Fri tillgång hö för VUXNA islandshästar?

Sv: Fri tillgång hö för VUXNA islandshästar?

Dåligt hö brukar ha en protein/energi kvot som är för låg.
Det gör hästarna fläskiga och dåligt musklade.

Kvoten bör ligga över 6,5 vid fri tillgång.
Mitt ensilage har en kvot på 7,3.

Tibra skrev:
Vi har också fri tillgång.. var inte länge sen vi började med det.. hösilage..
de fick fri tillgång förra året också men vanligt hö.. tyckte inte hon vart fet men lite rund.. men det gick ju och rida bort på sommaren.
Hoppas verkligen inte hon blir fet i år:eek:
tycker det vart mycket negativa feta inlägg så man blir ju lite orolig:crazy: ..sedan vet inte jag vad ni kallar en häst fet:crazy:

en fet häst.

7f021a0b.jpg

1142.jpg

Ser i nuläget ut såhär:
yrpaexterior.jpg

Vet inte om man ser skillnaden sådär på bilderna, men hon är myyyyycket smalare nu.

HrafnKatla skrev:
I det fria finns inga hästar som står med en ensilagebal framför näsan dygnet runt utan där är det milslånga vandringar varje dag för att få föda.
smirk: )

Det är just detta som gjort mig tveksam till fri tillgång. Däremot kan det vara ett bra alternativ för svårfödda hästar.

Inte min erfarenhet!
Jag har haft alla mina hästar på lösdrift och fri tillgång på proteinrikt ensilage. De äter i snitt 10 kg/ dygn och det är inte så mycket.

Mina står absolut inte bara vid balen och äter. De rör sig, leker sover och strosar runt. En häst är lite överviktig. Men han är 130 cm 5 år och har vilat i nästan 2 månader nu. Innan jag ställde av honom var han mycket fin.

Första vintern (eller åtminstonde ett tag) hästarna får fri tillgång brukar de bosätta sig vid balen men när de upptäcker att det alltid finns mat så slutar de att hetsäta och gör annat.

Mvh Åsa

skuggi skrev:
Min valack och makens sto går finfint på fri tillgång, de äter ca 8 kg var , mer när det blir kallt. De står för det mesta INTE och äter utan pysslar runt i hagen. Dessa hästar rids just nu ganska sällan, och trots det är de alltså ganska fina i hullet. Liite runda är det förståss..

Men så flyttade kompisens islandsvalack hit, och han ÅT! 17kg/dygn helt själv! :eek: Han blev smällfet på bara ett par månader :o

Så det verkar vara väldigt individuellt... Om det är lugn och ro kring maten så tror jag inte att de hetsäter, men om en eller några gör det är det nog lätt att de andra hakar på...

Men det är säkert så att din kompis häst inte var van vid fri tillgång. Efter ett tag hade han slutat att bara glufsa ;)

/Åsa

IrpaSnirpa skrev:
en fet häst.

7f021a0b.jpg

1142.jpg

Ser i nuläget ut såhär:
yrpaexterior.jpg

Vet inte om man ser skillnaden sådär på bilderna, men hon är myyyyycket smalare nu.

Puh jag trodde du menade att sisat bilden var hon fet.. jag som tyckte hon såg normal ut där..
Tibra är lite rund:o
Men det är hömagen.. inget fett så.. de övre bilderna var lite feta ;) men som sagt mkt söt häst som liknar min bäbis:)

Nu låter det här kanske logiskt men tänkte kolla om fler är om samma sak.. eller vad man ska säja..
ibland då jag kommer till hagen för att kanske ta in Tibra så ser hon vrålfet ut på sidorna.. alltså om man står mitt emot henne putar magen ut som en stor mone, detta då hon stått vid höbalen och ätit.
Men vid andra tillfällen då jag ridit hårt eller då hon inte fått sin mat än "då hon inte ätit" ser hon inte alls ut så.
Detta måste väl bero på att hon fyllt magen med mkt mat:d
Det är väl normalt och natruligt att magarna blir såhär?

Hon gillar mat ja :)

Och så vill hon ha nya kompisar för Askja är så tråkig.

Sprettur skrev:
Men nu får de ungefär 3-4 kg/dag och sen extra kraft och det funkar bättre.

Ujuj, hoppas de har halm att tillgå utöver detta? 3 kg hö får mina shettisar...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama