Fribetäckning, ponnyavel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kirabell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 795
K

Kirabell

Hur vanligt är det att ponnyhingstar går tillsammans med sina ston och fribetäcker? Vilka gör det och är det att rekomendera?

Hur vanligt är det att ponnyhingstar har garanti att man får komma tillbaka nästa sesong ev. med annat sto om stoet inte blir dräktigt?

Jag letar efter en trevlig hingst till mitt äldre(ca. 20 år enligt tandläkaren) ponnysto utan stam på 1.22 cm i mkh. Hon fick en trevlig avkomma efter arabhingst -04 och har varit på betäckning hos en welsh hingst i slutet av förra sommaren efter ultraljud men tog sig tyvärr inte. Hon är pigg, frisk och i bra kondition.

Jag letar efter en hingst som helst är kat. C men även större B kan vara aktuellt. Viktigt att hingsten är korrekt och lämnar trevligt temperament. Har även övervägt att använda Islandshingst men vet inte hur de ställer sig till att betäcka andra raser. Någon som vet?

Sv: Fribetäckning, ponnyavel

Det är nog främst de minsta raserna som går på fribetäckning, ju större hingst desto ovanligare att de fribetäcker.

Det är nog främst de minsta raserna som går på fribetäckning, ju större hingst desto ovanligare att de fribetäcker.

Okej. Du vet inga mindre modell hingstar som fribetäcker?

Vet du hur det ligger till med Knyttes Kiwi och Knyttes Sparris?

Till att börja med så tycker jag att du ska veta vad du vill med blivande fölet. Att hingsten ska vara korrekt och ha trevligt temperament låter inte så seriöst i mina öron, inte i kombination med att du inte vet vilken ras du ska använda dig av. Det är stor skillnad på att använda dig av en welsh, islandshäst el russ.

Vi har fribetäckning hos oss och vi har dessutom garanti på att stoet är välkommet åter mot fritt språng om stoet inte tagit sig (däremot gäller ej garantin om stoet har kastat.) Vad andra hingsthållare har för garantier och om de kör med fribetäckning vet jag däremot inget om.

Mitt råd är att du börjar med att fundera vad du ska ha avkomman till, sen går du in och väljer en ras och sen ser du på hingstarna som individer. Välj ut några du gillar, ring hingsthållaren och åk på besök och se hingsten samt stallet med hagar.
KOlla även upp att hingsthållaren har kontakt med en bra veterinär så du kan få hjälp med ev spolning av stoet, behandling om så behövs samt uljuds koll om du så önskar.
Lycka till:)

Bra att du redan skrivit hur viktigt det är att man noga kollar hingstägaren och förhållanden runt hagar och annat.

Det finns några oseriösa hingsthållare som tycker att fribetäckning är det samma som "betäckning utan tillsyn och kontroll"... dom ska man verkligen undvika!

En bra hingsthållare, med en bra hingst fsom passar för fribetäckning är väl annars ett mycket trevligt sätt att låta sitt sto bli betäckt på!

Till att börja med så tycker jag att du ska veta vad du vill med blivande fölet. Att hingsten ska vara korrekt och ha trevligt temperament låter inte så seriöst i mina öron, inte i kombination med att du inte vet vilken ras du ska använda dig av. Det är stor skillnad på att använda dig av en welsh, islandshäst el russ.

Vi har fribetäckning hos oss och vi har dessutom garanti på att stoet är välkommet åter mot fritt språng om stoet inte tagit sig (däremot gäller ej garantin om stoet har kastat.) Vad andra hingsthållare har för garantier och om de kör med fribetäckning vet jag däremot inget om.

Mitt råd är att du börjar med att fundera vad du ska ha avkomman till, sen går du in och väljer en ras och sen ser du på hingstarna som individer. Välj ut några du gillar, ring hingsthållaren och åk på besök och se hingsten samt stallet med hagar.
KOlla även upp att hingsthållaren har kontakt med en bra veterinär så du kan få hjälp med ev spolning av stoet, behandling om så behövs samt uljuds koll om du så önskar.
Lycka till:)

Att jag väljer mellan så många olika raser är för att jag, just med det här ponny stoet, inte har så jätte stora ambitioner för avkomman. Hon är själv utan stam och bakgrunds historia och utöver det ganska gammal. Det är otroligt svårt att sia i vad det ska bli oavsätt rasval på hingst.

Kanske stämmer det inte in på mina funderingar om island, då islandshästen möjligtivs skiljer sig ganska mycket mot de andra raser jag pratat om, men det var just bara det, en tanke. Jag har själv inga egna erfarenheter av islandshästar och då hade jag riktat om mina förväntingar på avkomman mot en robust, tålig ponny för mer ridning i skog och mark även om jag nog tror att en sådan korsning säkert också klarar lätt hoppning och dressyr utan större problem.

Jag menar att de flesta raser faktiskt ska klara av mål som utbildningsmässigt och ev. framtida tävling så länge det handlar om lätt klass. Jag vill ha en rättställd ponny med gott temperament, gärna en lite större avkomma än stoet själv just eftersom jag vill rida in och utbilda avkomman själv så långt som jag anser möjligt. Hon är 1.22 men även en mindre hingst hade ev. varit ett alternativ.

Att jag propsar på att betäcka det här stoet igen även om hon inte tog sig förra året och inte heller har någon känd bakgrund är framförallt för att hon hos förra ägaren fått en så fin avkomma -04, som jag också köpt. Han har stora luftiga gångarter och god hoppförmåga men även något av de bästa temperament jag sätt, speciellt på en unghäst. Trygg och positiv, han går fram över allt och det finns näst intill inget som skrämmer honom. En riktigt barnhäst och det är just det jag vill se hos en ponny. Det finns så klart inget som säger att nästa avkomma blir som han, men jag tycker det är värt att betäcka henne igen.

Stoet själv är som sagt runt 20 år gammal och har nog varit med om både det ena och det andra, hon är oavsätt det fortfarande frisk och pigg, rids som vanligt, hopptävlas, hittar naturligt oftast en fin form när hon jobbar oavsätt ryttarens utbildningspunkt och är en riktig klippa att hantera.

Jag tror att fribetäckning hade passat henne, att hon fick gå med hingsten och lära känna honom. Ev. stanna kvar till nästa brunst om hon inte tog sig på första osv. Hon visar bara brunst för hingst, inte hemma hos oss eftersom vi bara har ston och valackar.

Tyvärr står den hingsten på helt fel sida av landet annars hade jag varit inne på den linjen. Där emot kanske jag skulle se mig om efter vilka godkända arabhingstar som finns inom rimligt avstånd. Fast det kanske inte är så valigt att de fribetäcker förstås.. Jag vet faktiskt inte.

Det är inte jätte viktigt, men jag gillar konceptet och jag tror att det hade passat det här stoet bra. Hon visar som sagt bara brunst för hingst och inte här hemma. Att hon får gå tillsammans med hingsten till ev. nästa brunst och ta det lugnt. Utöver det är hon inte ett dugg förtjust att stå i seminspilta och det var ganska svårt att ultraljuda henne eftersom hennes tålamod tröt och hon tyckte det var trångt.

Det behöver ju inte vara antingen fribetäckning eller semin, det kan ju vara handbetäckning, då slipper hon seminspilta och får träffa hingst men de är ej lösa i hage tillsammans, vilket ganska få verkar erbjuda (alltså fribetäckning).

Hon var på betäckning vid hand förra året. Det fungerade bra och det är absolut ett full gott alternativ. Men jag tycker att fribetäckning känns som ett bra val till det här stoet och skulle gärna hitta en hingst som fribetäckte.

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 437
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna