Fri tillgång-funderingar

Lotus

Trådstartare
Fri tillgång på stråfoder verkar vara det de flesta rekommenderar, vilket ju också förefaller naturligt för hästar som i övrigt lever så fritt det går, har möjlighet att röra sig och sysselsätta sig på annat vis än att äta osv. Men hur fungerar det i praktiken för hästar som står på stall under natten och kanske går i en mindre hage ensam på dagen?

Jag kan tänka mig att vissa hästar skulle vråläta och bli toktjocka, medan andra kanske skulle tappa matlusten av att ha mat inne hos sig hela tiden? Händer inte det?

Vi hade fjordingar när jag var mindre och de är ju i regel matglada, även dessa, men halmen de stod på ratade de totalt, skulle aldrig komma på tanken att äta trots att den var ren och av bra kvalité. Höet ranseonerades och de åt till sista tuggan trots tjocka magar som garanterat borde varit mätta. Och de var ute väldigt mycket, och hade sällskap.

Jämför även med tex vissa andra djurslag, det verkar som om vissa individer tappar matlusten av att ha maten inne hos sig hela tiden medan andra aldrig får nog - vilka erfarenheter har ni från era hästar, kan alla vänja sig och fungera bra?

Sen undrar jag om det är möjligt att ha fri tillgång enbart ute i hagen eller inne, eller om det måste vara ständig fri tillgång för att det ska fungera, så att säga?

Skriv och berätta!
 
Hej! Det man ska komma ihåg är ju att fria hästar visserligen i princip äter hela tiden men de rör sig också hela tiden. De håller sig dessutom varma under tiden. Våra tamhästar står ju oftast i stall på natten o går i begränsade hagar dagtid. Vissa hästar mår bra av fri tillgång andra inte. Min ena häst får mängder med hö men det beror på att hon har dålig ämnesomsättning. Min andra häst får mat fem gånger per dygn. Lycka till! :)
 
Jag har inte fri tillgång och förespråkar det inte heller.
Ser ibland stallar som har en stor rundbal i hagen, alla hästar står där precis hel atiden och äer och äter och rör sig inte alls.
När hästen var vildhäst så var den tvungen att gå och leta mat, näringsfattig sådan, nu serveras den på en silverbricka.
Grenar att tugga på i hagen räcker väl och sen en portion hö till middag.
 
I det vilda är det dels så att hästarna rör mera på sig och förbrukar mer energi men också av den anledning att det inte finns några valacker och vuxna ston som inte är dräktiga eller utan föl gör att vildhästarna har ett mycket större behov av foder än våra tamhästar (om de inte tränas hårt förstås). Det är ju definitivt inte nyttigt att hästen blir smällfet, isåfall bör man ransonera hötillgången. Man behöver ju inte heller använda det allra mest näringsrika grovfodret om hästen inte har behov av det. Man får se till individen i varje fall vad som är lämplig utfodring.
 
Jag har sk fri tillgång till grovfoder men det betyder inte fri tillgång till hö. Jag fodrar med hö 2 gånger om dagen på flera ställen i hagen (har två hästar) så dem måste röra på sig mellan hö-högarna. Sen har de halm i höhäckar i ligghallen att äta om de vill när höt är slut. Jag lägger även in grenar i hagen då och då som de kan tugga på. Sen är hagen så stor att det alltid finns gräs i den, den blir aldrig helt nedtrampad så de har gammalt gräs att tugga på också om de vill.

Jag tycker inte att det är en bra lösning att ställa ut en stor rundbal för hästarna att äta för då står de där och hänger och äter tills höt är slut, jag vet för jag har testat.

Försöker ha en så naturlig hästhållning som det går.
 
Du får ta och komma till vårat stall och kolla på våra hästar hur de ser ut då de alltid går på fritillgång på hösilage...(dock inte på sommaren då de har fri tillgång på bete :)) De är inte feta och inte magra utan helt perfekta i hullet! De äter ute från ca07.00-21.00 sedan så tar vi in hö i en ikeapåse och ger på kvällen.. hömängden som vi tar in på kvällen bestämmer hästen... är det uppätet på morgonen (soprent)så ökar vi mängden, är det lite kvar så tar vi lika mycket nästa kväll, är de mycket kvar så minskar vi mängden ett bra mått i början... går inte att väga och grejsa då man inte vet hur mycket de lyckats få i sig i hagen under dagen... man slipper krongliga lunchfodringar och bråk i hagen då hästarna alltid är mätta! :)
De är väldigt lugnt i stallet vid kvällsfodringen, vilket jag aldrig stöt på sånnt lugn tidigare i något annat stall tidigare..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Numera är det vanligt att försöka öka hästens ättid på fler sätt än genom att dela upp fodergivan i många små mål, vilket kanske var det...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp