Frieser som förstahäst?

E

erjiiksson

hej, joo de är så här att i hela mitt liv har jag vart förtjust i Frieserhästar, och nu ska jag äntligen köpa min första ponny/häst som jag ska ha och lulla runt med i skogen och nån dressy eller hopptävling. och nu undrar jag vad ni tycker, är dom "för mycke häst" som första häst? eller tror ni att det kan gå? ;)
 
Sv: Frieser som förstahäst?

hej, joo de är så här att i hela mitt liv har jag vart förtjust i Frieserhästar, och nu ska jag äntligen köpa min första ponny/häst som jag ska ha och lulla runt med i skogen och nån dressy eller hopptävling. och nu undrar jag vad ni tycker, är dom "för mycke häst" som första häst? eller tror ni att det kan gå? :)
Hej Erjiiksson! :D
Frieser är en jättebra första häst att börja med och varför?
Det ska jag försöka förklara :D med lite historik för dig:
Frieserhästen är en av europas allra äldsta raser. Ursprunget är Friesland (en del av Nederländerna.)
Frieserhästen användes förr främst som stridshäst men också i jordbruket. Hästen var populär bland dåtidens riddare för dom krävde att hästen hade ett stabilt psyke och orkade med deras tunga rustningar.
Under korstågen fick frieserhästen in en del arabiskt och andalusiskt blod, där av det utseendet Friesern har idag.
Friserhästens mankhöjd är ca 150-165 cm. Den är alltid svart, kolsvart utan tecken. Kan ibland ha några vita strån i pannan.
Frieserhästen har ett positivt och godmodigt temperamentet och en mycket god arbetsvilja.
Frieserhästen används idag till dressyr, körning och cirkus. I Sverige finns ca 70 hästar.
Men du måste fundera ut vad du helst vill använda hästen för.
Om du ska ha hästen till hoppning så skulle jag rekomendera dig en annan ras, för friesern är inte byggd för detta.
Det är en pampig hästras och "tung" men den är otroligt lugn och mycket trygg. Tänk på att det är mycket arbete med hovskägget för att hålla det rent och någerlunda torrt under våra blaskiga årstider, så det inte blir massa följdsjukdommar med mugg och annat elände.
Men jag önskar dig lycka till!
:banana:
 
Sv: Frieser som förstahäst?

Angående Frieser som första häst så beror det helt och hållet på den häst du väljer, min frieser som exempel är mycket het och har ganska mycket nerv i sig och testar nya ryttare mycket och gärna så jag skulle säga att det beror helt och hållet på individen. Men utöver detta är det toppenhästar min älskar även att hoppa.
Isa
 
Sv: Frieser som förstahäst?

Angående Frieser som första häst så beror det helt och hållet på den häst du väljer, min frieser som exempel är mycket het och har ganska mycket nerv i sig och testar nya ryttare mycket och gärna så jag skulle säga att det beror helt och hållet på individen. Men utöver detta är det toppenhästar min älskar även att hoppa.
Isa

Hej Isa!
:D
Att hästen älskar att hoppa eller är bra på att hoppa måste man skilja på.
En Nordsvensk kan också älska att hoppa, men för den sakens skull så kan du inte vinna stora hopptävlingar med den, för den är för tung och osmidig i kroppen. Dessutom är dom inte byggda för att hålla på med sådanna övningar.
Allt beror ju på vad man ska hästen för/till.
Självklart finns det även hetlevrade Frieserhästar också, det säger jag inget om. Men Frieser hästen är känd för att vara en lugn och harmonisk häst, och dom flesta hästar testar väll nya ryttare gärna och ofta....eller tycker du att jag har fel?
:rofl:
 
Sv: Frieser som förstahäst?

min frieser va väldigt explosiv i början, mera uppåt än framåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
295
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp