Fillifjonkan

Trådstartare
Hittar ingen ny tråd ang denna ras så jag startar en ny!

Har ni någon erfarenhet av denna ras? Åsikter? Tycker ni att de kan fungera som en bra allround häst?

När jag inom ett par år ska köpa en häst till vill jag ha en trevlig individ som fungerar bra som allround häst alltså lite dressyr, lite hoppning och lite körning och en hel del skogsridning. Har varit inne på bruksnordis men inser att dessa vackra hästar blir lite väl mkt häst att rida ihop med mina klena ben och jag vill ju kunna hoppa också (dock ej över 1 meter, det är för läskigt....:sneaky:).
 
Sv: Frieser

Enligt min uppfattning så är frieser oclså ofta en hel del o rida ihop, o dessutom oftast lite dyrare ras än ex. Halvblod :). Kallblodsnordisarna då? En som inte startat? :) de tycker ja ärsuperläckra!
 
Sv: Frieser

En nordsvensk behöver inte vara mer att rida ihop än en annan häst! Det beror på utbildningen. Min är välriden och ett barn kan rida henne i form också.

Det heter för övrigt kallblodstravare eller nordsvensk/bruksnordsvensk. Det är olika raser, riktat till fridaxi.

Jag tycker frieserhästar är överskattade, tråkigt byggda och passar bäst framför vagn.
 
Sv: Frieser

Ja du har rätt, kallblodstravare är det ju :)!

Oh som du säger är det till stor del utbildningen som avgör hur mycket en häst är att "rida ihop". Dock ger ju vissa raser naturligt en lite tyngre känsla att sitta på och har större tendens att vara 'tungridna' vad jag uppfattat iallafall. Jag kollade inte på ex. Nordsvensk fastän de är så fina, då majoriteten är mer o rida än vad jag som är relativt kort o liten skulle orka :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 388
Senast: nullo-modo
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 709
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 555
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 006
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp