Fri tillgång på mat?

Lampan

Trådstartare
jag har en katt på ett halvår,
Min uppfödare sa att katter alltid ska ha fri tillgång på mat. Katten har fått rc kitten (hon knaprar i sig lite av det fodret) och Mush
Jagvill helst att katten bara ska äta Mush
Hur gör jag, måste hon alltid ha mat framme (nu när hon är liten) eller räcker det att hon får färskfoder 2 eller 3 ggr/dag?
Hur gör ni med matan till era katter?

Katter behöver inte fri tillgång på mat. Jag har BARFat mina katter i 15 år. De får mat 3 ggr/dag. När jag har kattungar under 12 veckor får de mat 4 ggr/dag.

Katter behöver inte fri tillgång på mat. Jag har BARFat mina katter i 15 år. De får mat 3 ggr/dag. När jag har kattungar under 12 veckor får de mat 4 ggr/dag.
Tack för svar, då kör jag på det :)
Hur mycket ger du dina katter, min väger 2,5 kg och äter ca 125 gr.

Kattungarna jag har nu (9-20 veckor) väger 1-2,2 kg och äter ca 150 g BARF/dag var. De äter inget annat. Den vuxna kastraten på 13 år äter 75 g/dag och avelshonorna på 3,5 kg äter 150 g/dag var när de inte är dräktiga eller ger di.

Mina har torrfoder i skålen mest hela tiden.

Antingen lägger jag upp halva deras dagsranson på morgonen och resten när jag kommer hem, eller så får det typ allt på morgonen, om jag vet att jag kommer hem senare än vanligt. Vill jag få sovmorgon kan de få lite förskott på frukosten när jag lägger mig (fast det hjälper sällan, det är morgonens blötmat de skriker efter, haha).

De dagar jag är hemma blir det utdelning lite mer pö om pö.

Jag har haft turen att oftast ha katter där det funkar att ha det så, dvs de kastar inte i sig all mat bara för att det går. Bra för mitt nojjiga matte-hjärta, jag kan lägga på en extra skopa för att lugna mig själv med att det FINNS mat om något skulle hända (mig) när jag är borta på dagen :)

Min har fri tillgång på torrfoder. Både inne och ute på den inglasade altanen dit han kommer in genom kattluckan. Min katt är dessutom nästan lite tunn, så jag försöker mata på honom så gott det går. Men vi bor på landet och han är ute och ränner för det mesta så det är väl så att han mest av allt är i bra form.

Mina har torrfoder i skålen mest hela tiden.

Antingen lägger jag upp halva deras dagsranson på morgonen och resten när jag kommer hem, eller så får det typ allt på morgonen, om jag vet att jag kommer hem senare än vanligt. Vill jag få sovmorgon kan de få lite förskott på frukosten när jag lägger mig (fast det hjälper sällan, det är morgonens blötmat de skriker efter, haha).

De dagar jag är hemma blir det utdelning lite mer pö om pö.

Jag har haft turen att oftast ha katter där det funkar att ha det så, dvs de kastar inte i sig all mat bara för att det går. Bra för mitt nojjiga matte-hjärta, jag kan lägga på en extra skopa för att lugna mig själv med att det FINNS mat om något skulle hända (mig) när jag är borta på dagen :)
Torrfodret är slut här hemma nu, så nu äter hon bara Mush 3 ggr/dag. Hon lämnar alltid kvar lite i skålen så hon äter sig mätt. Jag väger henne för säkerhetsskull varje vecka. Hon går upp 100-180 gram i veckan. Jag tycker det låter mycket? (Hon ser inte tjock ut)

Min har fri tillgång på torrfoder. Både inne och ute på den inglasade altanen dit han kommer in genom kattluckan. Min katt är dessutom nästan lite tunn, så jag försöker mata på honom så gott det går. Men vi bor på landet och han är ute och ränner för det mesta så det är väl så att han mest av allt är i bra form.
Min lilla är innekatt och bränner inte lika mycket energi, hon växer så det knakar, jag undrar hur stor hon kommer att bli...

Det beror nog på katten (och på hur mycket de gillar fodret). Hade min katt haft fri tillgång på mat hade hon sett ut som en boll. Jag lägger dagsransonen i en låda med lock varje morgon, och pytsar ut pö om pö under dagen.

Håll koll på hullet och anpassa efter det. Mager katt, ge energirikt foder med fri tillgång. Fet katt (eller katt som lätt lägger på hullet) lättare foder och noggrant uppmätt dagsranson. Typ så tänker jag.

Det beror nog på katten (och på hur mycket de gillar fodret). Hade min katt haft fri tillgång på mat hade hon sett ut som en boll. Jag lägger dagsransonen i en låda med lock varje morgon, och pytsar ut pö om pö under dagen.

Håll koll på hullet och anpassa efter det. Mager katt, ge energirikt foder med fri tillgång. Fet katt (eller katt som lätt lägger på hullet) lättare foder och noggrant uppmätt dagsranson. Typ så tänker jag.
Min katt får bara musch nu. 6 köttbullar om dagen vilket är ca 150 gram. Hon har alltid lite mat i skålen kvar, så det blir som fri tillgång för henne.
Hon har en långsmal kropp och mycket päls, jag tycker det är svårt att känna hullet på henne. Jag väger henne istället och hon går upp varje vecka hon är ca 8 månader gammal.
Jag hoppas att hon kan anpassa fodermängden själv, så kan jag ge fri tillgång även i framtiden.
Katten äter lika mycket som min lilla hund och hunden är väldigt aktiv med träning och långa promenader. Katten är en innekatt och kan inte få lika mycket motion som hunden.
Tror du hon kommer att äta mindre när hon har slutat växa?

jag har en katt på ett halvår,
Min uppfödare sa att katter alltid ska ha fri tillgång på mat. Katten har fått rc kitten (hon knaprar i sig lite av det fodret) och Mush
Jagvill helst att katten bara ska äta Mush
Hur gör jag, måste hon alltid ha mat framme (nu när hon är liten) eller räcker det att hon får färskfoder 2 eller 3 ggr/dag?
Hur gör ni med matan till era katter?

Det är inget måste med fri tillgång, däremot så är det viktigt att katten inte får för lite mat. Men det är mest vid bantning man behöver oroa sig.
Min katt har fri tillgång på torrfoder och får blötmat 1-2 ggr per dag. Jag försöker dock få katten att lägga på sig och bli lite tjock under vinterhalvåret, han går ner allt under sommaren när han är ute.
Testa och se, om katten inte blir tjock på fri tillgång så är det ju bara att köra.

Nu är ju din katt inte så gammal utan fortfarande i en växtfas så antagligen är det bra med mer fri tillgång. När hon slutat växa lika mycket kan du ge på bestämda tider och bestämd mängd. :)

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info