Frisk på klinik?

Gullan86

Trådstartare
Finns det någon som kört sin häst som de misstänkt ha någon skada, till klinik och åkt därifrån med en häst som var fullt frisk???

Jag bara undrar för det känns faktiskt lite som att de hittar något fel på alla hästar även om man tror de är friska.
Att skulle alla hästar genomgås på klinik så skulle man hitta något på alla hästar...

svårt att förklara men jag hoppas ni förstår hur jag menar, hur tänker ni?

Sen tror jag det är många hästar som springer runt med okunniga ägare där de har någon form av skada hela sitt liv:(.
speciellt kallblodsraser tenderar ju att göra allt för sin ägare och inte visa smärta så tydligt.

Sv: Frisk på klinik?

Ja det har jag, och då åkte vi tydligen till en som man ska åka till om man vill ha hästen utdömd. :p

Jag åkte in till klinik med min Nordis, inget fel på honom så fick betala kalaset själv.

Ja, har varit med om det. Min häst var hos några andra och så ville jag att de skulle ta en gårdsveterinär och kolla henne då en kiroraktor hade hittat lite spänningar och jag var rädd att de kunde ha orsakat ngt/orsakats av ngt annat. Hade då ut en gårdsveterinär som tyckte hon var halt ena fram (böjprov), åkte då in till kliniken med pållen redan dagen efter. På kliniken kollade de igenom henne med lupp utan att hitta ngt fel alls....Ett mysterium! Men hästen verkar må bra...

Jag har bara varit på klinik med "skumt" halt häst en gång (peppar, peppar).

Då åkte jag in med en fyraåring som gick ojämnt bak. Röntgade haser och knän på min begäran, de var fräscha och fina, däremot fick jag rådet att sko och brodda eftersom det var isigt ute. Han hade helt enkelt spänt sig i hagen och blivit stel. Med broddar och täcke blev han raskt jämn i gången igen! Jag fick ju betala för plåtarna, men det kostade såpass lite att jag inte ens behövde använda försäkringen. Och det var skönt att veta att han inte hade spatt eller liknande. :laugh:

Jag kan hålla med dig om att de flesta hästar säkert har något fel om man letar tillräckligt intensivt. Jag menar, de flesta av oss människor har någon svaghet så varför skulle inte hästarna ha det? Men då är det ju bra om man känner till vad det är, hur man ska träna för att undvika att svagheten blir en skada, och hur det känns när man har gått för långt.

Jag har många vänner som är duktiga och erfarna hästmänniskor som åkt in med hästen trots att den inte varit uppenbart ofräsch, men de har haft en magkänsla av att något inte stämde. Och så har det visat sig att hästarna haft någon inflammation någonstans. Det verkar som det stämmer ganska bra att när det käns fel så är det förmodligen också fel.

För det är ju som du skriver, hästarna tiger ofta när det gör ont.

Vi har aldrig kört i onödan när vi misstänkt något. Däremot har vi åkt på hälsokontroller (tandvård, vaccination, genomgång) som slutat utan anmärkning.

Ofta har vi blivit idiotförklarade när vi åkt in med en häst som "blivit klart bättre de senaste dagarna". Då har det undantagslöst hittats skador och förutsättningar som skulle blivit betydligt värre och med längre konvalcens/tråkig prognos om det inte kommit under rätt behandling.

Håller helt med; känns det fel är det förmodligen också fel. Sedan är det inte alltid man hittar felet enkelt och lätt.

Jag har gjort det tre gånger :o Det var faktiskt nästan pinsamt. Var inne för min ridskolans räkning.

Första hästen hoppade så underligt i början av en lektion, på lina var han synbart ojämn i båda varv. Vilade några dagar men vart inte bättre så vi åkte in på klinik veckan därpå. Hittades inget fel. Hästen var inte halt när vi kom hem heller.

Andra hästen visade tydliga tecken på ryggsmärtor, till och med vid beröring av borste. Inte första gången så kliniktid bokades till veckan efter. Kom dit och de hittade inget. Reaktionerna fanns inte heller kvar.

Tredje hästen hade varit lite knackig och vilat en vecka men blev inte bättre. Distriktarn var ute och vaccinerade två andra så han ombads titta på den halta hästen. Han var SNORHALT på volt, veterinären hojtade STOPP!! efter bara några steg. Hästen fick inte med sig bakbenet. Ordinationen var "in på klinik snarast möjligt". Åkte in två dagar senare, finns inga fel på hästen.

Det värsta var nästan att alla tre hästarna var inne inom loppet av bara några månader, och det var samma veterinär som tittade på de två sista. Alla tre hästarna reds igång och problemen kom inte tillbaka under de åren de stod kvar på klubben.

(med inga fel menar jag givetvis sådant som är relevant, lite småskavanker hittar man ju på alla hästar)

Min häst kom in från hagen på tre ben med det fjärde släpande bakom, och jag ringde till kliniken och ylade hjälplöst tills jag fick lov att komma dit trots att de var överbelastade med akutfall redan.

När vi lastade ur traskade han in som vanligt på kliniken och visade sen inte ett skvatt på böjprov eller volt.

Det var faktiskt en smula pinsamt, just med tanke på att de verkligen hade många hästar med akuta skador den dagen... :o

Jag har god erf. av att klinik kolla och åka därifrån glad och nöjd : ) både egna och andras hästar genom åren.

sen tycker jag du å andra sidan har rätt, att det finns åtskilliga hästar som aldrig kollats upp och inte är ett dugg fräsha eller friska utan hade mått bra av ett klinik besök där ägaren uppmärksammades på problemen.

Jag har varit inne med min ett par gånger för att hon känts så knackig. De har inte hittat någonting utan det har suttit i huvudet på hästen. Hon har en tendens till att när hon inte har lust att göra något så rör hon sig som sju svåra år och blir det då några dagar i följd blir jag givetvis orolig att det är något galet.

När jag köpte gammelpållen gårdsbesiktades han och var halt på två ben. Säljaren körde honom till klinik samma vecka och där var han ohalt och således även såld. :angel:

Vi har aldrig kört i onödan när vi misstänkt något. Däremot har vi åkt på hälsokontroller (tandvård, vaccination, genomgång) som slutat utan anmärkning.

Ofta har vi blivit idiotförklarade när vi åkt in med en häst som "blivit klart bättre de senaste dagarna". Då har det undantagslöst hittats skador och förutsättningar som skulle blivit betydligt värre och med längre konvalcens/tråkig prognos om det inte kommit under rätt behandling.

Håller helt med; känns det fel är det förmodligen också fel. Sedan är det inte alltid man hittar felet enkelt och lätt.

Ovanstående skrev ganska precis vad jag tänkte skriva.

Har jag åkt för min magkänsla sagt något är fel, då har det varit något fel. Inte nödvändigtvis 'stora fel'. T ex åkte jag in med fbl som inte kändes helt hundra, där man inte hittade något förutom låga böjreaktioner BB. Ingen behandling eller liknande, utan skoningen ändrades då han satte under sig lite mer än han då orkade, och när musklerna inte orkade fick kotorna ta smällen. Så, skoningen ändrades så han fick förlängda traktarmar, och nästa besök ua.

Sen har jag varit in med hästar som vid första anblicken verkar fullt fräscha, men där mer ingående undersökning visat att det fanns problem som hade gett mycket tråkig prognos och längre konvalescens om de inte upptäckts då 'i tid'.

Men åkt in på X hälsokontroller och åkte hem igen med 'rena papper' och ett glatt leende. Och även naturligtvis på återbesök som slutat i friskförklaring. Ibland kan jag själv varit 'tveksam' inför utfallet av ÅB, mest för jag har på tok för tåliga hästar som 'inte gnäller' så de är svåra att 'lita på'. Nu sist t ex, så vet frågade 'Hur mår han?' och jag tyckte 'Tja, bra om du frågar honom, jag säger ingenting jag - han känns bra men han går ju inte riktigt lita på då det ju tar tid innan han klagar'. Vi åkte hem fullt friskförklarade =)

Jodå, det har hänt...hade ett halvblod på foder som jag tidigt upplevde ha en liten rörelsestörning vilket bekräftades av veterinär men det berodde på ett smärtminne från ett mycket gammalt trauma (hade 3 veterinärer som kollade samtidigt). Hästen hade i stort sett inte använts efter den skadan och hon avlastade sig av "gammal vana". Med träning enligt uppgjort schema med samtliga veterinärer, så försvann störningen med tiden. Hästen var alltså frisk, helt läkt och behövde ingen behandling i övrigt.

Å andra sidan hade risken varit stor att hästen snedbelastat sig och på sikt tagit skada om du inte åkt in och då fått ett träningsschema.

Ja jag har. Var inne i mitten på juli, hästen hade vart halt, men när vi kom in var hon inte det minsta halt. Blev hemskickad med orden"åk hem och rid ".

De gånger jag åkt in med häst och fått åka hem igen och de sagt att det inte var något fel på hästen då har det varit till en klinik som inte kunde hitta felet. När jag bytte klinik hittade de det som var fel.

Jag åker inte om inte magkänslan säger att jag borde. Eller om det är uppenbar skada/hälta etc.

Är det bara något som jag tror beror på att de halkat, låsning etc så kollar jag alltid med kiropraktor/ET först och om det framkommer att det är mer än låsning/annat de kan rätta till så åker jag isf till klinik efter för veterinär bedömning. Det har dock inte behövts ännu, jag är nog ganska lyhörd för vad som är vad.

Finns det någon som kört sin häst som de misstänkt ha någon skada, till klinik och åkt därifrån med en häst som var fullt frisk???
.

Har åkt in med ena hästen pga ryggproblem, fick åka därifrån med "frisk" häst. Problemen var smärtminnen.

Åkt in med andra hästen då magkänslan sa fång. Ej fång enl veterinär, men de hade fel visade det sig.

Å andra sidan hade risken varit stor att hästen snedbelastat sig och på sikt tagit skada om du inte åkt in och då fått ett träningsschema.

Absolut! Kändes rätt skönt att ha reagerat snabbt och att det i det läget inte var ett större problem. Kan ju faktiskt säga att jag är en som lämnat tillbaka en häst till ägaren i bättre skick än när den kom ;)

Jodå ! Åkte med en en virvelvind som jag och brorsdottern åkte av till höger och vänster ..
ca. 3 månader efter importen av denne buse , haflinger från Tyskland , tyckte vi att det skulle vara värt att kolla hnm , även om jag inte kunde hitta några direkta fel .. ?

Prognos : Med direkta ord från Veterinären : "Frisk som en nötkärna" :)
Grundligt kollad med böjprov .. longering .. röntgen över alla ryggkotor .. osv ..

Han behövde bara växa till sej lite , mogna och fostras en nypa !

(med inga fel menar jag givetvis sådant som är relevant, lite småskavanker hittar man ju på alla hästar)

Det är lite detta jag menar???
vad hittade de då?

varför hittar man "lite småskavanker" på alla hästar egentligen?

Jag kan känna lite att åker man in med en häst även om man inte skulle misstänka någon skada så hittar de alltid något känns det som...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 967
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 647
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 329
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka