Fri tillgång på ensilage

Sv: Fri tillgång på ensilage

Jo, det skiljer sig nog mellan hästar, för mina står aldrig i det som det foder man lägger ut.

Beror väl kanske på hur foderlådorna är byggda, men alla jag har sätt så samlas det snusk i botten och i kanterna på dem.

Jag menade inte att det blir mycket spill utanför, utan att det blir nedtrampat. Jag vill inte att hästarna ska stå med lera upp till knäna, byter man foderplatser oftare så hinner de aldrig trampa upp på det sättet.

Oki, så här ser mina ut i botten när det är dags för påfyllning. Det här är den med 'tät' botten, den med 'galler' i botten är ännu bättre.

Lådorna flyttas enkelt om det blir upptrampat.

https://lagring.storegate.se/user/P...a-45d4-a4ca-d87cd1d63855&Image=1045744&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...a-45d4-a4ca-d87cd1d63855&Image=1045769&Size=1

Oki, så här ser mina ut i botten när det är dags för påfyllning. Det här är den med 'tät' botten, den med 'galler' i botten är ännu bättre.

Lådorna flyttas enkelt om det blir upptrampat.

Hur ofta gör du rent i dessa? De med täckt botten måste det ju samlas en massa rester i kanterna? Det är ju inget tak heller, så när det regnar måste det ju "gucka" till sig? Men om det är galler i botten måste det ju fungera bättre?

De såg visserligen hyfsat lätta ut, men i våra hagar skulle det bli ganska mycket jobb i alla fall. Vi har väldigt kuperat vilket skulle innebära klättrande i backar med foderlådorna om man vill kunna utfodra så som vi gör idag.

Det som däremot kan vara bra med foderlådor är ju om man har blandat stora hästar och ponnier, då kan man ju anpassa dem i de fall många ponnier får i sig lite väl mycket kanske...

Hur ofta gör du rent i dessa? De med täckt botten måste det ju samlas en massa rester i kanterna? Det är ju inget tak heller, så när det regnar måste det ju "gucka" till sig? Men om det är galler i botten måste det ju fungera bättre?

De såg visserligen hyfsat lätta ut, men i våra hagar skulle det bli ganska mycket jobb i alla fall. Vi har väldigt kuperat vilket skulle innebära klättrande i backar med foderlådorna om man vill kunna utfodra så som vi gör idag.

Det som däremot kan vara bra med foderlådor är ju om man har blandat stora hästar och ponnier, då kan man ju anpassa dem i de fall många ponnier får i sig lite väl mycket kanske...

De med 'galler' i botten är bättre ja, fast de får man å andra sidan lyfta undan och göra rent under lika ofta. Ang gör rent beror det lite på vad du menar med gör rent, jag vänder upp och ner på dem en gång i veckan ungefär (utom när de frusit fast vintertid, då bildas å andra sidan inget 'klegg' i kanterna), det som ligger längs kanterna brukar vara torra små boss som faller ur då, Om det behövs borstar jag ur dem med.

Varje vår desinficeras de.

Helt 'rena' går nog inte att få dem, iom att det är trä, men det är ju svårt att få med något. Ffa så det bosset som blir i kanterna rör ju inte hästarna (till skillnad från utdraget/nedtrampat).

Idealet vore likadan konstruktion i plast, med utdragbar botten :idea:

Atta nvända dem för att banta ponnyer fungerar dåligt (jag har provat, ponnyn ägnade sig åt avancerade akrobatiska övningar för att nå ner (hade högre kanter och mindre ponny då). Största fördelen är att det blir naturlig ätställning men utan allt spill.

Regn är inget problem, regnar/snöar det dagtid så ja då blir maten blöt, men jag fyller såpass ofta att det aldrig hinner bli dåligt, regniga perioder drar jag ner på antalet kilo som serveras så det tar slut lagom till intag. Är ju ganska lätt att reglera för mig med tre hästar och småbal. Sen så finns det lock till dem, himla bekvämt att lägga på nattetid, både för att hindra snö och ffa för att inte utfodra alla bygdens rådjur med svindyrt, högklassigt silage ;) (Första året hade jag storbal och således var det 'dukat bord' dygnet om, jägarna som jagar på vår mark var väldigt fascinerad över hur FETA rådjuren var det året.. no shit sherlock, de hade fri servering av hösilage med stuterivärden.. hmmm... :devil:

Sen så finns det lock till dem, himla bekvämt att lägga på nattetid, både för att hindra snö och ffa för att inte utfodra alla bygdens rådjur med svindyrt, högklassigt silage ;) (Första året hade jag storbal och således var det 'dukat bord' dygnet om, jägarna som jagar på vår mark var väldigt fascinerad över hur FETA rådjuren var det året.. no shit sherlock, de hade fri servering av hösilage med stuterivärden.. hmmm... :devil:

:rofl::rofl: Haha, vad snällt av dig att tänka på ALLA djuren, jägarna måste varit lyckliga! :D

Jo, en sån i plast kunde vara något. Du får tillverka en och ta patent :idea:

Hmm, ponnier är kluriga små varelser. Fast det finns andra typer av foderhäckar som fungerar när de ägnar sig åt akrobatik har jag hört... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 066
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka