Fri tillgång

E

emelit

Nu är det snart klart, fri tillgång på hö i hagen åt hästarna.
Farsan bygger en jättefin behållare för en storbal :p
Nu undrar jag bara hur vi ska göra när vi tar in dem på natten. Ska vi ge dem hö då med eller? Som en nattgiva?
De står på halm och i och med att de kommer ha fri tillgång på hö så tänker jag låta dem gå ute ungefär mellan sex och nio på kvällen (annars 06-19) när vi sedan stallar in dem för vintern. Då får de kraftfoder morgon och kväll, vi in och utsläpp.
Min fråga var alltså, om jag har fri tillgång i hagen hela den perioden 6-21, ska jag då ge ännu en giva med hö när jag tagit in dem, eller räcker det att ha halmen att stå och pilla med?
Hästarna är ett engelsk fullblod, en NFponny och ett framtida halvblod/halvblod-fullblod/fullblod
 
Sv: Fri tillgång

Jag skulle absolut ge kvällshö också!!Annars blir det ju liksom inte fri tillgång...;)

Jag ger så mycket hö på kvällen så att det finns lite kvar på morronen, Då vet jag att han har haft att äta hela natten vilket resulterat i en mindre "matgalen" häst och inte ett jättebehov av att rusa till höt vid utsläppet..vilket kanske inte är så lustigt när det är tre-fyra hungriga hästar som ska ut på morrron..

Så ge du kvällshö också, tror nog de kommer va ordentligt hungriga på morronen annars. Vet ju iofs inte om de äter av halmen? Men jag skulle aldrig låta min vara utan natthö.
 
Sv: Fri tillgång

Jag skulle också ge natthö, det är ju ändå nio timmar de står inne. När jag haft fri tillgång i hagen har jag gett ett par-tre kilo inne, så pass att det varit slut i boxen på morgonen.
Hästar som har fri tillgång på hö hetsäter ju oftast inte (bara i början möjligtvis) utan äter då och då under dagen.
 
Sv: Fri tillgång

Tack för svaren :bow:
Då fortsätter jag att ge samma kvällsgiva i samband med kraftfodergivan vid insläpp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 960
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 959
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp