Fri tillgång på ensilage

Ela

Trådstartare
Jag vill att mina hästar ska ha tillgång till ensilage dygnet runt vilket dom också har. Men det är svårt att räkna ut en vettig fungerande foderstat. Hur vet man vad mycket varje häst får i sig och hur mycket kan det skilja sig från dygn till dygn på foderintaget.
Jag har provat att ha koll på hur mycket de äter inne under natten och vissa proppar lätt i sig 10 kilo och då är det slut på morgonen. Men ihagen blir det ju en annan sak.

Någon som har något tips?
Hur gör ni som har era hästar på fri tillgång?

Sv: Fri tillgång på ensilage

Med fri tillgång tycker jag det är ett absolut krav att det är vettig kvot. Sedan tilläggsfodra med t ex lusern (snällt) om man ser att hästen tappar.

Jag tycker att det är en jätteproblem. Det är svårt att beräkna så man får använda ögat. Vår stallägare vet ungefär vad balen väger, vi kollar hur länge den räcker och delar med antal häst. Vissa hästar ser man äter mer än andra så vi drar ifrån lite på vissa och höftar till något kilo på andra (så får man naturligtvis räkna med att en del blir nedtrampat etc).
För oss är det ett stort problem om kvoten blir för hög, det finns då inget som helst utrymme för kraftfoder vilket gör att det är svårt att anpassa fodringen vid viloperioder etc. Jag har inte behövt använda kraftfoder på flera år på min tävlingshäst, däremot har kalcium/fosforhalten varierat starkt och jag har fått använda olika sorters mineralfoder.

Jag kollar hur mycket var och en äter på 12 h (förslagsvis genom att hålla dem inne på box 12 h några nätter i sträck). Sen så ser jag hur mycket de äter då (dvs lägg in fritt, väg hur mycket du lägger in, väg hur mycket du tar ut och dra ifrån det, kvar är vad hästen åt).

Sen tar jag det ggr 2 för att ha ett riktmärke över hur mycket de äter på ett dygn. Och så dubbelcheckar jag lite genom att se så att balarna tar slut i 'rätt takt'. Jag har småbalar, så jag märker snabbt om det går 'för lite' eller 'för mycket'

Det kan skilja uppåt 5 kg per dygn och häst utan större problem, ge det en köldknäpp och vips så är det strykande åtgång på maten.

Jag anser för övrigt att det inte är en annan sak i hagen, så länge det är FRITT både inne och ute, och du låter det gå någon vecka innan du börjar mäta. Då försvinner hetsätandet på natten. (När jag börjad emed fri tillgång gickd et 25 kg/dag/häst, när de insett att maten inte tog slut balanserade det sig på ca 15 kg/häst)

Sen ang räkna foderstat. Du MÅSTE ha ett hö med bra kvot, annars är det i princip hopplöst. Sen räknar du som sagt ut ett överslag av vad de äter/dygn och ser hur det täcker/inte täcker behoven, och kompletterar där det behövs med det som behövs.

Sen är det bara att vänta och se. Förblir hästen lagom, ja då är det rätt. Blir den för trind då äter den mer än du tror i hagen, faller den ur äter den mindre än du tror. (OBS - detta kräver att man vet sen tidigare års uträkningar vad den aktuella hästen har för behov, annars får man gå på tabellvärden och då kan man få justera trots att hästen äter vad man tror)

För oss är det ett stort problem om kvoten blir för hög, det finns då inget som helst utrymme för kraftfoder vilket gör att det är svårt att anpassa fodringen vid viloperioder etc. Jag .

Nyfiken fråga, vad är för hög kvot och varför blir det problem? Om du har ett högkvotshö kan du ju lägga på ett kraftfoder med lägre kvot, dvs det finns massvis av energifoder att lägga på, som kommer sänka totalkvoten till och med?

Däremot håller jag med om att det blir knas om man har ett specifikt kraftfoder man vill använda som redan i sig har hög kvot, fast då blir det ingen jätteskillnad med ett högkvotshö ändå iofs, det är marginella siffror.

Jag har 8.6 i kvot på mitt hösilage. Absolut inte högsta kvot jag haft dock, men ändå rätt högt (onödigt högt eg). Om jag lägger på det kraftfoder jag vill till damen som inte får sitt MJ-behov täckt av enbart silage (eftersom det är lågt med MJ för att passa de andra två tjockisarna) så går kvoten upp till 8,8. Och då har kraftfodret en kvot på drygt 10.

Jag kanske uttryckte mig konstigt. Om energin är för hög så blir våra hästar helt enkelt för feta. Vi har haft sådana siffror på hösilaget att hela behovet täcks redan där så kraftfoder har inte kommit ifråga. Det blir då problem när man inte kan anpassa fodret efter om hästen vilas eller arbetas.

Jag kanske uttryckte mig konstigt. Om energin är för hög så blir våra hästar helt enkelt för feta. Vi har haft sådana siffror på hösilaget att hela behovet täcks redan där så kraftfoder har inte kommit ifråga. Det blir då problem när man inte kan anpassa fodret efter om hästen vilas eller arbetas.

Ah, då är jag med. Om du har fri tillgång, annars kan man ju öka/minska grovfodergivan (underförutsättning att TSbehovet är täckt) utefter träning. Vid fri tillgång blir det ju dock svårt.

Men det har ju INGET med SRP/MJ-kvoten att göra. Du kan ha låg kvot och högt MJ, eller hög kvot och lågt MJ.

Det var nog där jag uttryckte mig konstigt, jag tänkte hög energi"kvot". Hoppas du förstod förklaringen bättre nu;)
Det är just p.g.a. att vi har fri tillgång som det blir svårt att påverka fodergivan. Nu när jag har dig "på tråden", hur stor mängd hösilage är överhuvudtaget möjligt för ett halvblod i 600 kilosklassen att glupa i dig? Jag är helt övertygad om att min förra häst stoppade i sig närmare 25 kilo per dygn (vi hade en låg ts-kvot, just över 50%).

Senast ändrad:

25 kg ca, ts 60% är vad mitt fullblod på drygt 500 kg stoppar i sig på ett dygn när hon har fritt. Så din häst är nog helt normal;)

Tack för ditt svar:bow: Jag provade något foderprogram på nätet där 25 kg var det mesta som gick att skriva in så det var bra att veta att det kan räknas som normalt (och att vissa antagligen äter mer, speciellt vid kall väderlek).

Jo nog kan dom mula i sig:D

När min har fri tillgång på vanligt hö äter hon ca 17 kg! Hungrig rackare:d.Fattar bara inte var hon gör av maten, det syns inte på henne trots kalasvärden! Svårfött fullblod iofs.

Alla våra damer äter ungefär lika mkt. 70-80 kg hösilage per dag slängde vi ut i hagen i vintras/våras. Det försvanni ett rasande tempo, 6 stora hästar och en b-ponny. Sen äter min ytterligare 12-14 kg kvälls/nattetid.

I år efter betet kommer de att ha hö på rundbal i hagen. Det ska bli mkt intressant att se hur länge en 300-kilosbal räcker:D
Sen kommer min få fri tillgång på hösilage i boxen.

Billig i drift:angel:

Senast ändrad:

Jag vill att mina hästar ska ha tillgång till ensilage dygnet runt vilket dom också har. Men det är svårt att räkna ut en vettig fungerande foderstat. Hur vet man vad mycket varje häst får i sig och hur mycket kan det skilja sig från dygn till dygn på foderintaget.
Jag har provat att ha koll på hur mycket de äter inne under natten och vissa proppar lätt i sig 10 kilo och då är det slut på morgonen. Men ihagen blir det ju en annan sak.

Någon som har något tips?
Hur gör ni som har era hästar på fri tillgång?

Våra lösdriftshästar har fri tillgång på grovfoder, fast vi delar upp det under flera mål. Vi fodrar 4 ggånger per dygn för att det ska hållas fräscht helt enkelt, blir så mycket spill annars och de kissar i fodret osv, så vi bestämde oss för att detta var bästa sätet för oss. Vi började att uppskatta vad som skulle gå åt inför nästa mål, och på så vis finns alltid lite hö kvar då vi ger nästa gång.
Sen får man vara uppmärksamm och dra av/lägga till vartefter t.ex. det blir kallare vilket leder till större foderåtgång. Gör man på detta sätt lär man sig rätt snabbt hur mycket det går åt per häst och under vilka förhållanden. Tänk också på att hösilage innehåller mycket mer vatten än hö, vilket gör att de måste ha ungefär dubbelt så mycket av det än vad de hade behövt av hö.

Det är jätte viktigt att man har flera foderplatser om man har flera hästar. Ställer man bara ut en bal händer det väldigt ofta att de rang långa hästarna inte alls får i sig den mängd de behöver. Ofta ställer sig rang höga hästar och sover bredvid balen också, vilket leder till att de lägre hästarna nästan aldrig får i sig maten. Till slut börjar de istället att äta dåligt nedtrampat hö vilket kan göra dem sjuka istället.

Har man ett bra grovfoder och man har en vanlig ridhäst och inte en elithäst, brukar man inte behöva ge någon speciell kraftfodergiva. Jag ger endast lite betfor att blanda ut om jag ska ge b-vitaminer eller något annat tillskott som kan behövas.

Våra lösdriftshästar har fri tillgång på grovfoder, fast vi delar upp det under flera mål. Vi fodrar 4 ggånger per dygn för att det ska hållas fräscht helt enkelt, blir så mycket spill annars och de kissar i fodret osv
.

Det är jätte viktigt att man har flera foderplatser om man har flera hästar. Ställer man bara ut en bal händer det väldigt ofta att de rang långa hästarna inte alls får i sig den mängd de behöver. Ofta ställer sig rang höga hästar och sover bredvid balen också, vilket leder till att de lägre hästarna nästan aldrig får i sig maten. Till slut börjar de istället att äta dåligt nedtrampat hö vilket kan göra dem sjuka istället.

.

När det nu kommit upp till diskussion, så det är INTE rekommendabelt att fodra på mark, just pga det som står ovan. Utan fodra i häck, låda eller liknande istället. Då slipper man också 'fylla på' flera gånge rper dag, men ffa slipper man att hästarna riskerar äta dåligt foder. Naturligtvis får man städa lite runt häcken/lådan, men det är betydligt mindre både foderspill och arbetsinsats då.

Om man tycker det är för dyrt med en foderhäck (för de är ju tyvärr inte boilliga) så kan man använda lastpall med pallkragar t ex, och bygga upp i lagom höjd, och placera ut lagom antal sådana.

Det var nog där jag uttryckte mig konstigt, jag tänkte hög energi"kvot". Hoppas du förstod förklaringen bättre nu;)
Det är just p.g.a. att vi har fri tillgång som det blir svårt att påverka fodergivan. Nu när jag har dig "på tråden", hur stor mängd hösilage är överhuvudtaget möjligt för ett halvblod i 600 kilosklassen att glupa i dig? Jag är helt övertygad om att min förra häst stoppade i sig närmare 25 kilo per dygn (vi hade en låg ts-kvot, just över 50%).

Helt rimligt. 450 kg fullblod här har plötsligt fått avancerad bulimi (och den hade jag svååårt att få att äta så mkt som jag ville förra vintern, haha..) och hon möljer i sig 10 kg nattetid inne, och det är tvärslut på morgonen, och äter lätt lika mycket ute, trots gräs.

kallblodsdamen jag hade, ca 600 kg, hon åt 25 kg/dygn när hon sansat sig (innan var det 30).

Så häst med god aptit så inga som helst problem med 25 kg.

När det nu kommit upp till diskussion, så det är INTE rekommendabelt att fodra på mark, just pga det som står ovan. Utan fodra i häck, låda eller liknande istället. Då slipper man också 'fylla på' flera gånge rper dag, men ffa slipper man att hästarna riskerar äta dåligt foder. Naturligtvis får man städa lite runt häcken/lådan, men det är betydligt mindre både foderspill och arbetsinsats då.

Om man tycker det är för dyrt med en foderhäck (för de är ju tyvärr inte boilliga) så kan man använda lastpall med pallkragar t ex, och bygga upp i lagom höjd, och placera ut lagom antal sådana.

Vi har haft foderhäckar också, men jag föredrar att fodra på det sättet vi gör nu. Mycket enklare att ha fler foderplatser om det är tjafs i hagen, mycket lättare att ha koll på vad som går åt, mycket mindre spill och det är lättare att byta foderställen.
Även i en foderhäck/låda blir det lätt snuskigt och det ligger kvar gammla foderrester som hästarna inte bör äta. Plus att det blir så fruktansvärt nertrampat runt foderplatsen, om det inte är lätta att flytta ofta. Därför föredrar jag som vi har det. Jag anser att det är fräschare för dem, vi har aldrig lagt ut maten i lera så att det har blivit förstört.

Efter en ordentlig skada p.g.a. en foderhäck väljer vi att servera maten genom att ställa upp rundbalen. Det fungerar rätt bra, man kan ju också flytta den till nya ställen och skopa upp det överblivna med traktorn (om man nu har en sådan). Vi brukar som mest ha två rundbalar men ordentligt mellanrum samt extra halmbal stående i liggskyddet, alla hästar får äta sig mätta.
Vår ridklubb har en finurlig anordning som foderhäck, det är en gummimatta som ser ut som en tub dit de ställer ner halmbalen, skyddar mot nedskräpning och utgör ingen skaderisk.

Man kan lägga ut presenningar undertill.:idea: Ingen skaderisk, inget de kan tugga i sig! Sen vad gäller snuskiga rester, det är väl i alla fall upp till alla hästägare att hålla rent runt foderplatser och se till så att det inte förekommer några dåliga rester!:cool: Eller har jag fel?!!???

Även i en foderhäck/låda blir det lätt snuskigt och det ligger kvar gammla foderrester som hästarna inte bör äta. Plus att det blir så fruktansvärt nertrampat runt foderplatsen, om det inte är lätta att flytta ofta. Därför föredrar jag som vi har det. Jag anser att det är fräschare för dem, vi har aldrig lagt ut maten i lera så att det har blivit förstört.

fast det räcker de äter lite nedtrampat, och iaf mina om man lägger ut stor mängd på mark så krafsar/står de i en del av fodret, men det kan säkert skilja från häst till häst.

Däremot begriper jag inte hur du menar med attd et även i foderlådor blir 'snuskiga rester'? Jag fyller på lådorna proppfulla, sen så endera fyller jag på när det börjar ta slut, då lägger jag den 'äldsta' maten överst (dvs den som är säg 2, max tre dagar), eller så får de äta tomt innan jag fyller på.

Enda som blir 'äckligt' är det som ramlar utanför, men det är 'två tag med krattan' och så är det borta, och sålänge det finns mat I lådan rör de ju inte det lilla spill som finns utanför?

Rundbalen är ju plastad under så den står inte direkt på marken. Däremot river de ju ner en del. Självklart är det hästägarnas/stallägarens ansvar att hålla rent!:bow:

Jo, det skiljer sig nog mellan hästar, för mina står aldrig i det som det foder man lägger ut.

Beror väl kanske på hur foderlådorna är byggda, men alla jag har sätt så samlas det snusk i botten och i kanterna på dem.

Jag menade inte att det blir mycket spill utanför, utan att det blir nedtrampat. Jag vill inte att hästarna ska stå med lera upp till knäna, byter man foderplatser oftare så hinner de aldrig trampa upp på det sättet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 089
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 066
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka