Frestar ridning så pass mkt på senor?

devilsdaughter

Trådstartare
Min häst har sedan oktober en senskada på djupa böjsenan v fram. Jag har börjat om många gånger med rehabiliteringsplaner då det har gått upp flera gånger. Nu har jag för första gången kommit igång med att få sitta upp på henne igen. Jag rider en eller två gånger om dagen i skritt 20 minuter (har hållt på med detta i en vecka nu). Innan detta så har jag lett henne för hand 45 minuter om dagen eller 2*30 minuter. Hon har en svullnad på benet som aldrig kommer gå bort, ärrvävnad. Halt har hon inte varit knappt alls, mktmkt lite vid något tillfälle, i vilket fall som så kommer hältan antagligen att bli bestående.

Men de senaste dagarna så har svullnaden blivit liiite värre och hon har även börjat bli lite mer varm i benet än tidigare. Det har varit så lite och efter några timmar har det försvunnit igen. Men så igår så var hon lite svullen och lite varm, gick med henne lite, och det gick över, antog då att det bara var vätska som hon kan få när hon står still mkt. Så jag hoppade upp och red de vanliga minuterna. Men när jag ridit så tyckte jag att hon kändes igen lite mer varm och svullen än vanligt. Detta har nu hållt i sig så jag rider henne inte mer, väntar på att vet ska ringa upp.

Min fråga, kan det fresta så mkt att bara rida dessa minuter? Hon springer ju en hel del i hagen och busar och så, galopperar varje dag i hagen (trots att hon inte borde) och detta har ju skadan hållt för länge nu. Men denna vecka när jag ridit henne så tror jag att hon blivit mer stimulerad för hon har varit väldigt lugn i hagen och ändå blir benet sämre?

Sv: Frestar ridning så pass mkt på senor?

Det verkar vara snabba ryck med igångsättningen. Många hästar får 6 månaders ren boxvila för att inte riskera att skadan går upp, det verkar som din häst gått i hage ett tag? Att raca runt i hagen kan ju bokstavligen talat innebära döden för hästen.

Vad har du fått för tidsplan vad gäller igångsättning, haggång etc?

Jag undrar hur du/ni tänker i planeringen för att få senan att läka och bli frisk igen?
Om hästen har fått återkommande problem på bara ett halvår, varför går den då i hage och inte på box eller sjukhage?

Senor är väldigt känsliga och måste FÖRST läka (i vila, inte spring i hage) och sen när de är helt läkta byggas upp långsamt. Är det en senskada som inte fått läka ordentligt eller som har gått upp är ofta rehabiliteringtiden ännu längre än första gången.

Så ja - din ridning i kombination med bus i hage kan absolut göra det värre om den (senan) inte fått tillräckligt med vila.

Trist att det blir så! Men det beror ju helt på skadan. Min pålle har ju också skada på djupa böjsenan vänster fram och en gaffelbandsskada. Han stod i sjukhage från december tills för 2 veckor sedan och nu går han på vets inrådan i en liten hage med sin kompis men han kan springa om han vill, detta pga vet tyckte skadan såg så mycket bättre ut att han kan börja belasta benet mer. Jag har skrittat uppsuttet sedan januari. Nu får han börja trava och även galoppera korta sträckor kontrollerat. Han reagerar inte på detta men allt beror ju på hur allvarlig skadan är och hur vet tycker den ser ut. Din pålle verkar ju fortfarande ha ganska stora besvär och är kanske inte redo för uppsutten träning? Uch så trist detta är med de skadade pållarna! :confused:

Får inte heller ihop att du redan börjat med många rehabiliteringsplaner samt att hästen är ute och härjar i hage bara 5 mån efter senskadan. 6 mån i box och möjligen 3x3 hage om hästen håller sig lugn brukar man alltid räkna med vid en senskada, senskador är livsfarliga för symtomen försvinner och hästen känner sig definitivt frisk långt innan en sena verkligen har läkt därav att man måste vara stenhård med att de verkligen håller sig stilla. Går en senskada upp innan den är helt läkt börjar man från noll och behöver ofta dessutom lägga till ytterligare tid för det blir svårare och svårare att läka.
Sen alltid lysa senan för att se att den verkligen är läkt innan man börjar med någon igångsättning iom att det är helt omöjligt att se att en sena verkligen har läkt från utsidan.

Jag svarar alla nu på en gång.

Att senan ska läka under 6 månaders vila och sedan sättas igång är totalt tvärt emot vad jag har lärt mig. Enligt alla mina veterinärer, min hästterapeut och det jag läst mig till ska senskador läka under kontrollerad skrittmotion för att senan ska blir elastisk och duga för påfrestning. Läker den under vila så blir den stum och tål sedan inte belastning alls. Så det är detta jag har gått efter under rehabiliteringen.
Det har aldrig varit någon stor skada. utan en lindrig sådan, från början utan hälta.
De första månaderna stod hon i sjukhage, vilket hon inte klarade av, hon mådde mkt dåligt och blev nästan ohanterlig. Hon ville verkligen inte vara där och ägnade dagarna åt att hoppa och studsa. Och skadan gick upp gång på gång, hon sprang även igenom staketet. Vi beslutade därför att sätta henne i en större hage med sina kompisar, nu springer hon tillsammans med dem någon runda varje dag, men är avsevärt lugnare än vad hon var i sjukhage och box. Skadan har hittills inte gått upp när hon varit i en större hage. Utan den har gått upp då hon har fått sina utbrott i sjukhagen eller när jag lett henne.

Sist veterinären var här så såg det mycket bättre ut på ultraljudet, skadan var nästan läkt, de mörka fälten (blödningarna) var borta och kvar var bara några gråaktiga fält som inte riktigt var färdigläkta. Jag har lett henne för hand och ökat på lite i taget på veterinärens inrådan och det är först sista veckan som jag skrittat uppsuttet på henne.

Fast "leva rövare i hagen" är knappast = kontrollerad skrittmotion.

Jag har haft att göra med fler senskador än jag borde efter alla min år på galoppen och allra oftast har de gärna fått skritta i timmavis men aldrig, aldrig, aldrig har det varit ok med annat är kontrollerad skritt. Kan hästen inte stå i sjukhage så blir det box alternativt sedering och även hästar som direkt från löp in i sjukbox brukar finna sig i sitt "öde" efter ett tag.

Ett år från skada till full träning/tävling brukar vi räkna med.

Jo. vi har varit där, haft på box först och sedan sjukhage i boxstorlek, som sagt blev hon tokig och vi gav henne lugnande regelbundet. Men detta ledde till att hon stod helt still och då samlades ju ännu mer energi och så fort dosen gick ut så blev hon ännu värre och skadan gick då upp. Veterinären tyckte inte heller att det var humant att låta henne stå på lugnande 24h/dygnet för att hon ska kunna stå lugnt på en sån liten yta.

Har aldrig sett en häst må så dåligt och bli så knäckt. Hon är ju dessutom lite till åren och fd travare så förhoppningarna om att hon ska bli helt frisk från detta är ju inte stora i och med att skadan gick upp gång på gång i början trots att hon då stod på liten yta och lugnande, detta talar väl för att senorna kanske är utslitna antar jag?
Jag tar hellre bort henne om skadan går upp så pass mkt att hon blir halt och har ont än att sätta henne på boxvila i 6 månader och sedan lika lång tid i sjukhage, då chanserna för att hon ska bli bra efter det inte är stora.

Innan man börjar härja kanske man först bör ställa frågan om var denna senskada satt, hur den har uppkommit och främst omfattningen.

Det finns absolut inte någon "quick fix" regel för hur rehabeliteringen ska ske utan det är individuellt och beror helt på orsak och verkan.

Visst låter det lite konstigt att den blir halt så fort ryttaren sitter upp, det behöver dock inte föreligga en tidigare skada på en häst för att vissa blir halta så fort dom blir ridna av en viss typ av ryttare.

Noterat att ngn även blandat in galoppörer i denna tråd vilket i.o.f. sig är intressant med tanke på att erfarenheten av senskador på just fullblod är väldigt omfattande.

För att reda ut begreppen så måste man hålla isär vissa begrepp,typ ras,exteriör,bruk, och avel inte minst.. Övriga faktorer som påverkar är närmiljö, underlag,hastighet och gångart.

För att det ska fortsätta bli en intressant diskuttion och bredd på erfarenheter så skulle i alla fall jag vilja att TS ger HELA historiken till denna skadas uppkomst,mera ingående läge och exakt skadebild.

Jo. vi har varit där, haft på box först och sedan sjukhage i boxstorlek, som sagt blev hon tokig och vi gav henne lugnande regelbundet. Men detta ledde till att hon stod helt still och då samlades ju ännu mer energi och så fort dosen gick ut så blev hon ännu värre och skadan gick då upp.

Sjukhage i boxstorlek är som att be om att problem.. Kan bara hästen röra sig lite mera naturligt och inte fordas med jetbränsle så brukar energin använas på bättre sätt. En sak till, är den väldig beroende av sällskap så försök se till att den får sällskap,, kort sagt se till att den trivs med tillvaron och ge den en hage som Jordbruksverket godkänner 30*15 meter för en häst och 30*20 meter om två.

Skadan sitter på djupa böjsenan (övre delen) och på djupa böjsenans förstärkningsband. Veterinärerna sa att det var en mild/lindrig senskada.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar med: för att vissa blir halta så fort dom blir ridna av en viss typ av ryttare. Jag är en liten ryttare, väger under 60 kg och kräver ju såklart inget av henne utan vi skrittar ju bara på i ett lugnt tempo i 20 minuter åt gången.

Hästen är en varmblodig travare, 164 hög, har inte den typiska travarkroppen utan misstas ofta för att vara halvblod. Hon har gått på travet och är efter det mkt noggrannt riden. Alltså ingen travargång i steget osv. Hon har inte blivit hårt riden utan vanlig dressyrträning och skogsridning. När hon fick skadan var hon dock inte igång då jag precis varit gravid och fått barn.
Hon fick skadan efter att ha sprungit i hagen, det var ganska lerigt då och vi har antagit att hon halkat. Hon var väldigt svullen i början, dock inte ett dugg halt. Hon fick metacam och sattes i box och sjukhage ute. Och skritt motionerades för hand 15 min*2 om dagen. I början gick detta jättebra. Sen började hon bli stirrig i hagen, det blev värre och värre och tillslut nästan ohanterlig. Då satte vi in lugnande inför varje promenad, i början bara då det var dåligt väder, sedan 2 ggr om dagen. Så fort dosen gick ur så blev hon heltokig och skadan gick upp om och om igen. 6 gånger har skadan gått upp totalt. Hon har då fått metacam och vi har börjat om från början igen med 15 min'2 om dagen för hand.
Nu ute i vanliga hagen är hon mkt lugnare, hon är sig själv igen. Jag började ju med 15 min*2 i några veckor, sedan 20 min i några veckor, sedan 25 osv. Jag har motionerat henne nu 45 minuter om dagen i några veckor för hand i skritt och det har gått jättebra, vet har kontrollerat med ultraljud och det har läkt fint. Jag har gått med henne på grusvägar. Och nu efter att jag har satt upp på henne och ridit 20 minuter en eller 2 gånger om dagen som hon blir varm och lite mer svullen om benet än hon varit de senaste månaderna och jag vet inte varför..

coari: Sjukhage i boxstorlek var på veterinärens inrådan, när vi kom fram till att det inte fungerade så förstorade vi till 2 boxar, sedan lite till osv, tills vi kom till en så stor hage att hon kunde gå med sin kompis. Kraftfodret togs bort helt från början. Denna hage med kompis tillåter att hon tar sina springrundor, vilket hon gör regelbundet. Det är nock inget full fräs, utan mestaldels går det i lugnt tempo och det har benet tålt hittills..

Det går verkligen inte ihop för mig hur man kan låta en häst med senskada galoppera i en normalstor hage med kompisar. Om skadan nu går upp gång på gång så är det något som går för fort fram för just henne och hennes skada. Uppsutten motion och race i hagen är knappast till hennes fördel då.
Går det inte att ha henne i en mindre hage med en kompis i hagen bredvid? Vill man att en senskada krävs det tålamod, lite mer tålamod och mycket vila. Kontrollerad skrittmotion ska vara som det heter, kontrollerat, då ingår inte galopp i hagen utöver det.

Kontrollerad skrittmotion och fritt race i hagen måste väl vara så långt ifrån varandra man kan komma?!

Skadan har inte gått upp gång på gång sedan hon fick gå i sin vanliga hage. Den har inte gått upp en enda gång sedan hon slutade att hoppa runt i sin lilla hage. Även en mindre hage med kompisen brevid funkade inte heller. Hon ville ute till sina kompisar och sprang och hoppade och sparkade längs sitt staket.
Det är heller inga race det handlar om utan hon springer ganska lugnt, det blir ju lugnare såhär än vad det blir om man sätter henne i en liten hage där hon inte vill vara. Hon går inte i en jättestor hage nu heller, inte så att hon kan få upp någon hög hastighet.
Jag har själv tänkt mkt på det här och reflekterat fram och tillbaka. När hon för ett tag sedan sprang i hagen så tänkte jag att nej, det här går inte, vi får börja med sjukhagen igen. När jag ledde in henne där så blev hon skogstokig då hon fattade vad det handlade om och jag förstod då att det inte var någon bra ide. Har även tagit upp detta med min veterinär som också tycker att det funkar helt enkelt inte på denna hästen att göra så.
Anledningen till att jag skulle börja motionera henne uppsuttet var för att skadan hade läkt fint och veterinären bedömde att jag kunde börja sitta upp på henne.

Från början var det kontrollerad skrittmotion pluss att hon studsade runt i en sjukhage, sparkade, hoppade, stegrade och allt möjligt. Såhär gjorde hon varje dag. Skadan gick då upp gång på gång. Gav lugnande men som sagt så gjorde hon såhär mellan doserna och skadan gick ändå upp.
Senaste månaderna har hon fått gå i en större hage där hennes kompis får plats och hon är MYCKET lugnare, hon är sig själv igen och får inte tokiga utfall i hagen. Hon springer både i trav och galopp ibland men det går nästan alltid lugnt till. Detta har benet hållt för, skadan har inte gått upp och den har istället läkt fint, men dock inte helt och hållet. Detta har alltså varit bättre för henne och skadan har läkt trots detta under flera månader, men NU när jag sitter upp på henne så har hon blivit lite varm och lite mer svullen. Så funderade över om det belastar så pass mkt mer att rida hästen en liten stund än att leda en längre stund.

Min fråga, kan det fresta så mkt att bara rida dessa minuter? Hon springer ju en hel del i hagen och busar och så, galopperar varje dag i hagen (trots att hon inte borde) och detta har ju skadan hållt för länge nu. Men denna vecka när jag ridit henne så tror jag att hon blivit mer stimulerad för hon har varit väldigt lugn i hagen och ändå blir benet sämre?

Jag tycker svaret är ganska enkelt, ja i det här fallet verkar det bli för mycket med uppsutten motion. Jag förstår problemet du har med att ha henne i sjukhage, men jag skulle föröska hitta någon lösning ändå. Busandet i hagen känns lite som rysk roulett för senan. Vid igångsättning efter en senskada vill åtminstone jag ha full kontroll på vad som görs och hur länge. Exempelvis 20min skritt för hans två gånger om dagen. Med den kontrollen är det plötsligt mycket enklare att avgöra var det har blivit för mycket, vid vilket stadie gick vi för fort fram/höll inte senan. Skulle aldrig vilja se en sån häst galoppera i hagen.

Tack för att du tog dig tid att svara,,, lämnar nu denna tråd eftersom den enda som verkar ha historik och trauma när det gäller information är den enda som inte kan göra sig hörd.

Detta har alltså varit bättre för henne och skadan har läkt trots detta under flera månader, men NU när jag sitter upp på henne så har hon blivit lite varm och lite mer svullen. Så funderade över om det belastar så pass mkt mer att rida hästen en liten stund än att leda en längre stund.

Jag kan hålla med de andra om att rehabiliteringen verkar ha gått lite snabbt fram, men den enda som egentligen kan bedömma det är din vet och du verkar ju ha bra kontakt/kommunikation med henne/honom. Alla hästar tar ju olika lång tid på sig att läka och är olika lätta att hålla i vila och som coari skriver så beror det ju också mycket på hur stor skadan var.
De erfarenheter jag har är att det är bättre med lite för lång rehab än lite för kort. När scanningen visar att läkningen fortfarande inte är 100% så hade jag väntat ytterligare med att börja rida hästen. Men igen, din vet kanske har bra erfarenhet av igångsättning och ridning med en skada i det stadiet i läkningsprocessen.
För att svara på din fråga om hur mycket belastning ridning ger i förhållande till att skrittas för hand, så tror jag egentligen inte det är jättestor skillnad. Men det kan utgöra det lilla extra som gör att senan, i det läkningsstadiet den är just nu, belastas för mycket och skadan hindras från att läka.

Hade jag vart du, hade jag bett vet scanna hästen igen (hur lång tid var det sedan sist? 3v eller mer så är det dags för en ny scanning). Om hästen inte är 100% bra så hade jag väntat med ridning. Jag hade också försökt att sätta hästen i en lite mindre hage, alternativt inte låta den vara ute så länge. Skritt för hand 2ggr om dagen à la 20min låter bra.

Lycka till!

Equus: Tack för svaret! Det är exakt 3 veckor sedan sista UL:et. Så det blir nog till att ta ett till nu. Min vet var ledig igår och idag så har inte lyckats få tag på henne än. Hästen vilar nu för tillfället. Benet känns dock som vanligt idag, inte varmt och svullnaden har gått ner till det vanliga.
Antar att det gick för fort med att sitta upp på hästen. Har ingen erfarenhet alls av sådana här skador och man litar ju på en hästvet som ska kunna sådant här.. Men det är nog väldigt olika från fall till fall så kanske svårt att förutsäga hur fort fram man ska gå. Men som du säger så är det ju bättre att ta det långsammare istället för för fort. Ska prata med vet om detta och se hur hon ser på det.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka