Vill du hellre hästen står inne eller i sjukhagen medan dem är ute?
Min egna har extrem separationsångest och i början löpte han amok i hagen. Gick omkull i sin stress.
Var han inne i boxen och blev själv cirklade han och reste sig. Nu kan han vara själv i hagen. Boxen jobbar vi på att kunna vara i allmänt med kompisar brevid. Han har inga problem att lämna sina kompisar - att bli lämnad är däremot ett stort problem.
Chansade på att han inte skulle spränga hagen och med tiden har hans panik i att bli lämnad själv minskat.. inte det mest rättvisa sättet kanske, men allt kan inte ske på bästa möjliga vis alla gånger.
Vad som gäller vid sjukhagar vet jag inte, mer än att jag vill undvika dem. Jag låter hellre hästen springa runt i hagen än att han ska resa sig i boxen o råka fastna med benen eller något. Springa är dem ju ändå gjorda för.
Han går på lösdrift också, om det inte blev tydligt. Jag tackar bara för hans extra motionering när han springer runt i storhagen, lite jobbigt för grannarna ett tag när han står och gallskriker efter dem men han blir tyst när dem inte syns till längre, o lugnar tillslut ner sig lite. Hörs kanske över hela byn när han blir ensam.. Men bara i några minuter