Fri tillgång på grovfoder?

G

Guinness

I vårat stall ska vi för första gången testa att ha fri tillgång på grovfoder dygnet runt.Jag undrar om det finns några som har bra lösningar på hur man fodrar i hagen för att det ska funka. Vi kan inte köra in en hel bal på en gång så vi har byggt foder lådor men problemet blir ju att de drar ut allt hösilage på backen, annars funkar det jätte bra tycker jag. Är det någon som har bra tips på hur man kan göra?
Har även hört av vissa att man inte kan ha ponnys på fri tillgång för de slutar aldrig äta och att det är risk att de får fång och annat. Stämmer det? Vi har några ponnys i stallet och man vill ju inte att de ska bli dåliga på grund av det!!
 
Sv: Fri tillgång på grovfoder?

Vi provade att ha våra islandshästar på fri tillgång, för det hade ju alla andra. :angel:
Nåväl, i 4 månader provades detta men se det gick inte alls. Flera av hästarna blev ordenligt sjuka, och alla såg ut som fläskproppar i slutändan.

Hur det funkar med ponnyer törs jag inte svara på, men det är fullt möjligt att det kan bli ett liknande resultat. Vi pratade senare med flera uppfödare, och här hade man fri tillgång på unga hästar samt digivande ston. Rid hästar menade man att det funkade inte alls, utom i något enstaka fall.

Man får helt enkelt prova, men man måste också sätta stopp om man ser att det går över styr. Samtidigt får man ge hästarna en chans, i början kan de äta som galningar men tanken är att det skall lugna sig. I vårat fall blev det inte så, hästarna hade ett snitt på över 30 kg per dygn av hösilage inklusive ett visst spill. Men å andra sidan var inte det spillet 15 kg per häst och dygn. :crazy:

Vi hade 2 utfodringsställen, hagen var såpass stor att det krävdes. Sen hade vi en ställning där balarna lades ner och fylldes på när det tog slut. Som sagt det gick i en rasande takt, ca 7-8 balar à 400 kg per vecka. :eek: på 17 hästar
 
Sv: Fri tillgång på grovfoder?

Jag får säga som Boj, testa och se om det funkar! Men tänk på att det som sagt kan ta några månader innan hästarna lugnar ner sin konsumtion och börjar äta normalt. På våra hästar (6 ridhästar, varav två islänningar och ett sto med föl) så fungerade det jättebra iaf. De två som är mina svällde upp från början, och det var först efter ca 4 månader som de började bli normal hull igen. Men jag skulle nog vara försiktig och väldigt observant på ponnier... Har de gått på bete dygnet runt under sommaren? Då har de ju haft fri tillgång på mat, hur klarade de det? Tänk som sagt var då på att på sommarbetet så går de bara någon månad, och att det, iaf för mig, tog uppemot fyra månader innan de blev fina i hullet...
Testa och se, och var observant!
 
Sv: Fri tillgång på grovfoder?

Jag har faktiskt tänkt att köra nån slags kompromiss typ "begränsad fri tillgång" eller vad man ska kalla det, till mina islandshästar i vinter. Jag har en mindre hage i hagen(där de brukar få mat) med möjlighet att stänga till och jag har tänkt att testa att sätta storbalen därinne och sen reglera matintaget med hjälp av tiden s a s. Att det bara är öppet en viss del av dygnet.
Det kan säkert leda till att de äter som tokar när de väl släpps in, men man får väl kolla, öka öppettiden mer och mer och se om de lugnar sig. Det som är bra med att kunna stänga/öppna till maten är ju också att man kan ha öppet hela tiden när det verkligen behövs, tex när det är väldigt kallt.

Annars tror jag inte det skulle funka med helt fri tillgång till mina tyvärr. De är alldeles för lättfödda och inkörda på att finns det mat så äter man typ (på bete tex). Men silaget jag köpt har fin smp/mj-kvot och ganska lågt mj så de kan i allafall äta rätt mycket av det.

Vildvittra
 
Sv: Fri tillgång på grovfoder?

Guinness skrev:
I Vi kan inte köra in en hel bal på en gång så vi har byggt foder lådor men problemet blir ju att de drar ut allt hösilage på backen, annars funkar det jätte bra tycker jag. Är det någon som har bra tips på hur man kan göra?

Hur ser foderlådorna ut?

Jag har pall (SJ-pall/EURO-pall) med 'sidor', går att använda pallkragar med. Sidorna/kragarna är såpass höga att när hästarna står vid dem så räcker de upp till där översta bogspännet på ett täcke hamnar. Det blir inte mer än minimalt med spill (typ det de tappar när de äter, dvs det som ramlar ur munnen). Min erf är att har man bara tillcäkligt höga och stora lådor så fungerar det utmärkt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp