friska hästar efterlyses

Sv: friska hästar efterlyses

Har haft min valack i 2½ år nu, det enda han har åkt på är en sväng av korsförlamning som gick över på 2 dagar.... :)

Vi har en 11 årig valack som fick en hovbens fraktur/spricka som ung häst (3 år?), sedan dess aldrig varit skadad på något sätt. Tävlas i hoppning upp till 1,35 med sikte på 1,40.

13 årigt sto fick kotledsinflamation som 6 åring och sedan som 7 åring, sedan dess aldrig skadad! Tävlad upp till 1,30.

6 årigt sto vi har sålt, aldrig varit skadad.

Ponny som vi sålde när han var 12 år (ägt han då i 6 år), fick kotledsinflamation 1 gång som ung. Tävlad Msv hoppning, FT.
Hoss den nya ägaren var han heller aldrig skadad och är nu hos sin tredje ägare 21 år gammal och fortfarande frisk och fräch

Min häst har alltid varit frisk hon har råkat ut för ett par smärre olyckor men inget som gav nåra vet besök eller så.
Då har hon ändå startat på travet under tiden, men det är en järnlady som tål allt. Nu är hon tretton o ska bli ridhäst fast hon tror att det är rodeohäst hon ska bli:rofl:

DET är ovanligt det. :bow:

Jag är för skrockfull för att svara i en sån här tråd. :o

*kl*

våran förra nordsvensk var ALLTID frisk och hel under hela sin levnad:D
Igenkligen så skulle han inte behöft någon försäkring..

Tror jag får otur om jag nämner min häst:angel:

Min häst har varit ganska frisk. Har blivit ormbiten en gång, och fått några sår/svullnader av sparkar, men det är ju sånt som händer.
Inga långvariga sjukdommar eller liknande, utan det har gått över på några dagar.

Bebisen (1år) har heller aldrig varit sjuk, eller skadad.. :angel: :p

(knapplån)

Hästen jag har nu är min fasters och är 16 år.
Hon har haft honom i 13 år och han har väl varit halt en gång tror jag :D Inget annat.

Min travare (hingst) är 14 år och har aldrig varit behandlad i en led i hela sitt liv...han har startat 76 ggr , Vunnit 14 ggr, 2:a 5 ggr och 3:a 7 ggr....13,2 i vinnar rekord.
Han har vunnit på V75, på Solvalla, Dagens Dubbel och tjänat 500 000 kr....UTAN en kanyl i benen ...de ni :D

THAT'S what I'm talking about! :bow: :bow:
Det är verkligen en häst med friska ben! :)

det är lugnt ;) k.l betyder knapplån. använder det när man använder tex. föregåendes inlägg "svara på detta" men svaret är inte riktat till den användaren utan till trådskaparen eller helt allmänt.

jag har haft 3 ponnyer och ingen av dem har visat minsta tendens till varken hälta eller sjukdom ;) . Små sårskador och en lite dammkänslig är det enda, annars prickfritt i protokollet :)

min gammel valack, 15 årig travhäst, har alltid varit kärnfrisk! aldrig behandlad!!! 41 starter, 7st 1: or!
har gått hoppning på klubbnivå och plockat rosetter.
pigg och fräsch än, tränade min monté sits på honom idag, gissa om han tände till :bump:

Inte min häst (tyvärr, här är det förkylningar och sår hit och dit...), men stallkompisens föräldrar har ett travarsto född 1988 som aldrig varit skadad eller behandlad. Hon har startat på banan strax över 130 gånger och hennes värsta åkomma någonsin har varit en förkylning och lite stelhet efter ett lopp. :D
Är avelssto idag och är lika fräsch som en unghäst i både huvud och kropp.

Jag har/har haft sex hästar och har aldrig haft en hälta, sjukdom eller olycksfall på någon av dem, utom fångshettisen som jag tyvärr var tvungen att ta bort i måndags.

Det värsta, förutom fången, som vi råkat ut för var insektsbetten förra sommaren, då blev jag tvungen att köpa flugtäcke till min stora valack. Så - jag har nog haft tur.:D

min förra kille var frisk som en nötkärna under de 14år jag hade honom... dock blev han lite stel de sista åren och så var han halt just efter jag köpt honom, men det berodde på överansträngning... han hade gått som fälttävlandshäst innan han kom till mig...

den dagen jag bestämde mig för att ta bort honom så kom jag till stallet o han mådde inte bra... trodde det var kolik men så pissade han o det kom blod så då bestämde jag mig på stört o innom en timme så var han smärtfritt avlivad o nergrävd brevid stallet... han var då 24år

Han var en underbar kille... guuuud va jag saknar honom!!!!

HeJ!

Mina första två hästar hade en skada var, den ena fick örtoppen avbiten, den andra ett lite djupare sår som syddes och läkte utan problem..

Min nuvarande ska vi inte ta upp här, men jag tycker definitivt du ska köpa häst om du vill. Alla hästar är inte olyckskorpar!

/ lavinia

min pigga 25 åriga nordsvensk har bara varit lite snuvig, nångång haft feber och engång en liten sträckning. har haft henne i 7-8 år.

Ibland då man släpper henne till hagen tar hon en omväg,galopperarlite på nån åker och bockar lite glädjesprång.

(finns bild i galleriet på henne)

Har haft min pålle i fyra år. Förutom vaccinering och tandraspning har vi en veterinärräknng från en ögonkoll (ett öga som var lite svullet och rinnigt, fick salva) och annars har vi haft ett sömstick/hovböld. Fin pålle :love:

Snälla kan ni inte skriva lite solskensrader om hästar som alltid varit friska???
Helt ärligt börjar jag bli avskräckt från att köpa häst igen när jag läser alla skräckhistorier som levereras här gång på gång... :(
Moderator: flytta tråden om ni inte tycker den passar in här... :)

Förstår hur du tänker - men om man inte är beredd på att ens häst kan bli allvarligt sjuk eller skadad ska man nog inte ha häst... Vissa hästar är såklart friska och sunda livet igenom men många är det ju inte. Har sett ett par tråkiga exempel på nyblivna hästägare som verkligen haft otur med sina hästar och helt klappat igenom (på hästens bekostnad :(). När hästen blir dålig krävs mer tid och engagemang från hästägaren, inte att denne deppar ihop!!
Tycker absolut inte att du ska avstå från att köpa häst bara för att den kan skada sig - livet med häst är ju underbart!! Men - var inställd på att den kan (kommer att!!?) bli dålig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka