friska hästar efterlyses

B

Buppisen

Snälla kan ni inte skriva lite solskensrader om hästar som alltid varit friska???
Helt ärligt börjar jag bli avskräckt från att köpa häst igen när jag läser alla skräckhistorier som levereras här gång på gång... :(
Moderator: flytta tråden om ni inte tycker den passar in här... :)

Sv: friska hästar efterlyses

Min häst har alltid varit frisk :) Hon är glad och går på lösdrift och fri tillgång på hö så hon är aldrig nafsig eller matelak! Hon är en juvel att rida och är lugn som en ko dom dagar man är trött och inte orkar busa, då kommer hon och lägger huvudet i knäet om vi är ute och går och hon får beta lite! :)

Peppar peppar, bara för att jag skrev dethär kommer hon väll få benet avsparkat nån dag! :eek:

Köp häst, det är det bästa jag någonsin har gjort :D

Hur många solskenshistorier vill du ha :smirk: Här har gudarna varit goda för det mesta och efter 37 års hästägande har jag råkat ut för en fånghäst och en hagolycka med brutet ben som följd. Just nu står i stallet Frosty, varmblodig travare med 28 år på nacken och enligt veterinären som var på besök förra veckan fortfarande i god form. Hans kompis Brandy har passerat 21 år och förutom lite känningar av blindtarmen förra vintern är han också still going strong och busar i hagen varje dag, han är också varmblodig travare. Sist på listan över varmbloden kommer Big Firm, 18 år gammal och inte en skavank någonstans. Lägger lätt på hullet om man inte vaktar honom och ser då mest ut som ett dräktigt sto! Tre islandshästar finns också, Gaefa som är 11 år gammal, jag har ägt henne sedan hon var 3 år och hon har det aldrig varit någonting alls med, hennes veterinärräkningar består av vaccin varje år. Peppar peppar......
Hennes dotter Tyra som drog iväg på rymmen 15 månader gammal och lyckades komma hem utan en enda skavank efter 9,5 vecka på egen hand i de djupa Norrbottensskogarna. Hon har heller aldrig träffat veterinären förutom vaccin och en extra koll när hon kom hem efter sitt äventyr. Sist på listan är Baugur, han har jag ägt i ett och ett halvt år, och han ha haft lite känningar i ett bakben som läkte ut med vila. Han hade gått i ridskoleverksamhet innan jag köpte honom så han behövde nog lite rekreation.
Men visst händer det många saker när man harhäst, men framförallt tror jag att man behöver lära sig mer om hur hästen fungerar och på så sätt förebygga skador och sjukdomar.

:Mitt troll har aldrig blivit sjuk. Dock fick han en spark för ett tag sedan och fick sys, helt utan komplikationer. EN varig ruga pillade jag bort på hela tiden. :bow: :)
Men, jag undrar om det inte är ponnyer man ska ha för att få ett friskt djur... :crazy:

jag har haft häst i snart 10år och bara behövt ta ut veterinären en ända gång (tyvärr för benbrott). Annars har mina hästar *peppar, peppar* varit friska och lyckliga. Jag har varit förskonad från knepiga sjukdomar/skador med omöjliga diagnoser.

Klart att du ska köpa häst, trotts att det var jobbigt när jag fick ta bort min förra (pga benbrottet, är det värt det 1000 ggr om! Hästarna har tillfört så mycket ljus och glädje i mitt liv, det är jag evigt tacksam för!!!

Nu börjar det likna nåt! :) Humöret stiger! mer, mer Meeeeeeeeeeer!

Jag har haft min nu 31-åriga d-ponnyvalack i snart 16 år, under denna tid har han bara lyckats få en sticka i benet :)

Jag har tävlat honom först som ponny fram tills vi fyllt 18, sedan tävlade jag honom bland stora hästar i några år till. Nu har han dock gått i pension sedan 1 år tillbaka och går bara och "skrotar" i hagen.

En fantastisk häst som jag är mycket glad att ha i min ägo.

Om man bortser från några sårskador och en hälta efter en omkullridning så har min morrhoppa varit hur frisk som helst. Hon går som på räls!

Min häst har aldrig haft allvarligare problem. Något sår som han fått av en annan häst, och hosta efter att ha käkat mögligt hö. Inget som varit på grund av hästen i sig, med andra ord. Peppar, peppar, man vågar knappt skriva sånt här!

Vi har tre hästar. 12, 15 och 21 år gamla. Hittills har vi haft ut veterinär bara för vaccineringar. Alla tre rids och är igång hela tiden. Hobbyhästar.

vi hade ett fullblod under 70-80 talet som aldrig va skadad/sjuk (trots att hon löpt som unghäst) hon blev 27 år. har haft många andra storhästar och ponnys genom åren som inte heller varit sjuka/skadade under dom år dom bott hos oss eller hos sina "nya" ägare. min gamla shettis (har haft henne i 27 år) hade en fångvarning runt -85, annars har hon inte varit sjuk en ända gång innan hon blev knivskuren förra året. nu har hon fått curshings syndrom, men vid 36 år så är det ganska naturligt att det kommer lite "krämpor" (hon gick tom. igenom böjprov u.a förra året)

det är väl bara det att -så länge allt är bra så är det ;) det är ju när det blir "problem" man vill "skriva av sig" ;)

Har haft min häst i tre år, köpte honom när han var sex, nu är han nio.
Har endast varit halt och skadad en gång, då var det en hovböld som han oturligt nog fått antagligen av någon sten från vår utebana som blivit väldigt stenig.
Annars har det aldrig varit något. Jag rider väldigt omväxlande på olika underlag, dressyr, hoppning, terräng, uteridning, tävling i dressyr, hoppning och snart fälttävlan. Han rids ca 6 dagar i veckan med 1-2 vilodagar. Gör inget speciellt med hans ben, sätter på lera vid hård ansträngning, te.x. terrängträning, intervallträning.
Går i kuperad hage varje dag med hästkompisar.
:bump:

Min travare (hingst) är 14 år och har aldrig varit behandlad i en led i hela sitt liv...han har startat 76 ggr , Vunnit 14 ggr, 2:a 5 ggr och 3:a 7 ggr....13,2 i vinnar rekord.
Han har vunnit på V75, på Solvalla, Dagens Dubbel och tjänat 500 000 kr....UTAN en kanyl i benen ...de ni :D

Nu fick han en son förra året och hoppas han blir som sin far :bow:

Senast ändrad:

ja visst är det så! Det kan jag förstå! men vi som just står inför att börja leta kuse blir ju lätt avskräckta.

Det är iaf väldigt uppiggande att läsa era berättelser, så fortsätt skriva, så kan jag visa dem åt min sambo som ibland klagar att det kommer bli så dyrt! :angel:

Har en 29-årig irländsk ponny. Vi köpte honom för 19 år sedan då han var 10 år. Han har aldrig varit halt eller haft någon annan sjukdom under den tiden vi haft honom. Han har tävlat tom MSV A på ponny och 140 som häst. Slutade tävla hoppning vid 21 års ålder. Flickorna som sedan började rida honom debuterade honom i lätt dressyr vid 27 års ålder. Han rids fortfarande varje dag.

hmm, jo det kan man ju bli trots att man redan har "ett gäng" hästar :crazy: vissa är ju "otursfåglar" andra inte ;)

den äldre D-ponnyn hos oss inhandlades -95. hon har tävlat i många år upp till L.A och tränat msv hoppning. hon har haft ett klinikbesök under dessa åren (för att kolla upp en galla, som inte va något) tyvärr krockade dom på vägen hem så hon är inte längre lättlastad :crazy: men mirakulöst klarade hon sig utan skador, bara lite ytliga sår (både bilen och transporten gick till skrot) man får många ggr. förlita sig på turen :angel:

det är som att köpa bil - ett oskrivet blad ;) men glädjen hästen ger tycker jag överväger riskerna med råge :)

Mitt förra sto hade jag i 22 år och hon behövde aldrig ett veterinärbesök. Mitt nuvarande sto har jag nu haft i 9 år och, peppar, peppar bara vet. besök för elakartad mugg/rasp som krävde antibiotika och så för tandraspning och vaccinering förstås men det hör ju till "underhållskostnader". Hoppas att du får lika tur med din häst om du skaffar en.

det där va ett k.l va ;)

vi har redan ett "gäng" :D

:smirk: Jag har ägt häst i 29 år (med två års uppehåll) och har aldrig behövt utnyttja min AGRIA hästförsäkring en enda gång! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
704
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka