friska hästar efterlyses

Sv: friska hästar efterlyses

Min gammelgubbe, 24 år i år har *peppar peppar* hållt sig frisk och fräsch jämt.

Om jag bortser från ett par lättare kolikanfall, det senaste för några år sedan.

Han har endast behövt veterinär vid ett av dessa tillfällen vid kolikerna och till och med då så hann han bli bra innan jouren kom hit.
Aldrig har han vart halt, trots ett ganska tufft liv med bland annat 11 år på ridskola och mycket sneda framben.

Jag hoppas på att få ha honom kvar många år till, han blir faktiskt bara finare för varje år och ingen skulle kunna gissa på att farbror är så gammal.

Han är en irländsk import som kom till Sverige 1989.

Min ponny har nästan alltid varit frisk. Enda har varit några skador (konstigt nog händer det i Juli bara :crazy: ) och ett kolikanfall. Men hon har praktiskt taget aldrig haltat när hon har varit skadad. Så nu hoppas jag på en fortsatt skadefritt Juli :banana:

Min ena ponny har varit frisk i hela sitt 25 åriga liv. Han har bara haft ett litet sår på ögat från att något vasst kommit in i ögat på honom när han betat. Det behandlades med ögonsalva i 2 v eller något sånt och nu är han helt frisk.

Några solskenshistorier vet jag inte om jag har på lager, men jag har inte haft några sjuka hästar. (än så länge) Det enda som hänt är några hovbölder. Inga sjukdommar eller inflammerade leder.
Du kan lugnt köpa häst tycker jag. Men köp hellre en häst som inte är tävlad alltför mycket. Många övertränar sina tävlingshästar eller tränar mycket på ensidigt underlag. Det ger säkerligen en hel del ledinflammationer. Med varierad träning och bra foder samt mycket utevistelse håller sig de flesta hästar friska och starka.
Veterinärbesiktiga givetvis hästen innan så du vet att den är frisk vik köpet.
Lycka till!

Snälla kan ni inte skriva lite solskensrader om hästar som alltid varit friska???
Helt ärligt börjar jag bli avskräckt från att köpa häst igen när jag läser alla skräckhistorier som levereras här gång på gång... :(
Moderator: flytta tråden om ni inte tycker den passar in här... :)

Hejsan :)
I ett stall där ALLA hästar är halta och lytta är mina två älsklingar dom enda som alltid(!) har varit friska (och ska förhoppningsvis fortsatta att vara friska:p)
Min förra ponny var också aldrig skadad, trots att hon for fram som en liten åskboll genom livet (står idag i Blekinge och myser med sina nya ägare).

Våra har hållt sig friska trots en del medfödda skavanker.

Nr 1 : valack inköpt som treåring nu 15. Har inte tappat treårständerna utan de sitter kvar utanpå de andra. Jobbar i perioder (säsongsarbete) och då ca 8 timmar/dag. Har haft hoböld en gång - stog en dag från jobb. Och satte sig på ena bak en gång (ordningen då vi fått upp honom - hål, vänster bak, stock(stor!), höger bak(på fel sida om det andra benet och stocken) och ovanpå detta 1200 kilo häst) haltade på vägen hem sedan inte en antydan till skada.
Nr 2: inköpt som treåring, nu 18. Mycket vriden från knäna och ner - extremt intåad. Urinsten sen unghäståren. Hostat sista 5 åren.
Samma arbete som ovannämnda.
Har haft hovböld två gånger - stog tre dagar / gång. Sprang med vändaren en gång - skar upp undersidan av ena foten - stog en vecka. Och slagit ut en tand - körde samma eftermiddag.

Har också unghäst - aldrig "rörd".
Travaren - springer tre mil om dan på asfalt i rask jogg. Mycket skor går åt men inget annat.

Javisst vi har haft våra små skavanker men tycker ändå det duger.
Har heller aldrig behövt använda försäkring.

Jag har en shettiskille född -95, han har alltid varit frisk o kry, inte ens tänderna har behövts raspas (kollas dock varje år). Ända gången jag har haft veterinär til honom var när han kastrerades

Min foderhäst har alltid varit frisk :D Go och glad och har aldrig ens försökt att bitas, hon bara slickas som en katt :love:

Läs inte om hästvård på Bukefalos om du ska köpa häst ;), njut av glädjen och drömmarna om en egen häst och allt du ska göra med den......:banana:

Tja, jag är inne på min 10:e häst (har även 8:e och 9:e kvar) och det allvarligaste jag har råkat ut för är en stickskada i bogen som vet. bara behövde rengöra ordentligt, samt en engradig hälta orsakad av felbelastning efter sparkskada och som bara krävde en månads vila för att läka ut ordentligt... Så jag är nog ganska lyckligt lottad:D

Har väl ingen direkt hemlighet, men försöker låta mina hästar vara hästar i den mån det går, och är noga med träningsupplägget för att slipp ev. belastnings- eller förslitningsskador... Sedan har jag ju självklart köpt världens bästa hästar:angel:

Bortsett från en sårskada på ett bakben och en vrickning i hagen så kan jag nog säga att min ponny varit frisk som en nötkärna de fyra år jag haft henne. När jag haft henne nåt år fick jag höra att hon inte höll för hoppning... Hade då hoppat med henne i stort sett varje vecka... så det höll jag ju inte riktigt med om då :D

Jag lärde mig rida på ett korsnings sto Welsh/arab för många år sen och hon lever än idag 36år gammal :D

Min kusin köpte henne som unghäst och har henne kvar ännu, förutom den obligatoriska vetrinärvården som vaccination har han inte behövt besöka stallet annat än när hon skulle föla då min kusin gärna ville ha honom på plats utifall att :p Men allt gick vägen.
Hon har under sitt liv tillfört så mycket glädje för så många, min kusin startade sina första tävlingar med henne, badade med en häst för första gången med henne, hon lät mig lära mig rida på henne m.m. :love:

Nu på gamla dagar rids hon inte utan går i hagen o myser och följer med min kusin och hennes småbarn på promenader, barnen sitter på hennes rygg barbacka mellan varven ( dom är 2 o 4år)...

Trots sin ålder så är hon kry det enda hon kräver på äldre dagar är blött foder då hon som alla hästar har slitit ner sina tänder med åren.

Hästar är livet :love: Var inte rädd bara nogrann så får du så mycket glädje tillbaka:love:

Har en 29 årig new forest ponny som varit frisk som en nötkärna hela sitt liv. Inga hältor inget fång eller andra sjukdommar. Men för en vecka sen när jag kom till haden så var min stackas pålle röd i stället för vit. Totalt nerblodad. Han hade lyckats riva hål på ett kälrl och det stod en stråle ut och sprutade från frambenet! men med tryck bandage så gav det sig snabt och såret var bara några mm stort., Men det såg ut som en ricktig boskaps slakt!

Hejsan,
Jag har haft både Ponny varmblod och kallblod.
Och aldrig har någon av hästaran haft någon allvarlig skada eller varit sjuka.
Ett av varmbloden jag har haft var halt en gång. :)

Min gamle pålle som är 26 år nu har hållt sigfrisk. Aldrig varit sjuk, har endast haft en del sårskador som jag reparerat själv, en gång endast har han fått antibiotika mot en sårinflamation (bitsår från annan häst). Ok han har haft senskador i båda fram, men då var han 19 år och det innebar mest 6mån-1års vila och det kosta inte mkt i vetrinär pengar, fast första boxvilan var inte så kul...
Kan tillägga att han tävlades inom trav tills han var 6år, sen blev han ridhäst vid 9år och då klara han av långa och många turer...

När vi var och tittade på vår första häst var hon halt, köpte henne iaf (skulle jag ju kanske inte gjort idag...:angel:!). Då var hon 12 år, svenskt halvblod som fått ett föl och under de 12 år som vi hade henne kvar var hon skadad vid ett enda tillfälle. Vi red omväxlande, hoppade, red terräng, uteritter, dressyrträningar på alla underlag. Bättre första häst kan man inte tänka sig :love:! Tog bort henne när hon var 24 år när åldern tog ut sin rätt...:cry:, även om det var ett tufft beslut så skulle jag aldrig vilja vara utan häst! Det ger ju så mycket :banana: (även om jag just nu står med en skadad häst :( ...)

Jag köpte min häst 1988. :love:Han skulle fylla 3 år, ett vbl som skulle gå på slakt... fick vid köp anmärkning på rygg och knäleder på vetintyg och försäkringen.:cry: Dvs ingen hjälp med ekonomin om skadan skulle bli där. Har dock haft en hovbensfraktur 1995 då veterinären ville dömma ut honom.... :eek:som tur var vägrade jag för 2005 tog jag ut veterinären och ombesiktade honom och fick restriktionen på försäkringsbrevet borttaget:banana:. Han är i dag 22 år och full fart. :bow:

Min förra ponny. 23 år i år och vetrinärerna som kikat på honom tror inte sina egna ögon efter att de fått höra hans ålder. Under tiden jag hade honom så fick han en spark på bogbladet vilket gjorde att han var halt i 1½ dag. Under 4 års tid under tiden hos de andra ägarna har han fått erlichias en gång helt frisk nu. Och för nuvarande ägaren fick han en sträckning i höstas (då trodde de att han var 19 och vetrinären påpekade att han var väldigt fräsch i sina ben mm för att vara 19 men i själva verket var han då 23 :D )

Jag var och hälsade på han för bara någon dag sen och han är nog den friskaste ponny jag någonsin träffat på. Hade jag inte vetat om hans ålder hade jag gissat på 12-15 år i dagsläget :)

Men, jag undrar om det inte är ponnyer man ska ha för att få ett friskt djur... :crazy:

Faktiskt så verkar (små) ponnyer mer tåliga... Men dom kan såklart också bli sjuka eller råka ut för skador :p

Till TS:
Har tyvärr ingen solskenshistoria från mig personligen, men en bekant skaffade ett 18-årigt(?) kallblod som gått lektioner ganska länge som det inte gick att hitta ett enda fel på :p (förutom att hon var lite tjurig! ;) ) ingen hälta, inga spänningar, inga övriga krämpor vad någon kunde hitta iaf.

Att det händer saker med hästarna är tyvärr något man får räkna med, men för det ska man ju inte gå och vara orolig! :) Ser man till att hitta en häst med bra utgångsstatus, bra psyke och exteriör, då har man ändå rätt bra chanser till att få behålla den fräsh. Kan vara bra att ta reda på hur den beter sig med nya hästar :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka