Fri tillgång på hö till liten ponny

E

emelit

I vårt stall står för närvarande en stor svårfödd häst av halvblodstyp samt en NFponny.
I höst när installningen ska ske hade vi tänk ända lite fodervanor. Vi kommer alltså ordna så hästarna får fri tillgång på hö i hagen då de vistas utomhus. Det är ungefär mellan 07.00 och 20.00.
Ponnyn har under sommarbetet lagt på sig en hel del, men det är också förståeligt då han endast promenadrids (1 timmes lätt motion ca 5 dagar i veckan).
Nu har vi råkat i en lite disskution med ägarna till ponnyn då de absolut inte vill ha fri tillgång till ponnyn. De vill inte att han ska lägga på sig mer vikt.

Min fråga är alltså då: Hur "dåligt" är det för en redan överviktig ponny att sättas på fri tillgång på hö inför installningen? Bör det helt undvikas eller är det lugnt?

Min häst, den stora, behöver nämligen med all säkerhet fri tillgång, då han som sagt är svårfödd.

Sv: Fri tillgång på hö till liten ponny

Ja det verkar lite knepigt. För om ponnyn är ledaren i hagen snor den väl åt sig så mycket den kan o den andre som behöver hö får för lite. Om ponnyns ägare inte vill att den ska äta mer hö nu kan du inte ta in din häst i stallet så den får äta mer där ? När det blir höst så har förhoppningsvis hästarna samma foderbehov så de kan få hö ute utan att bråka. Kanske inte så mycket hjälp nu....

Då vill jag smyga mig in lite. Hoppas det är ok emelit. Jag är ägaren till ponnyn och råkade hitta denna tråden då jag sökte efter lite tips och råd om just fri tillgång till hö. (Jag och stallägaren är nära släkt och kan diskutera detta i lugn o ro på hemmaplan.) Vill bara göra en liten korrigering då alla har olika uppfattning om det här med promenadridning. För mig betyder promenadridning mycket lätt arbete, kanske mest skritt, lufsande i skogen utan större ansträngningar och krav. Ponnyn rids av min dotter. Har under sommaren strävat efter endast en vilodag i veckan. De rider ut (jag cyklar) ca en tim om dagen. Börjar och avslutar i skritt. Däremellan omväxlande trav och galopp och lite skritt ett par gånger för att pusta litegrann. De klättrar i backar och tränar på sådant de får lära sig hos ridinstruktören. Rider för instruktör varannan vecka och är med i en ridklubb där de deltar i lektioner, klubbtävlingar och andra aktiviteter. Det har dock varit ett litet uppehåll med lektionerna där ett par veckor, men nu sätter de igång varje vecka igen. Han får naturligtvis inte motion i nivå med en ridskoleponny och man räknar det nog till lätt arbete, men promenadridning ? Han är en lättfödd ponny som nu under sommarbetet + en storbal hö (som med mitt samtycke sattes ut i hagen i våras, togs bort ung. i juni/juli och nu tillbaka igen) glufsat i sig lite för mycket mat och därmed lite för mycket energi än vad han har gjort av med. Jag önskar verkligen att det skulle fungera med fri tillgång till hö då jag anser att det är det mest naturliga för hästar, men är nu lite orolig för hur det skall gå med en matglad liten ponny så jag är också tacksam för tips och råd och ser gärna att ni övertygar mig om att fri tillgång är bra.

Kan inte halvblodet få fritillgång på hö då han är inne? Alltså mellan 20.00 och 07.00

Kan inte en betesreducerare vara något för ponnyn då?

Nej men hej! Inte visste jag att du var aktiv här!

Vi har tydligen olika uppfattningar om vad promenadridning är. Jag anser att det ni och jag utövar på våra hästar är promenadridning, men det är ju givetvis relativt vad man anser vara just promenadridning. Faktum är att de flesta hästar som ändock rids varje dag promenadrids. Lite skritt, trav och galopp en timma i skogen är ganska lite motion för en fullvuxen häst.

Men, hoppas i vilket fall som helstatt vi får bra svar på den här tråden då! :)

Jo givetvis är ju det ett alternativ också. Men då innebär det att de får 2 kg hö på morgonen 07.00, sedan får de vara utan mat nästan hela dagen fram tills någon av oss som bor här kommer hem. Troligtvis tidigast klockan fyra. Och det är ju heller inte bra.
Inne har de iaf halm och tugga på, och givetvis natthöt, som de får innan vi släcker i stallet.

En idee är att ha en höhållare typ som bara din häst når upp till, men jag vet inte hur stor skillnad det är mellan era hästar.

Lite luddigt jag jag vet.

Jag tycker inte det är lämpligt att den lättfödd ponny (som det verkar vara fråga om) ska gå med fri tillgång på hö. Jag har själv en väldigt lättfödd NF valack som måste ha extremt snålt med mat, annars ser han ut som en sumobrottare direkt. Han tränas regelbundet och går i en ganska mager hage, men mycket lite gräs (finns ställen med mer gräs, om han orkar leta lite) Hans hage liknar just nu en välklippt gräsmatta. :smirk: Men han är lika f*rbannat tjock iaf.

Har ni inte möjlighet att ha två hagar brevid varandra så att dom kan se och nosa på varandra men att ponnyn inte lägger ut tills han spricker?

Det vore ju ypperligt till ponnyn, men inte till den stora hästen, som behöver mycket och bra mat.

Jo visst går de ha dem i separata hagar. Men vi har bara två, och den ena ser ut som en gyttjepöl på hösten, den häst som går där får det inte roligt, och speciellt inte ägaren.
Det är ju en bra lösning annars.

Men, men. Vi har beslutat oss för att börja med fri tillgång, sen om ponnyn blir alldeles för tjock så får vi lösa det på något annat sätt.

Kanske blir krångligt, men ett lågenergi hö på dagarna och ett med mer energi om natten till din pålle?
Man kan alltid kompensera med lusern om man väljer ett lågenergi hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar