fri tillgång

_Runaway_

Trådstartare
hur mycket kan man räkna med att en ettåring (varmblod) äter om de har fri tillgång på hösilage? Går ute dygnet runt på lösdrift.

Sen följdfrågan.. vad ska man välja för hösilage? Ska jag försöka hitta ett med lågt näringsinnehåll men med en önskvärd kvot (på runt 7 eller strax över)? För om hästen äter väldigt mycket så lär den ju få ett rejält överskott av både energi och protein om det är ett "bra stuterifoder", som täcker hästens behov på litet kiloantal.

hur gör ni?

Sv: fri tillgång

Det genomsnittliga maxintaget är 2,5-3,5 kg ts per kroppsvikt. Diande föl och småvuxna hästraser har en större konsumtionsförmåga.
Så antalet kilo beror till största delen på ts i hösilaget.
När min var åring så åt han nästan 4 kg ts på fri tillgång i boxen och lunchfodring i hagen.

Då varmblod har högre behov än en jämförbart halvblod i samma ålder så skulle jag söka efter ett hösilage med 10 MJ/kg ts vilket jag anser är normala mj värden. Men som du säger att kvoten är 7 eller högre.
Sedan gör det ju inget, tycker jag att hästen får lära siga tt äta vanligt kraftfoder oxå.

Sv: fri tillgång

Eftersom den växer skulle jag satsa på högt protein, gärna högre kvot. Svårt att veta hur mkt de kan äta, men runt 10-15 kg beroende på ts.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka