

Jag vill iallafall ha ett PONNYTRAV, där alla kan ha en chans oavsett.

Tack! Precis vad jag ville ha sagt!
Vad är det för idé med att ha ungdomsting när dom bara skiter i alla förslag som man lägger fram?

Tack! Precis vad jag ville ha sagt!
Vad är det för idé med att ha ungdomsting när dom bara skiter i alla förslag som man lägger fram?

Precis...man känner sig väldigt överkörd

Man tycker ju att kuskarna ska vara de som bestämmer hur ponnytravet sak se ut

Är inte så himla insatt men jag tycker det är trist att sptf vill att ponnytravet ska vara en exakt minikopia av stortravet :(

Men får de som skriver propparna i klubbarna lov att skriva en penninghandicap som ser ut typ såhär för shettis:

"För ponnyer med 1000-4000:- och rekord mellan 3,20 - 3,00. Tillägg 20 meter för varje bla bla kronor"

Eller är det förbjudet att "blanda"?

Kan inte se hur enbart penninghandicap kan gynna ponnytravet, speciellt inte shettisarna där det i loppen ibland skiljer 45 sekunder mellan snabbaste och långsammaste hästen.

Precis som Russinet skriver så ska väl ponnytravet vara till för ALLA!!!

[...]
Men får de som skriver propparna i klubbarna lov att skriva en penninghandicap som ser ut typ såhär för shettis:

"För ponnyer med 1000-4000:- och rekord mellan 3,20 - 3,00. Tillägg 20 meter för varje bla bla kronor"

Eller är det förbjudet att "blanda"?
[...]

Jag TROR att man får skriva ut sådana proppar, problemet är väl då att det måste anmälas tillräckligt många hästar till loppet. Eftersom prispeng måste delas ut till de 5 första så går loppen med förlust, och ju färre hästar dessto större förlust. Har du 15 hästar i loppet (max) så går loppet med 75:- minus, om du har 600:- i 1:a pris, och det är alltså det minsta.

Jag TROR att man får skriva ut sådana proppar, problemet är väl då att det måste anmälas tillräckligt många hästar till loppet. Eftersom prispeng måste delas ut till de 5 första så går loppen med förlust, och ju färre hästar dessto större förlust. Har du 15 hästar i loppet (max) så går loppet med 75:- minus, om du har 600:- i 1:a pris, och det är alltså det minsta.

Ja, jag vet att det ibland bara varit fem-sex hästar i loppen och då förstår man ju att det inte går runt för klubbarna.

Med risk för att ge mig in i en diskussion jag inte vet så mycket om, så tycker jag Jägersros proppförslag till deras sista tävlingsdag verkar som ett bra alternativ då.

Exempel: Om proppen då lyder "För hästar med 1000-5000 :- tillägg 20 m bla bla bla" Anmäls det då 20 hästar så kan de 20 delas efter deras rekord så att det blir två lopp. Ett lopp med de tio långsammaste och ett lopp med de tio snabbaste.
Som jag ser det är det ett bra alternativ och man måste väl sträva efter att få så fulla och så jämna lopp som möjligt?

Eller är jag rent ute och cyklar :angel:

Ja, jag vet att det ibland bara varit fem-sex hästar i loppen och då förstår man ju att det inte går runt för klubbarna.

Med risk för att ge mig in i en diskussion jag inte vet så mycket om, så tycker jag Jägersros proppförslag till deras sista tävlingsdag verkar som ett bra alternativ då.

Exempel: Om proppen då lyder "För hästar med 1000-5000 :- tillägg 20 m bla bla bla" Anmäls det då 20 hästar så kan de 20 delas efter deras rekord så att det blir två lopp. Ett lopp med de tio långsammaste och ett lopp med de tio snabbaste.
Som jag ser det är det ett bra alternativ och man måste väl sträva efter att få så fulla och så jämna lopp som möjligt?

Eller är jag rent ute och cyklar :angel:

Det tycker jag låter jättebra, men det förutsätter ju att det finns 20 anmälda hästar.

Det som är bra men också dåligt med jägers sista proppar är att allt beror på antal anmälda. Många anmälda=jämna lopp, få=ojämna. Men att dela loppen så jämnt som möjligt efter antal anmälda och deras rekord skulle kunna funka jättebra, borde bli som någon variant av fri handicap :confused:

Problemet blir ju också att man numera bara får ha max 12 lopp/tävlingsdag, vilket gör att man inte kan dela loppen om de blir överanmälningar.
eller i en situation tvärtom, där man får ställa in ett lopp så och inser att man hade kunnat skriva en annan propp istället...

Detta innebär att de ponnyer som är de bästa läromästarna åt nya kuskar i värsta fall kommer försvinna från banorna eftersom ingen vill köra en ponny so aldrig har chans att vinna och knappt att plocka placeringar. (De jag menar är de som är snälla och okomplicerade att köra och deras rekord placerar dem nu i de något långsammare loppen, vilket gör att nya kuskar får en chans att lära sig köra lopp innan de måste ge sig in i lopp där det går betydligt snabbare) (ameo, 15/12)

Ponnyer av den typen du talar om tar knappast några framskjutna placeringar i rekordhandicapade lopp heller, eftersom de sällan sänker sitt rekord.

Jag tycker det är katastrof... Jag kan bara relatera till mina egna shettisar som har relativt mycket insorugna pengar med i sammanhanget urusla rekord. Det kommer att vara totalt lönslöst att tävla dem något mer efter nästa säsong. (Jamtland, 18/12)

Hoppas att du och andra Norrlandskuskar inte förväntar er sympati från övriga landet för att era hästar har sprungit in mycket pengar…?

Jag kan hålla med om att det är osmidigt av SPTF att införa pengahandicap mot de aktivas vilja, men samtidigt förstår jag agerandet. Om pengahandicap ska ges en chans att fungera måste den införas brett över hela landet.

Mina två främsta argument för införande av pengahandicap har inget med att klona ponnytravet till en stortravskopia att göra…

För det första kommer pengahandicap att gynna ponnyer som är ”fattiga” i förhållande till sitt rekord. Ponnyn vinner förhoppningsvis något/några lopp – och sedan är den inte så fattig längre… Tränare som är duktiga på att läsa propositioner och planera sina ponnyers tävlande kommer även fortsättningsvis att nå fina framgångar.

För det andra kommer det alltid att finnas (även i lopp med rekordhandicap) ponnyer som är väl förberedda och matchade, med överlägsen kapacitet för den klass de befinner sig i.

SPTF är en tävlingsorganisation som sysslar med att administrera en tävlingssport; inte nån slags ”alla ska vara med, alla får pris”-mysklubb. Det är klart att det är behjärtansvärt att ömma för ”barnen”, men glöm inte att våra aktiva faktiskt är kuskar som pluggat reglementet och löst tävlingslicens. Leka och mysa med ponnyer kan barnen göra på travskolorna, hemma eller under träningstävlingar.

SPTF är en tävlingsorganisation som sysslar med att administrera en tävlingssport; inte nån slags ”alla ska vara med, alla får pris”-mysklubb. Det är klart att det är behjärtansvärt att ömma för ”barnen”, men glöm inte att våra aktiva faktiskt är kuskar som pluggat reglementet och löst tävlingslicens. Leka och mysa med ponnyer kan barnen göra på travskolorna, hemma eller under träningstävlingar.

Det där va fasiken det värsta jag hört på mkt länge!!!!!
Hoppas verkligen inte du är en av dem som sitter med i styrelsen!!

Det är ju liksom det det hela handlar om ju, barn som älskar sina ponnysar och vill tävla med dem!
Många önskar ju att åldersgränserna skall sänkas, just för att det är en barnsport. å så vill du få det att låta som att de som vill gulla med sina ponnysar kan få göra det i skogen!! Även barnen som är små har pluggat reglemente och tränat å tränat för att få sin licens, det är ju inget de får i flingpaketet precis...

Jag brukar inte bli arg, men nu blev jag fasiken skogstokig.
Ur dumt skrivet tycker jag!

Vi har tydligen helt olika uppfattningar.

Tävlingsmänniska och resultatinriktad som jag är, tar jag ponnytravet som sport på allvar. Det finns ett reglemente att följa, alla vill prestera sitt bästa och helst vinna eller placera sig bra. Inte minst de unga kuskarna!

Vill man pyssla och gulla med sin ponny kravlöst finns det mer lämpade miljöer än en ponnytravtävling.

Menar du att de som satsar seriöst på sporten älskar sina hästar mindre än de som är mindre tävlingsinriktade?

Nej jag menar inte att de som satsar seriöst på sporten inte älskar sina ponnysar. Men tyvär så är nog kärleken till framgångar större än kärleken till ponnysarna hos dem som skördar de största framgångarna. Själva ponnyn blir mindre betydelsefull, så länge ponnyn bara presterar det den ska. Och det vet jag av egen erfarenhet då jag känner kuskar i alla kategorier.
Och jag vet att även en ny kusk på 8 år kan satsa seriöst, men för den skullen inte köra som dem som är flera år äldre och har mera tävlingsrutin.

Och om de som inte lyckas plasera sig och bara blir statister inte blev ledsna för att de inte kan vara med i loppen på lika villkor, ja då skulle det ju inte vara något problem. Men blir man ledsen så är det antagligen för att man hoppas på en plasering och man gör sitt bästa.

Tydligen har vi olika uppfattningar, ja. Men det är egoister som du som förstör för alla nya i sporten!!!

:eek: :eek: Nog vet jag att det alltid finns ådana som du. Men jag förstår ändå inte hur du tänker. Visst får man ta tävlandet på allvar, men det är en barn/ungdomssport, det handlar om levande djur (inte några tävlingsmaskiner!) och framför allt ska man ha kul.
Jag tycker att det här beslutet med enbart penningshandikapp är helt sjukt! Det finns shettisar som har sprungit in runt 5.000:- och ändå inte har mer än 3.15 i rekord likasom det finns ponnyer med samma summa som har rekord på 2.45. Sen är det inte helt rättvist i de mindre snabba loppen heller eftersom massor av ostartad ponnyer som lätt springer under tre minuter är med i samma lopp som de äldre ponnyerna med 3.20 i rekord. Så det är inte perfekt nu heller men det kommer att bli ännu värre! Det behöver bara komma lite nytt och de som skriver ut proppar behöver vara mer kreativa.

Det ska du så gärna få höra....
Att man överhuvudtaget ser ponnytravet som en sport där endast framgångar på pallen har betydelse, det är egoistiskt. Det är många barn i landet som gillar att tävla (med sin ev. enda ponny) att de då inte ska ha chansen att få vara med att tävla för att de inte är lika målinriktade som eliten tycker jag är löjligt.

Jag tycker att man är egoistisk om man bara tänker på sig själv och inte ser till hur andra vill ha det.

För min och mina barns tävlande så kvittar det faktiskt om det är som nu, eller blir pengar... Det är ungefär lika illa och svårt att hitta lopp, då mina minsta ska ta licens och köra ponnysar med både bra rekord och mkt pengar... Men jag ser till vad andra tycker ute i landet, och det är ju bara att prata med folk runt om i landet, eller varför inte lyssna till vad ungdomstinget har att säga... så ser du vart majoriteten ligger. Det är väll ungdomarna vi jobbar för i ponnytravet, och inte vad vi vuxna vill... eller e det jag som missuppfattat allt??:confused:

Jag tror att många glömmer bort att för att det ska bli några elitkuskar och elitponnyer - om nu detta är målet - måste det också finnas gräsrötter och mediokra ponnyer!
För att få en topp måste bredden också finnas!

Med andra ord, SPTF är inte ett elitförbund! Det är ett ponnytravförbund, som förhoppningsvis vill ha med ALLA i sporten!
Man kan kanske jämföra med risportförbundet, där man har tävlingsklasser för allt från de gröna ryttarna till landslagsmedlemmarna!

Dessutom, inom ridsporten har man TAGIT BORT alla prispengar för ponnyer, för att barn inte ska tävla om pengar!
Och med detta i bakhuvudet anser jag att det är ännu mer obegripligt att ponnytravet ska göras ännu MER beroende av prispengarna!

Jamen det kostar ju så himla mycket att tävla - skriker nog många nu! Och JA, jag vet väl att det kostar pengar! Men det gör det faktiskt inom ridsporten också!
Det kan ju finnas andra lösningar än just prispengar, för att kompensera borttagna prispengar, om man skulle vilja. Företaget X kan spondra med startavgifterna i loppet, Firma Y betalar boxarna, Bolaget Z delar ut fina hederspriser och inkomna annonspengar för annonser i travprogrammen kan ge en liten slant i resebidrag till alla startande ponnyer. Alltså man minskar kostnaderna och detta gynnar ALLA tävlande, inte bara de som körde bäst/fortast/fräckast och vann sina lopp!

Hmmm... :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka