Fri tillgång på dunderhö?

unki

Trådstartare
Har köpt hö på rundbal. Analysen hade inte kommite ännu men tidigare år hade den legat på ca. 9 mj och 90 smb.rp.
Vi hade tänkt ha fri tillgång i hagen. Men med dom värdena så känns det lite vågat (om dom nu stämmer för i år oxå).

Är det alldeles galet att ge fri tillgång på ett sånt hö i hagen till en häst som har ett behov på ca 80 mj?

Funderat på om man kanske ska blanda det med halm. 6 kg hö och 6 kg halm blir ju rätt bra. Men frågan är hur mycket dom äter på en dag i hagen? Kan dom nöja sig med 5 kg halm och 5 kg hö tror ni? Vill helst ha fri tillgång nämligen och tänkte i så fall lägga ut allt på morgonen och att det räcker hela dagen.

Blev lite snurrigt det här tror jag men det är bara att fråga om ni inte förstår vad jag menar.

Sv: Fri tillgång på dunderhö?

du kan ju ge fri tillgång på halm i hagen det har mina hästar. Sen får de hö efter uträknad foderstat dock lägger jag ut lite extra om det ska bli kallt. Mina hästar får halm i ligghallen och hö i foderbord. Om du vill lägga ut det på morgonen så det räcker hela dagen är det bra med ett foderbord. Lägger man det på marken trampar hästarna ofta runt i det och då blir mycket förstört.

Skulle inte ha fritillgåmg på detta hö.De är alldeles för kraftigt hästarna kan få fång men framförallt få proteinshock och bli feta som bara den.
Detta hö skulle jag sälja till dräktiga ston el ston med föl på sin sida

Ska man ha fri tillågng ska amn ha ett hö av lite mindre värde eftersom hästen äter mer och endå får i sig samma mängd!

Ditt hö skulle jag inte kunan ge mer än 3 kilo av till mitt sto.. de är alldeles för lite...
ag vill kunan ge 10 kilo även om hon är D-ponny just för att jag vill att hon ska ha och tutta på nått hela tiden under natten om hon så vill
Med 3 kilor skulel de bli 1 kilo hö bara per utfodringstillfälle:crazy:

nu är jag väldigt kass på det här med analys (jag tar hjälp av en duktig vän) jag kommer bara ihåg "kvoterna" :o vi hade fri tillgång på ett hösilage förra hösten/en bit in på i år.det höt täckte nästan behovet på halvbloden (har även en D-ponny och 2 shettisar där) halvbloden fick lite extra och ponnyna lite "krubbskarammel (lusern) för att blanda mineraler och vitaminer i.

det hösilaget vi gav efter i våras hade riktigt bra värden (kvoten låg på 9.5) efter vad min vän berättade, det märktes även på åtgången (då fick samtliga bara lite lusern att blanda mineraler och vitaminer i) en bal räckte flera dagar extra (lösdrift med halm där vi även fodrar hösilagebalarna), så jag tror hästarna reglerar det bra själva om dom är vana vid fri till gång iom. att åtgången minskade och dom höll sig lika fina i kropparna.

Är oxå dålig på analyser, men försöker lära mig :) Vad tror du om vårat hösilage, det är väl bättre att ha fri tillgång på det?
Smrp 29
Energi 4,9
Tack :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 408
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka