fri tillgång?

LillaMy84

Trådstartare
Hur har ni som inte har era hästar på lösdrift men ändå har fri tillgång på grovfoder löst detta??
Jag vill ha fri tillgång på halm i boxen.. (finns gott om gräs året runt i hagen, visserligen är det nog ganska så näringsfattigt nu på vintern, men funkar ju att ha och pilla på) men får inte ha det som strö... alltså hur gör man för att hästen inte ska röja ut det och blanda det med torven han står på?? ska ju kunna gå att mocka helst oxå :) ...
har funderat på höpåse, men det blir ju fel höjd hur man än gör med det... någon som har ideer eller förslag på lösningar?
 
Sv: fri tillgång?

ingen som har fri tillgång på grovfoder men som inte har sin pålle på lösdrift och inte har halm som strö?? :(
 
Senast ändrad:
Sv: fri tillgång?

Ska man ha hästen på fri tillgång på halm så måste man nog som hästägare stå ut, men varför inte låta hästen ha halmbädd då? Min häst har inte fri tillgång på halm, men på hö... Tycker iaf INTE att du ska skaffa hökorg eller likande, hästarna kan bli väldigt bortsämmda av det. Min dam har haft hökorg hela sitt liv och nu så sprider hon runt höet i HELA boxen och värar äta det om det har blandats lite med spånet. (hör hört likande saker om andra hästar som tidigare fått ur hökorg) Sen så är hästarna skapta för att äta från marken, det är bla bättre för hästarnas luftvägar att äta från marken... Fast om man har sandhage är det bättre att ha ett foder bord till hästarna annars kan de riskera att få i sig för mycket sand...
 
Sv: fri tillgång?

jo helst hade jag velat ha halmbädd... men det får jag inte (av olika anledningar) ha för stallägare.. sen är det inte det lättaste i den här stan att få tag på så myket så att man kan ha det som strö tyvärr...
just för att dom är skapta att äta från marken har ju fått mig att fundera på om man verkligen kunde gett halmen i hönät utan att det blir nåt dumt av det hela...
Har faktiskt aldrig träffat nån pålle som fått hö ur hökorg så tusen tack för att du berättade eventuella konsekvenserna!! :bow:
men tror du hästen kan bli bortskämd till den grad att han börjar rata maten som vart i kontakt med torven även om han bara skulle få halmen i låda och silaget på "marken"?
 
Sv: fri tillgång?

Min häst står på torv + spån, äter 15 kg hösilage och har fri tillgång på havrehalm att äta.
Jag har en hösäck som man fyller ovanfrån med en "lucka" nertill. Det funkar utmärkt och han sprider inte runt det någonting.
Lite ramlar ner ibland, men det är inte mer än att man kan lägga tillbaka det om det inte har blivit smutsigt.

Jag fyller min säck proppfull ca en gång per vecka och sedan äter pållen så mycket han vill ha.
Ibland äter han massor och ibland ingenting, det är lite olika.
Annars kan du köra med foderhäck också.

Min bortskämda häst får sitt hösilage i foderhäcken, halmen i påsen, kraftfodret i krubban och TVÅ stora hinkar vatten. :p
Ibland får han pinnar och grankvistar också.
Det ser ut som ett stort smörgåsbord i boxen. :o :D
 
Sv: fri tillgång?

Lägg in några kakor halm i boxen, bara. Hästen kommer antingen äta upp det eller sprida runt det. Man får laborera lite så man hittar optimal mängd att lägga in.
 
Sv: fri tillgång?

LillaMy84 skrev:
men tror du hästen kan bli bortskämd till den grad att han börjar rata maten som vart i kontakt med torven även om han bara skulle få halmen i låda och silaget på "marken"?

Jag tror egentligen att det beror mycket på hur god aptit hästen har i övrigt, min häst är väldigt kräsen och blir lätt lite tunn... men en "halm-låda" på marken tycker jag lät som en bra ide :idea:... det kan ju alltid finnas en risk, men om hästen har god aptit tror jag inte det är någon fara.. Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 953
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp