Frissering av unghästar!

N

Novalee

Tycker ni att man ska frissera unghästar? Vad och hur i så fall och i vilken ålder?

Som jag ser det så är det en smaksak.

Jag ryckte manen på mitt halvblod när hon var 1½. Helt enkelt för hon hade suuupertjock nordisman som var lika tjock på bägge sidor och dessutom växte den så hon såg skitful ut, dolde hela hennes vackra hals.

Sen ryckte jag den igen inför tvåårspremieringen, då jag även klippte det som stack ut ur öronen och jämnade till svansen längst ner.

Men justs vansar och öron låter jag gärna vara om de inte ska visas, manen också om den inte är supertjock och superlång: Det ger ju ett bra skydd mot flugor och insekter och så.

Lilla damen jag har nu är snart 10 månader och förutom att jag två gånger rakar rent vid hennes öronfistel så är hon orörd. Hon är arab och om hon bara tänker växa en fin man så får den vara ifred (valacken klipps/rycks med upprepade utväxtförsök däremellan men hans flesa strån blir ofta bara fult, men jag jobbar på att låta den bli lååång). Svensen på fölis kommer jag jämna längst ner när den blir så lång att den närmar sig marken. Just nu är den bara en bit nedanför hasen. Kommer klippa manen i nacken och en bit ner på halsen på henne med vad det lider, just nu bryr jag mig inte om det men när hon blir äldre så, men det är ju en rasfrisering.

Men som sagt, jag tycker det är en smaksak, men jag ryckte manen på min 1½-åring.

Av de hbl som visades på 2-årspremiering det år jag visade min så var SAMTLIGA ansade dock. Man visar ju knoppat och det går inte knoppa en vildvuxen man. Alla örontofsar var jämnade och alla svansar jämnade längst ner med. Och myyycket pälsglans ;)

Har du en ras som INTE ska friseras så låt bli dock!

Jag borjar rycka manen pa mina fol, nar de vaxt och borjat fa lang man!!
Jag haller det ansat och fint, de blir vana vid att fa manen ryckt och det blir en del av vardagen att bli pysslad med. Svansen later jag dock helt bli. Den ska vaxa och bli tjock och stor, men manen ska vara fin och ligga over pa en sida (hoger sida). Ar det nagon utav hastarna som har manen pa bada sidor sa flatas manen over tills den vaxer at det ratta hallet! :)

Det ar ju egentligen en smaksak, men det ar ocksa viktigt i hanteringen och utbildningen av din unghast.

Jag har inte klippt eller ryckt ett hårstrå på min 8 månaders fölis... Men så är hon russ=) De ska ha lång man och svans. :rofl:

"min" rycktes innan treårstestet och e inte ryckt sen dess..men hon ska ha föl så hon ska av andra sidan ingenstand heller :D

"Våra" har också haft riktiga nordismanar, bägge sidorna och supertjock och jääättelång. Båda är "lite" känsliga att rycka med kniv, så vi klippte av manarna på dem, när de var kanske 2 år gamla då de började stå på stall. Vi har även ryckt av pannluggarna. Svansarna är klippta lite på längden, men inte på svansroten, vilket vi alltid gör annars. På den yngsta (01:a) rycker vi inte manen regelbundet så att den är kort, vi gjorde det en gång när hon kom hem, så den är kanske 20-25 cm lång nu.

När min häst var unghäst var han skapligt "vildvuxen".
Den enda frisering jag gjorde på honom var att jag vande honom vid att få manen ryckt (drog lite då och då här och var), så det inte skulle komma som en chock den dag han måste bli prydlig.

Likaså rykt överdriver jag inte på min unghäst.
Den borstas av värsta leran, och borstas inte mer än att den vänjer sig vid rykt.
Det av två orsaker, den ena är att unghästen är ju ett BARN, och ska ju inte tvingas stå still så länge, och dels för att jag aldrig skulle lägga täcke på en häst som inte rids, och då behöver ju pälsen vara "fet".

Om hästen ska visas på premieringar eller dyl. så tycker jag att man kan göra det.
Annars.. LÅT BLI!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 918
Senast: Efwa
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
2
· Visningar
190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka