Frieserhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare undrande
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 876
U

undrande

Kan ni berätta era erfarenheter av denna ras? :)
Hur är dom mentalt, ridmässigt etc?
Kan ni inte dela med er av lite bilder :bump:

Jag rider en 9-årig frieserhingst. Började rida honom när han var 5.

Han är väldigt cool i de flesta situationer och är inte särskillt lättskrämd.
Jag får göra i princip vad som helst med honom, tex damsuga, torka med hårtork och andra högljuda saker.

Som sagt, snäll, lättlärd, cool.

Han har en egen hemsida: http://www.kreles.has.it

Hej!

Jag äger en 4-årig frieserhäst som heter Bauke. Det är den enda frieserhästen jag träffat under mina 20 år ryttarår, men också den absolut trevligaste hästen till psyket.

Ridmässigt har han otroligt fina gångarter, speciellt traven, han har en pappa och morfar som gått Grand Prix dressyr i Holland, så frieserhästar kan ta sig ganska högt upp i klasserna i dressyr. Han är intelligent och har mycket lätt för att lära sig nya saker. När han kom till mig var han riden några få gånger och kunde i princip ingenting, nu sex månader senare har han redan lärt sig massor.

Till psyket är han helt fantastisk. Det området han är på sommarbete är bommat och helt bilfritt. Jag brukar släppa min häst lös på ängarna tillsammans med en annan häst när jag är ute och promenerar med honom. Då står han och tuggar på i princip samma ställe tills jag ropar på honom eller kommer och hämtar honom.

Han är ungefär som en stor hund. Jag kan släppa honom lös så går han en liten bit efter mig. Stannar jag, så stannar han, går jag så går han mm. Han biter och sparkas aldrig, inte ens mot andra hästar.

Jag promenerade till sommarbetet med honom som ligger cirka 4 timmars promenad ifrån hans vanliga stall. Då gick han i grimma och grimskaft på endel ganska stora vägar. Det går alldeles utmärkt eftersom han inte är rädd för någonting alls. Det händer lite nu och då att han får visa betydligt äldre hästar att saker och ting inte alls är farliga.

Sedan är han otroligt kelig, vill gärna bli kliad i timmar om han skulle få. Om jag eller någon annan sätter sig på en sten i hagen så tar det inte många minuter innan han kommit och borrat ner sitt huvud i ens knä och skall bara bli kliad. Många blir väldigt förvånade över detta för de tror att han skall komma fram och tigga, men så är inte fallet, han vill bli kliad.

Trots att han precis fyllt fyra år har inget flockberoende och knallar gärna ut ur hagen på promenad med mig själv, som sagt var han är som en stor svart hårig hund. :)

Om andra frieserhästar är likadana som min häst, då är detta garanterat världens bästa hästras till psyket.

Hoppas jag har gett dig en liten bild över hur härligt det kan vara att vara hästägare till en sådan ultimat kompishäst! :) Jag kan varmt rekommendera denna fantastiska ras! :love:

Mvh Ulrika

Sv: Frieserhästar

Bauke <3 <3 <3 <3 <3 <3 <33

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Frieserhästar

Hittade vad? *nyfiken och mest troligt blind* :P

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 110
Senast: Rosett
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
930
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 528
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka