Fröblandning

Shettisar

Trådstartare
Ska äntligen få en ny hage till hästarna.
Undrar nu vad ni som sått om era hagar haft för blandning.
Jag ska ha flerårig och helst inte för kraftigt.Ska vara härdig,ev tas 1 skörd men troligtvis inte.

Sv: Fröblandning

Jag skulle så i en hage jag arrenderade innan men det blev aldrig av eftersom jag bytte stall.
Dock minns jag att jag ringde Granngården och fick bra tips. Testa det! :idea:

Från hippocampus -> länk
"Val av växtslag i betesvallen

Gräsarter finns i en oerhörd mängd över världen. En del gräsarter har förädlats till att vara kombinationsväxter, dvs de ska både ge en hög skörd om det skördas till vinterfoder och att vara tramptåliga så att växtligeten även kan användas för bete. Det stora flertalet gräsarter är dock fortfarande vilda och oförädlade.

De vanligaste gräsarterna i svenska fröblandningar är:

* Ängssvingel är ett medelhögt glest tuvat gräs med upprätt ganska bladfattigt strå. Det trivs under såväl torra som fuktiga förhållanden utan speciela krav på jordmån. Såväl etableringaförmåga som härdighet är god och det tål upprepad avbetning.

* Rödsvingel är ett medelhögt gräs med nästan bladlöst strå. Det är synnerligen tåligt och lättodlat.

* Engelskt rajgräs är medelhögt. Det är lättetablerat och utvecklas snabbt till en tät gräsvall som tål både tramp och betning. Under bra förhållanden har det bra återväxt- och avkastningsförmåga. Det tål inte torka eller hårda vintrar.

* Timotej är ett medelhögt till högt gräs med ett styvt upprätt strå. Härdigheten är god och det är smakligt bra. Det tål inte upprepad betning speciellt bra och försvinner succesivt i betesmarker.

* Ängsgröe är ett lågt till medelhögt gräs som bildar tuvor eller en tät matta. Det etableras långsamt, men har en god återväxtförmåga och tål ett högt betestryck.

Även baljväxter finns i stor artmängd. De har ett högt proteininnehåll och den viktiga egenskapen att de med hjälp av särskilda baljväxtbakterier kan binda luftens kväve, vilket också kan komma gräsen tillgodo om de samodlas. Vitklöver som finns i olika sorter som grupperas efter bladstorlek och högvuxenhet. De flesta växer krypande och har vita eller svagt skära blommor. Den utvecklas bäst på fukthållande jordar och kräver god fosfor- och kalitillgång för en stark utveckling. Vitklöver är smaklig och tål avbetning och tramp mycket bra. Rödklöver kan också användas i en betesvallblandning, men den är inte så tålig för tramp och upprepad betning så efter ett år har den oftast försvunnit. "

Jag gick till affären och kollade vilka alternativ dom sålde och frågade vad folk här omkring brukade köpa till sina häst-beteshagar :) Sen tänkte jag och funderade och sen köpte jag. Här finns inte såååå många alternativ. De vanliga är endast timotej, en blandning bestående av 3 sorter (typ timotej, ängssvingel och nåt till) och en blandning av 5 sorter. Sen kan ju köpa och blanda ihop lite själv också. Min ensilageproducent har sin egen blandning av timotej, ängssvingel och klöver för att få de värden han vill ha sen.

En aspekt är ju också kostnaden och hur länge du tänkt ha hagen. Fröna är dyyyra och det skall vara mycket. Jag skall nu så in lite över ett hektar med endast timotej. I beteshagarna har vi prövat både och, någon har tre sorter och någon fem.

Jag har sått i med något som heter Bete F 140.
Det har många olika grässorter samt vitklöver, för att ge bete så jämt över hela betesperioden som möljigt.

Det lämpar sig inte att ta hö från.

Titta här för olika blandningar

vallfrölista

Det är inte helt trivialt att anlägga en vall, och dyrt är det också.

SW 941, speciellt avsedd för hästbete. Finns hos Lantmännen/granngården. Passar dessutom bra i södra Sverige!

Okej, tack alla för svar.
Vet ni om SW 941 innehåller Engelskt Rajgräs?
Läste att det har hög socker halt och att eksem hästar bör ju inte beta av gräs som innehåller mycket socker.Därav vill jag undvika det. Kan man blanda in örter i gräsfröna eller det finns inte att tillgå?

Jag försöker med lite olika örter i årets sådd.
WB har inte så många sorter, det finns en firma i Skåne som hade en mer anti-socker urval.

Rajgräs, ängsvingel och klöver har vi skippat, vi provar med en gräs-ört-baljväxtblandning.
Betydligt dyrare än standard-blndningen... :smirk: Hoppas det kommer något!

Jag är väl medveten att klöver är en baljväxt men det finns andra baljväxter. Ängsvingel och rajgräs är grässorter men alla tre sorterna ingår inte i blandningen :smirk:

De baljväxter som ingår i blandningen är: Humlelusern och käringtand.
Grässorterna behåller jag för mig själv så länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar