Sv: friska hästar efterlyses
Hur många solskenshistorier vill du ha :smirk: Här har gudarna varit goda för det mesta och efter 37 års hästägande har jag råkat ut för en fånghäst och en hagolycka med brutet ben som följd. Just nu står i stallet Frosty, varmblodig travare med 28 år på nacken och enligt veterinären som var på besök förra veckan fortfarande i god form. Hans kompis Brandy har passerat 21 år och förutom lite känningar av blindtarmen förra vintern är han också still going strong och busar i hagen varje dag, han är också varmblodig travare. Sist på listan över varmbloden kommer Big Firm, 18 år gammal och inte en skavank någonstans. Lägger lätt på hullet om man inte vaktar honom och ser då mest ut som ett dräktigt sto! Tre islandshästar finns också, Gaefa som är 11 år gammal, jag har ägt henne sedan hon var 3 år och hon har det aldrig varit någonting alls med, hennes veterinärräkningar består av vaccin varje år. Peppar peppar......
Hennes dotter Tyra som drog iväg på rymmen 15 månader gammal och lyckades komma hem utan en enda skavank efter 9,5 vecka på egen hand i de djupa Norrbottensskogarna. Hon har heller aldrig träffat veterinären förutom vaccin och en extra koll när hon kom hem efter sitt äventyr. Sist på listan är Baugur, han har jag ägt i ett och ett halvt år, och han ha haft lite känningar i ett bakben som läkte ut med vila. Han hade gått i ridskoleverksamhet innan jag köpte honom så han behövde nog lite rekreation.
Men visst händer det många saker när man harhäst, men framförallt tror jag att man behöver lära sig mer om hur hästen fungerar och på så sätt förebygga skador och sjukdomar.