Frieser hästar å dressyr?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MizzBellie

Hej
nu vill ja hör vad ni tycker om frieser hästar.
är d bra dressyrhästar?
Varför / varför inte? Snälla svara ärligt

Sv: Frieser hästar å dressyr?

det är ju jättesvårt att säga. det beror ju helt på just den hästen till individen och vad det är för ryttare. dvs samspelhet.

jag som har en själv tycker att min verkar kunna bli en mkt trevlig dressyrhäst, men sen så behövder det ju inte bli så.

dom har ngt annorlunda rörelseschema och det beror lite på hur det kan tänkas bedömmas också om man vill tävla.

Passar väldigt bra som dressyrhäst men man bör välja en som är sugen på att arbeta. Många individer är flegmatiska. Svåra att påverka. Kräver lite listig ryttare som kan locka fram lite energi. Finns även de som tar i lite för mycket. Slår nästan knut på sig själva. Mognar långsamt både i kropp och psyke. Kan för en ovan verka som att de är väldigt "färdiga" men de behöver tid. Gångartsmässigt så har de lite svårt att hävda sig på tävlingsbanan. Rör sig stort och luftigt men en del dommare gillar inte det. Det ser helt klart läckert ut men lite svårt att bedömma för ett otränat öga. Min erfarenhet är att lägga stor energi på att rida friesern låg och rund och få den rappare i steget och lätt i handen. Träna den att bära vikt på bakbenen och inte frestas att låta den skjuta på. Om den väl får skjuta på med bakbenen och får bli fast i handen så har man en extremt STARK häst.

Det tror jag absolut, dock tror jag inte att du uppe i de högsta klasserna har någon
större chans med en frieser. Även om det är vackra hästar med stora, luftiga gångarter
så har den inte samma gångarter som ett gångartshbl.
Ett exempel på en frieser av bättre dressyrmodell.
http://cogneato.org/ironspring/videoclips/erik351.wmv

va menar du med rappare i steget?
ser det inte springit ut då?
(fått för mig att det ordet betyder det..)

Jag menar att jag vill ha mer energi uppåt och mot tyngdpunkten. Lite fler steg istället för att gunga iväg i sin stora showiga trav. När hästen fungerar i framåt nedåt sökning så kan man rida lite större steg. Då slipper man balanstrav. :)

aha,,,har inte hört ordet "rappare" så mkt så det var ju bra att du förklarade :-)

har du frieserhäst själv?

Ja jag har en. Har ridit dressyr på halvblod tidigare. Det är stor skillnad tycker jag. Mycket intelligenta hästar och så vänliga i själen. :banana:

host..hmmm..säg inte det till Sabine Shut-khery....

Årets häst i de högsta dressyrklasseran i USA är en Frieser..jodå,och numera kan de rida i USA..i konkurrens med 1600 halvblod går www.prudmeadows.coms friesers riktigt bra får man väl säga..

ute i Europa har vi en hel del Frieser som tävlar i ,jajamen,de högsta klasserna,och vinner..Sabines häst blev uttagen tilll tyska landslaget i dressyr,men hon tackade nej..som kuriosa kannämnas att han var DEN ENDA som fick 10or rakt över...

Ang Loviikas inlägg så håller jag med.. Och inte ALLA Frieser liksom inte ALLA halvblod är lämpade för dressyr.
vi har lite olika typer av Frieser
själv har jag barock-sport och nästan ren sport men åt barock hållet och de har alla förutsäätningar för att kunan gå bra.

Vidare så är Friesern ibland sedd som flegmmatisk.. de jag har sett har nästan alltd berott på ägaren som suttit o drivit sig blå,och missat att tala om för hästen vad som är önskvärt.Och ju mer man sparkar på en Fries,desto mindre rör den sig..:)

i övrigt så kan jag bara skriva under på Loviikas ord,hästen måste ridas framåt,i balans,med små hjälper osv...

det fins en bra artikel i Dressage Today,augustinumret 04 om Fries o barockraser i dressyr och hur man rider dem...

EN bra Fries har gångarter o styrka nog att räck atilll både för amlingar o ökningar o kan mäta sig väldigt väl med halvbloden

kanske har vi inet tillräckligt med bra tävlingsFries här i sverige så det är så får som har förmånen atts e dem?

Thina

Visst finns det säkert en och annan frieser som rör sig utöver det normala, men dessa är mycket färra än halvbloden.
Jag, som är en hel del utomlands, har faktiskt aldrig sett en frieser som rör sig lika bra som ett riktigt bra halvblod.
Det tråkiga är väl att orsaken till det är att det oftast är barockryttare som köper sig en frieser.

till loviika:
aha, trevligt :-)

Senast ändrad av en moderator:

ta du o kika upp till botkyrka RS på den stervalacken som står där så kan vi diskutera det senare,går MSV o upp med sin funktionshindrade matte om jag inte hört fel

ute i europa är det inte sk barockryttare som har Frieser
här hemma är det väl inte heler så många barockryttare som har Frieser,kan bara komma på en..

här hemma har vi alla möjliga typer av Frieser,en del kanske inet helt lämpade för dressyr

Vissa av de som äger Frieser skule kunna spara pengar o köpa en bra nordsvensk istället,så lika är raserna ibland,tyvärr... Och anvädningsområdet,de få gånger de används...

Inom dressyren tror jag attdet finsn plats för alla typer och vi får hoppas att det kommer en förändring nrä det gäller extremt storgående halvblod med pisspiaffer..Friesern,om den är bra har möjlighet til både och...

En Freiser var med i OS för inet så länge sedan,då med rakade ben

jag har sett i USA,mer än 10 som tävlar framgångsrikt på samma höga nivå och med samam förutsättningar som halvbloden

Allt hänger på kvaliteten på hästen,liksom hos ryttaren naturligtvis.

Friesern är mer än massa man o hovskägg

Thina

Jag känner ingen barockryttare som har frieser, men jag vet att det var en kurs för HE i september med enbart friesrar. Så det finns nog en del här i mina trakter i alla fall.

Immer

Men vad är bra gångarter?
Extremt stor gång med möjlighet till längning?
En gång som är lätt att kontrollera för ryttaren - lätt att ändra takt och lätt att komma till samling?
Tycker många halvblod på högre nivå har stora, svårkontrollerade gångarter och är dåliga på att samla, därav, som tidigare nämts dessa "pisspiaffer" :). Det anser jag inte vara en bra gång. Sen kankse domarna tycker annorlunda?

Grundat på det lilla jag sett av frieser så bör de kunna bli riktigt bra dressyrhästar, om man har en bra modell. För det finns även frieserhästar som är klumpiga, felbyggda och skitfula. Faktiskt.

Kanske är det så att det inte finns så många KVALITETSfrieser i Sverige än, då uppfödarna, som med alla andra raser, behåller de bra individerna. En dålig häst är en dålig häst oavsett ras.

Har själv en frieserkille i stallet som är högbent, kort i ryggen och byggd i uppförsbacke. Han är intelligent, medgörlig och älskar att arbeta. Han är otroligt smidig i kroppen, har ärligt talat aldrig sett en häst röra sig med hans naturliga smidighet, till synes helt utan ansträngning. Han har en trevlig skritt, en riktigt bra ( men STOOR ) galopp och en framåtgripande trav, alla gångarter i naturlig uppförsbacke. De enda problem jag kan tänka mig är att han kommer att brista lite i travlängningarna, dock inte så mycket som mitt halvblod som alltid fick skitiga längningar eftersom han inte gick att sitta på i travökningarna.

Han har dessutom en utstrålning som inte är av denna värld. Om han inte så småningom går dressyrtävling på i alla fall Georg nivå ( inom några år, vill säga ) så beror det enbart på en ryttare som inte räcker till ( nu har jag satt mig i klistret )

/
Susanne

nej,du har inte satt dig i klistret alls

Vi ses på banorna när jag lärt mig rida traven;)

jag tycker jag ser fler o fler kvalitetsFries i sverige.Och Immer,det är nerlusat av Fries i dina trakter.Riktigt trevlig förening där,skånska Freiserhästföreningen,en förening fö alla som gillar Frieser och inet orkar bråka om petitesser utan vill ha kul..och kul,det har de!
gunvor:
Dte är lite synd att proudmeadows.com inet har video ute på sina,jaghar förmånen att ha fått se Jorrit PM in action och det är något man inet glömmer
han överglänser lätt vilket halvblod som helst,och då inet bara i utstrålning.

Erik som vi såg en video på här är också mycket trevlig,av barockmodell men rör sig bra och är ffa korrekt riden och GLAD!

jag vet inet vad han fick för poäng på gångarterna etc ,men han är trevlig.

Förmodligenär ägarna o jag bekanta gm listorna eller vänner,de har ju flera FHANA hingstar.
Personlgen tror jag att Feike kan överglänsa dem,likaså vet jag att PM har ett fantastiskt stall emd tävlingsFRiesers.

jag tror vi kommer se en utveckling åt i mina ögon rätt håll i dressyrvärlden,där då även andra raser kan bedöömmas på korrekta grunder.

Jag har även sett mkt bra halvblod tex wilcox relevant har ju piaffer av enorm kvalitet

säkert ar Anky fantastisk också,men henen vill hjag inte se pga träningsmetoderna

Det finsn många olika Frieser,och många olika ägare.En -hel del-av dessa är inte intresserade av att prestera med sina hästar,de kan tycka det är trevligt med den persitgen det ligger i att äga en Freiser,eller vill ha dem för temperamentet,eller utseendet.men vi är n några stycken i sverige som vill prestera,som -har-presterat,och det ärnågra stycken osm -kommer -att prestera.
Jag hoppas de svenska domarna ser likdant på rasen som de internationella domarna.

Jag har i vart fall bara fått bra kritik av sv klass ryttare och dressyrdomare för min skolhäst.återstår att se vad det blir på unghästen,men den är ännu bättre.

fler folk på Frieser behövs ute på banorna så att folk ser att dert inte är ett kallblod och attd et inet bara är en körhäst eller något med mycket man o svans....
Vi som ridre Fries vet vilken fantastisk häst det är.

Thina

kan ni inte lägga ut lite bilder på era fina frieserhästar :-)

mina friesers(inkl slädtur,höbärgningoch THisj ordinarie jobb samt nya Friesern) finsn attse på ryttartorget.se,Thina album

har inet klurat ut hur jag skall öägga ut bilder här

THina

Här är min sötnos;

9.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka