Fri tillgång av halm i hagen...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 5 289
T

Thes69

..ni som har det, ger ni hö i hagen också? Halmen är väl mer bukfylla, inte så mycket näring...eller?

Sv: Fri tillgång av halm i hagen...

En annan följd fråga på detta med fri tillgång till halm i hagen, om man har en hungrig häst äter den ihjäl sig om den får fri tillgång till halm eller vet den sina begränsningar? Man kan ju undra ibland.

En annan följd fråga på detta med fri tillgång till halm i hagen, om man har en hungrig häst äter den ihjäl sig om den får fri tillgång till halm eller vet den sina begränsningar? Man kan ju undra ibland.

Mot frågan blir då, hur ser hästens övriga foderintag ut gällande näring?

Det finns individer som aldrig kan sluta tugga, å då får man stå ut med att ha dem jobbiga och ofokuserade och svårhanterade för att de alltid vill komma åt mat av alla dess slag.

Men ofta så kan dessa individer lugna ner sitt beteénde genom att de får den näring individen har behov av i alla former både gällande proteiner och vitamin/mineraler. En häst som har bra mineral -och vitaminbalans har ofta mindre matbehov av denna negativa form än de som har brister. Likaså proteinintaget för individen bör vara tillgodosett men inte överdoserat.

Skulle jag ha fri tillgång av halm i hagen så skulle jag pytsa ut näringsfodret över resternade tid morgon, kväll och natt.

Vi har fri tillgång av halm i hagen, vetehalm tror jag det är. Är inte så insatt men bonden berättade att hästar generellt inte tycker vetehalm är lika god att äta. Mina hästar, två lättfödda små ponnier, får utöver halmen lite hö och vitaminer/mineraler. Dom är pigga, glada och mulliga :D

Halm innehåller en hel del energi även om det är näringsfattigt i övrigt. Med andra ord är det inte näring hästen behöver dagtid i hagen, det kan den få övriga tider på dygnet i samband med fodringar. Halm är därmed ett utmärkt fodringsmedel i hagen, då det heller inte är så smakligt att hästarna brukar vräka i sig, har de fri tillgång på just halm, så brukar de plocka och äta när tugg behov och sysselsättningsbehov sätter in, och halmen brukar räcka större delen av dagen.

Halm innehåller en hel del energi även om det är näringsfattigt i övrigt. Med andra ord är det inte näring hästen behöver dagtid i hagen, det kan den få övriga tider på dygnet i samband med fodringar. Halm är därmed ett utmärkt fodringsmedel i hagen, då det heller inte är så smakligt att hästarna brukar vräka i sig, har de fri tillgång på just halm, så brukar de plocka och äta när tugg behov och sysselsättningsbehov sätter in, och halmen brukar räcka större delen av dagen.

Precis så gör våra hästar. De får hö till frukost i hagen och får nästa högiva vid insläpp. Däremellan har de fri tillgång till halm i hagen och tuggar i sig 1-2 kg under dagen. Vi har även fri tillgång till halm i boxen under natten.

Det är så att vi har en hungrig ponny som har haft lätt kolik vid två tillfällen nu. Jag tror att det kan bero på att han har gått och tuggat på allt han hittat som bajs, jord, fruset gräst, bark you namne it.

Han får 2 kg hö på morgonen och till lunch ute i hagen vilket han kastar sig över med god aptit.

Efter koliken läggs nu en halmbal ut i hagen på morgonen för att han ska äta det ist. för annat skräp. Verkar funka bra, men den balen tar ju slut efter halva dan då de är tre lika hungriga ponnysar i samma hage.

Fick en tanke om man kunde rulla ut en stor rundbal, men det kanske inte e så bra? Eller? Nån som vet?

Vill bara att han ska slippa få kolik igen. Det är första gångerna han har haft det. Har gått på lösdrift förra vintern utan problem trots kyla o fruset vatten. Men då hade han en stor fin hage med skog att ströva runt i o det har han tyvärr inte längre.

Mat i hagen utan fri tillgång på rinnande vatten, är som att be om kolik som ett brev på posten.

Mat i hagen utan fri tillgång på rinnande vatten, är som att be om kolik som ett brev på posten.

Förlåt, men jag tycker att fri tillgång till vatten ihagen är en självklarhet därför skrev jag inte att de naturligtvis har fri tillgång till vatten i hagen.

det framstår av ditt inlägg som att ponnyn inte har tillgång till rinnande vatten:

Vill bara att han ska slippa få kolik igen. Det är första gångerna han har haft det. Har gått på lösdrift förra vintern utan problem trots kyla o fruset vatten. Men då hade han en stor fin hage med skog att ströva runt i o det har han tyvärr inte längre.

Förstår din poäng, men det va inte så det va menat. Under lösdriften var inte hästen i min ägo, men jag e helt övertygad om att de fyllde på vatten ofta men att det ändå blir stunder med fruset vatten när det var så kallt som förra vintern.

Har hästar som står inne på nätterna, har en halmad lösdrift + att dom får halm ihop med höet ute på morgon. Funkar bra till mina, då har dom nånting att syssla med längre och knapra på då jag inte har någon möjlighet att lunchfodra.

Jag ger begränsad fri tillgång på halm i hagen. Dvs. vi har en litet "hus" med galler nertill som gör att hästarna får lova att pillra lite för att få ut halmen. Därför kan dom inte stå och vräka i sig, fyller på en bal varannan eller var tredje dag. Till 2,5 nordis.
Dom får även hö i hönät med små maskor i hagen.
Samt mer hö och kraftfoder i stallet.

Det finns finmaskiga när att trä över rundbalar som begränsar ätandet men pysslandet har dom ju ändå. Du kan googla på hönät så får du fram det.

Vi har fri tillgång av halm i hagen, vetehalm tror jag det är. Är inte så insatt men bonden berättade att hästar generellt inte tycker vetehalm är lika god att äta. Mina hästar, två lättfödda små ponnier, får utöver halmen lite hö och vitaminer/mineraler. Dom är pigga, glada och mulliga :D

Tvärtom vetehalm är den sort som hästar äter mest av och därmed den sort som är att föredra om man skall fodra med halm (när det behövs för att få ihop foderstaten) för att den är den som är enklast att få kräsna hästar att äta. Dock har det visat sig att vetehalmen omvandlas till mer stärkelse än övriga halmtyper och är av den anledningen inte optimal till alla hästar.

Tvärtom vetehalm är den sort som hästar äter mest av och därmed den sort som är att föredra om man skall fodra med halm (när det behövs för att få ihop foderstaten) för att den är den som är enklast att få kräsna hästar att äta. Dock har det visat sig att vetehalmen omvandlas till mer stärkelse än övriga halmtyper och är av den anledningen inte optimal till alla hästar.

Det kan förklara varför havrehalm fungerade kanonbra till fjordingen jag hade tidigare, men när jag bytte till vetehalm då havrehalmen tog slut blev det katastrof. Hade permanentbädd så jag fortsatte bara med vetehalmen när havrehalmen tog slut vilket ledde till att hon dammsög hela boxen på ren halm. Efter en vecka gav jag upp och la torv på bädden istället. Har hela tiden funderat över detta fenomen då jag alltid hört att havrehalmen ska vara den som är smaklig. Visst, hon pillade i havrehalmen, men vetehalmen fullständigt slukade hon!!!

Ja, det blev en avstickare på tråden.... :o

//Alice

Vi har två nordsvensktravare på losdrift och de få 3 ggr dagligen hö i en hönet k.6.30, kl.14.00 och kl. 22.00), så att det tar långt tid att äta deras portion.

De har altid fri tillgång till vete- och havrehalm (i foderhack i lighall)men de äter inte väldigt mycket halm. De håller bara på med att tugga och kaste halm genom hela stallet, för att leta efter lite hö som kann finnas mellan halmen.:grin:
De har iaf hela tiden sysslesätning.

Förre året hade de fri tillgång till hö, men blev för tjock (ganska tjock:o)
Som vi gör nu funker kanonbra. Hästar ser bra ut och har altid något att tugga och att göra utan att äta för mycket

De har desutom tillgång till en vitamin/mineralblock och självklart rinnande vatten (i en isolerad vattenmug, som aldrig blir frusen). Bäste grej jag köpte sen långt:bump:)

Hos oss går hästarna på lösdrift och har fri tillgång på hö och halm.
De får ca 1/3 halm och resten hö och då håller de sig fina och har alltid något att tugga på.

Även när jag hade hästarna installade så har jag fodrat med hö och halm både inom och utomhus.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 110
Senast: fijja
·
Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka