Fri tillgång till nordsvensk bruks?

gadriel

Trådstartare
Vet att jag frågat en gång innan. Jag funderar iaf på om det går att ha fri tillgång på hösilage/hö till en nordsvensk brukshäst om man rider och håller igång den iaf 5 gånger i veckan?

Eftersom jag vill ha fri tillgång till unghästen så blir det lite för komplicerat om inte den vuxna också kan ha det.
I dagsläget har jag bara en unghäst men jag tänkte att jag ska köpa en vuxen till eller ta på foder till hösten och har redan nu börjat fundera lite hur jag ska lösa detta.

De ska gå på lösdrift så det känns som att den lilla måste kunna få äta så mycket hon vill och helst vill man ju att den andra också ska kunna få äta fritt men en överviktig häst mår inte särkilt bra heller så vad har ni för erfarenheter av nordsvenskar som får fri tillgång?
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Inte för att vara taskig på nåt vis men det beror mycket på höet. Om det är ett proteinfattigt hö så blir hästen rätt bukig och ful (hömage) och ser ut som om den vore dräktig (min valack för det... tyvärr!) men är det ett bra hö med bra förhållande mellan energi och protein så blir hästen åtminstone jämnare och "finare" fet.

Vi prövade att ha fri tillgång en vinter till våra hästar. Var super duper praktiskt för oss!! Men ack så kämpigt det blev med all övervikt som sen skulle bort... Så tyvärr kan vi inte ha det.

Jag tror att den vuxna nordsvenska brukshästen kan bli onödigt välgödd hur som på fri tillgång, men!!! Just den individen du hittar kanske funkar som allra bäst på detta!! Så det måste nästan nog testas innan man vet.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

visst kan det funka! bara det är en bra kvot på höet! och håller du igång den vuxne så blir den inte fet.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Glimfeather skrev:
visst kan det funka! bara det är en bra kvot på höet! och håller du igång den vuxne så blir den inte fet.


Jag har ju turen att ha en bonde till pojkvän som odlar hösilage så jag har lite möjlighet att välja kvalité. De tar ju olika tider på sommaren och på olika marker så det blir lite olika kvalité.

Vad bör man ha för hösilage för att det ska passa den vuxna men samtidigt vara tillräckligt bra kvalité för en växande unghäst?
Inte i siffror utan mer om det ska vara mycket/lite protein och mycket/lite energi osv.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

vad praktiskt :)

satsa på ett med inte för mycket smrp och energi (med tanke på den store) emn om du skulle ha ett med lågt proteinvärde så ska det vara lågt energivärde också. hoppas du förstår. sedan får du fylla ut med kraftfoder till den lille om du har ett dåligt hösilage. vet tyvärr inte själv vad som är normalvärden på hösilage.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Glimfeather skrev:
vad praktiskt :)

satsa på ett med inte för mycket smrp och energi (med tanke på den store) emn om du skulle ha ett med lågt proteinvärde så ska det vara lågt energivärde också. hoppas du förstår. sedan får du fylla ut med kraftfoder till den lille om du har ett dåligt hösilage. vet tyvärr inte själv vad som är normalvärden på hösilage.

Oki, tack!

Ja den lilla får ju kraftfoder så, man kan ju även ta in den lilla ngn timme eller när man ska rida den andra så kan hon få lite annat hö och även kraftfoder att äta på i lugn och ro.

Hoppas det ska fungera iaf.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Ja, precis! Vad är det för föl du har då?
vad ska du göra med nordisen, bara rida eller ska du köra också?
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Glimfeather skrev:
Ja, precis! Vad är det för föl du har då?
vad ska du göra med nordisen, bara rida eller ska du köra också?

Ett litet nordsvenskt sto e. Skrimsblessen och undan Lina (e. Mall).
Född i år. Jag ska hämta hem henne till en kompis stall i jul eftersom jag har en termin kvar att plugga men i höst så ska jag ta hem henne till egna gården om allt går som det ska.

Det beror på vad jag hittar för nordsvenk, jag hoppas ju hitta en som går att både rida och köra. Om jag hittar någon alls men det hopaps jag iaf!
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Tänk bara på att de gärna äter som att höet skulle ta slut(vilket de är vana vid) från början när de får fri tillgång. Därför kan de bli rätt så tjocka första tiden (en månad eller två) innan de inser att det inte tar slut och börjar äta det som de behöver istället... Så var inställd på att de troligtvis blir tjocka från början, men ge det lite tid så brukar det ordna sig.
 
Sv: Fri tillgång till nordsvensk bruks?

Ardnas skrev:
Tänk bara på att de gärna äter som att höet skulle ta slut(vilket de är vana vid) från början när de får fri tillgång. Därför kan de bli rätt så tjocka första tiden (en månad eller två) innan de inser att det inte tar slut och börjar äta det som de behöver istället... Så var inställd på att de troligtvis blir tjocka från början, men ge det lite tid så brukar det ordna sig.

Tack!
Har hört det också så jag är beredd på tjockisar första tiden :D
Får rida lååånga turer sen för å banta ner vuxna pållen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp