Frisering av man

M

mando

Hej!
Min ponny har börjat få en ganska lång man som jag skulle vilja rycka. Problemet är att hon är jätte kittlig vid mankammen så hon börjar skaka på sig så fort man håller på och rycka där. Undrar om ni har något tips på hur jag ska göra? jag vet hur man tycker men t.ex på någon bra teknik eller utrustning av något slag.

Vill inte klippa för jag tror inte att det kommer bli så bra, vill inte heller köpa en trimsax eftersom att dem kostar sin lilla slant och jag har ponnyn på foder bara och hon ska tillbaka i juni. Funderar på om trimkniv kan vara bättre?

Tack på förhand :D

Sv: Frisering av man

Trimkniv funkar på min häst som är ömhårad. Annars tycker jag sax är snällast. Det går att få manen till att se ryckt ut även om man klipper med sax, men det kräver lite teknik tror jag. (Min häst har stubb, så jag har inte det problemet. :p )

Om hästen visar obehag vid att bli ryckt så känns det elakt att envisas med att rycka. Hoppas du hittar nån metod som funkar för er båda. :)

Ibland kan det vara lättare att rycka om hästen är lite varm, att man rycker efter att man motionerat den t.ex. Det är också viktigt att man drar rakt upp så det lossnar lättare. Jag vägrar dock att rycka hästar som visar obehag, det känns inte helt rättvist när det bara handlar om skönhetsgrej egentligen. Dessutom tycker jag oftast att det är snyggare att klippa så jag rycker i princip aldrig nån man.

Kompisen har använt trimkniv på sin häst om varken gick att rycka eller klippa och det fungerade skapligt. Hästen tyckte ljudet var lite obehagligt och det tog lite tid innan kompisen fick in tekniken men sen har det funkat bra. Du kanske känner nån som har en så kan du prova om det är nåt att ha?

Använd en vanlig sax.
Klipp till lite längre än önskad längd (om den är kort och bara ska trimmas lite kan du strunta i att klippa) och skär av topparna med saxen, skär av några millimeter mer på "undersidan".
Det ser likadant ut som när man har ryckt. Är den väldigt tjock kan du skära av eller tom klippa lite så det blir kort på undersidan av manen.

Jag har iprincip aldrig ryckt mina hästar nere vid mankammen då alla varit väldigt känsliga där utan alltid använt mig av den tekniken :)
Min nuvarande häst har väldigt tunn man så henne skär jag i hela manen. Ser som sagt precis likadant ut som när det är ryckt.

Okej, tack så jätte jätte mycket för hjälpen! :D
Ska prova det där med att klippa och skära så jag kanske inte behöver rycka alls :). Somsagt, tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 575
Senast: alicegard
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025